Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Etter en vanlig reboot så vil den plutselig ikke mer ;s

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettopp vært på et lan til en venn, der gikke pcen som aldri før!

alt er nytt på pcen hovedkort, skjermkort, PSU og CPU. den har virket helt fint.

så satt jeg opp pcen hjemme, slo den på, den gikk fortsatt som en drøm.

jeg satte meg ned for å spille, så måtte jeg restarte av en eller annen grunn. hadde egentlig ikke trengt å restarte i det hele tatt.

men jeg gjorde da det. slo på pcen igjen, den begynte å dure litt i starten som den alltid gjør.

så satt jeg da å venta på loading screenen til Windows. jeg ventet og ventet. men det er bare svart jeg gikk å la meg sov i 3 timer, fortsatt ingenting! jeg har tatt ut og inn alt sammen, sjekket kabler mange ganger. WTF?!

Kan noen hjelpe meg? desperat ;s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen lyd.. Og det med skjermen så er jeg ganske forvirret. når man slår på pcen så kommer meldingene om at hardisken er detecta osv, jeg ser alt som normalt helt til jeg venter på at loadinga til windows skal komme, den kommer ikke ;s

Lenke til kommentar

Ok, så du ser med andre ord at den leter etter harddisk osv?

Det kan være at du må inn i bios og sjekke om alle innstillingene er riktig, som regel så er det å holde inn delete knappen (eller trykke på den flere ganger rett etter omstart) så vil du komme inn i en blå skjerm der du kan stille på systeminnstillingene.

Råder deg til å lese litt i manualen til hovedkortet da biosene er forskjellige fra fabrikant til fabrikant, men tipper det kan være lurt å sjekke om bios er riktig innstilt til å kjenne igjen Harddisk.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at den leter etter harddisk heller. den har funnet hardisk. det er bare helt svart! det er meningen at windows loadingen skal komme, men det er svart! ;S bios instillingene er som de alltid har vært :S

Endret av Stffen
Lenke til kommentar

Resett bios? ta av all strøm til pcen, fjern alle strømkabler. Så tar du ut batteriet på hovedkortet i 15 sek og tar det inn igjen og starter pcen igjen :) funker hver gang jeg får en liten "crash".. Har selv akkurat bygget pcen min så er noen barnesykdommer her iallefall og da hjelper det å resette bios iallefall. Verdt å teste: )

Lenke til kommentar

Det er fortsatt svart, men jeg føler likevell forbedringer. det var noe flimmring i skjermen i sta men ikke nå mer, vet ikke hva det kommer av. men uansett, jeg kan ikke dra Ut og sette inn biosen på mitt hovedkort (mitt Hovedkort) Hvordan resseter jeg det manuelt innpå biosen?

Lenke til kommentar
Det er fortsatt svart, men jeg føler likevell forbedringer. det var noe flimmring i skjermen i sta men ikke nå mer, vet ikke hva det kommer av. men uansett, jeg kan ikke dra Ut og sette inn biosen på mitt hovedkort (mitt Hovedkort) Hvordan resseter jeg det manuelt innpå biosen?

Dra ut og sette inn batteriet mener du vel? Hvorfor kan du ikke det?

Du finner sikkert en jumper på hovedkortet ditt der det står CMOS.

Hvis den står på pin 2 og 3. Flytt den til pin 1 og 2. La stå noen sekunder og sett jumperen tilbake igjen. Da har du reseta bios. Eventuelt kan du gå i bios og load optimized defaults.

Edit: Har sett litt på ditt hovedkort. Det står CLR_CMOS på hovedkortet ditt,men ingen jumper. Sett en jumper på der i noen sekunder,eller bruk en annen metallgjendstand for å lage kontakt mellom de 2 pinnene. Da er biosen din reseta.

Gå i bios og inn på Standard CMOS features. Ser du disken din der?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Når du var hos din venn på lan,hvordan fraktet du maskinen?

Hvis man har en tung cpu-kjøler og frakter maskinen stående,så kan dette medføre skader på hardwaren. Dette gjelder spesielt når du frakter maskinen i bil. I verste fall kan kjøleren løsne helt i en hump og knuse/skade det meste inni maskinen. I andre tilfeller kan du skade cpu-socketen eller området rundt den selv om kjøleren fortsatt står på plass.

Legg alltid maskinen ned med cpu-kjøler pekende opp når du frakter den,eventuelt ta av cpu-kjøleren

Lenke til kommentar

hmm, ja noe av den salgs kunne ha skjedd. men det som er litt rart da, er at det virket når jeg slo på pcen første gang etter jeg har satt den opp hjemme igjen. Etter den første restarten så.. ja.. svart!

men hva vil du annbefale om cpu-socketen da har blitt skadet? kjøpe nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
hmm, ja noe av den salgs kunne ha skjedd. men det som er litt rart da, er at det virket når jeg slo på pcen første gang etter jeg har satt den opp hjemme igjen. Etter den første restarten så.. ja.. svart!

men hva vil du annbefale om cpu-socketen da har blitt skadet? kjøpe nytt hovedkort?

Det var rart ja at maskinen bare døde etter en reboot,men dataverden er rar mange ganger.

Du sier at du har demontert hele maskinen og satt den sammen igjen. Er du 100% sikker på at du har satt alt rett på plass? Ofte tror man at alt er rett,så viser det seg at man har glemt en liten bagatell som gjør at ingenting virker.

Kan du låne deler hos noen for å teste? Skjermkort,ram,cpu og hardisk.

Lenke til kommentar

Dobbel sjekket mange ganger i pcen, alt sitter der det skal sitte.

men ja, har faktisk en hel pc til rådighet som står til en venn :) så skal nok få henta noen deler der.

poster her jeg om det skjer noe nytt =) takk for all hjelp hittil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...