ism Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg føler vel egentlig ikke at jeg har blitt noe særlig overbevist i det hele tatt enda. Jeg har, for å repetere, installert Red Hat 8 for første gang. Jeg har et åpent sinn, og er ute etter gode bruksområder. Jeg har jo hørt at oppsett av servere og programmering er gode bruksområder, men jeg er ute etter flere. Som nybegynner til Linux er jeg naturlig nok skeptisk. La oss se bort i fra pris på programvare for hjemmebrukere i denne diskusjonen. Først reklamen: SuSE er en veldig bra distribusjon. Den inneholder mer programvare enn du noen gang kommer til å bruke, og dersom du kjøper den (i motsetning til å installere via nettet) følger det med en del lisensiert programvare også. Spesiellt office. Gode bruksområder er litt vanskelig å presentere uten nærmere studie av hva du faktisk bruker maskinen din til... Å se bort ifra pris blir litt kunstig siden det faktisk er et meget sentralt argument. Men la gå vi lar det ligge foreløpig. Mengden av programmer til linux er vel kanskje det største argumentet for. Omtrent uansett hva du ønsker å gjøre så finnes det et program for det. Billedbehandling, lyd, 3D, video, tekst, og ikke minst programmering. Eksempelvis så ble mesteparten av digitalbehandlingen til Ringenes Herre gjort med programvare på linuxmaskiner 8) Stabilitet blir nevnt som noe av det viktigste. Det stemmer sikkert at Linux er mer stabilt enn Windows, men XP har vel minsket denne forskjellen ganske mye? Jeg har i hvertfall ikke hatt noe problemer med stabiliteten i XP, så det argumentet vil ikke ha noen relevans for meg. Det samme med argumentet angående datavirus. Dette betyr jo heller ingen ting for meg i den daglige bruk. Jeg har aldri blitt skremt av virus selv, og med godt oppdaterte antivirus-programmer synes jeg ikke argumentet får så stor vekt. Og er det slik at virus i Linux ikke kan forekomme? Et annet hovedpoeng er fleksibiliteten, mulighetene for å justere systemet. Jeg føler at jeg får stilt inn XP på en god måte, og savner ingen ting. Og ingen har enda gitt noen konkrete svar på hva man stille inn i Linux som man ikke kan i XP. I linux kan du stille inn (nesten) alt. Teit svar, men sant. Jeg skjønner at det ikke er et poeng for deg å ha den mest funkylooking desktopen med masse sære effekter. Sikkerheten derimot er større i linux. Ja det eksisterer virus laget for linux, men disse er få. Det er forsåvidt også feil å si at de er virus for linux, de er virus som er rettet mot enkelte programmer som kjører under linux. Forøvrig har jeg aldri hatt nevneverdige problemer med virus i windows jeg heller. Datainnbrudd derimot føler jeg meg mye sikrere for under linux. Jeg føler at jeg har mye bedre oversikt over hvilke prosesser som kjører og det er enkelt å sette opp slik at jeg kan se om noen prøver å logge inn eller driver port skanning. Stabiliteten i XP har blitt bedre, men det fremdeles et stykke igjen til stabiliteten jeg har i linux. Hastigheten og kompilering til ønsket system er gitt som et viktig argument. Her blir jeg i allefall ikke overbevist. Det er sikkert lærerikt å justere programmer nøyaktig, og man får sikkert en mer effektiv utnyttelse. Men med en ny PC så går jo XP lynraskt! Dette blir relativt selvfølgelig, men førsteinntrykket mitt var at Red Hat 8 gikk litt tregt! Det kan sikkert være mange grunner til det, dårlige instillinger osv, så det trenger ikke ha noe å si. For en nybegynner i Linux vil jeg jo si at det grafiske brukergrensesnittet bygger på samme lest. Menyer og vinduer er jo i prinsippet helt like!? Muligheten med å bruke 4 forskjellige "skjermer" er kjekk synes jeg! Jeg har kjørt SuSE på en 350 MHz og Slackware på en P90 uten problemer (ikke Gnome/KDE). Viser forøvrig til reklamesnutten tidligere i posten Et grafisk brukersnitt er nå engang det. Det er vanskelig å være veldig innovativ på det området i disse dager. Snittet funker og det er det. Muligheten til å programmere egne tastatursnarveier i linux er en stor fordel. Jeg ønsker å kunne bruke musen så lite som mulig. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Linux har genial minnehåndtering.Har du lasta ett program opp i minnet, så blir det der en stund, sjøl om du lukker det. --- Alt er avhengig av internminne selvfølgelig, men det verserer litt debatt mellom guruene om hvordan virtuell-minne styreren blir best mulig. Så der har vært litt frem og tilbake på dette området, og enkelte 2.4 kjerner har vært rene katastrofen. Mener å ha lest en plass at virtuellminne styreren som kommer i 2.6-kjernen vil være et stort steg fremover for vanlige desktop-brukere. For de dristige få kan det jo nevnes at denne VM-styreren snart vil være tilgjengelig i 2.5 kjernen også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå