Gå til innhold

Fordeler med Linux i forhold til Windows

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert Red Hat, men jeg lurer litt på gode bruksområder. Jeg vet at det egner seg godt til f.eks web-servere og programmering, men finnes det andre områder der det vil være en fordel å bruke Linux i stedet for Windows for den jevne bruker? Finnes det f.eks programtyper som ikke er bra utviklet for Windows? La oss se bort fra stabilitet, pris o.l. Jeg har lyst til å bruke Linux mer, men jeg trenger noen gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat installert Red Hat, men jeg lurer litt på gode bruksområder. Jeg vet at det egner seg godt til f.eks web-servere og programmering, men finnes det andre områder der det vil være en fordel å bruke Linux i stedet for Windows for den jevne bruker? Finnes det f.eks programtyper som ikke er bra utviklet for Windows? La oss se bort fra stabilitet, pris o.l. Jeg har lyst til å bruke Linux mer, men jeg trenger noen gode tips!

Linux er bedre på stort sett alt untatt brukervennlighet. Nøkkelen til dette ligger i effektiviteten, og ressursbruken til linux (og *nix) som er overlegen i forhold til windows. Dessuten er den ultrastabil,og ultrasikker (virusfri)... Fordi den vanlige brukeren ikke har rettigheter til å skrive til systemfiler er det tilnærmet umulig i å ødelegge linuxen... Til desktop bruk jeg også si at linux er bedre for man får mer ut av mindre, f.eks. kan man kjøre flere programmer på en gang, man kan få et penere desktop for mindre ressurser (WinXP Gui'et tar tonnevis av ressurser,et tilsvarende gui på linux ville tatt mindre enn halvparten), og _ingen_ lagging:wink:

Feel the power :woot:

Linux does everything Windows does, only better :wink:

MarcelSB

EDIT: har du ikke noe bedre å si så hold kjeften, heraldo :yes:

Det er ikke så jævl*a mange som har lyst til å svare, på en tidlig fredagsmorgen :wink:

Lenke til kommentar
har du ikke noe bedre å si så hold kjeften, heraldo :yes:

Det er ikke så jævl*a mange som har lyst til å svare, på en tidlig fredagsmorgen :wink:

du skriver jo bare vås, linux har foreløpig ingen fordeler bortsett fra pris for en gjennomsnittelig data-bruker

skjerp deg, du høres ut som linux-fundamentalist: "enten er du med oss eller er du mot oss"

Edit: linux og programinstallering er ikke direkte brukervennelig

Lenke til kommentar
Linux har INGEN fordeler bortsett fra at det kan anskaffes lovlig-gratis.

Haha, for du har sikker prøvd det. Og har du gjort det så kan du ikke ha stort peil.

SAS pilotene trenger vel ikke å være utdannet som fly-mekanikerne og fly-ingeniørene for å kunne fly. Og ikke snakk ut fra løse luften, det går an å se hva en bruker har postet før..

Lenke til kommentar

Som desktop os syns jeg det er helt på trynet!! For det første er det IDIOTISK med all denna kompileringa og DRITTEN!! skitt IKKE RART FOLK BRUKER WINDOWS!

For det andre er både KDE og Gnome så buggy at jeg får lyst å hive hele PC'n ut vinduet!!

Og Linux bruker mere ressurser enn windows!

enig med alle disse påstandene, har opplevd nøyaktig det samme, en vakker dag vil linux være godt nok for meg som desktop, men da er windos muligens flere mil foran i brukervennelighet (og kanskje palladium-infisert)

Lenke til kommentar

jeg er delvis enig i heraldo... hvis man hadde hatt fler programmer som var ferdig compilerte hadde alt vært mye bedre... og jeg synes og at KDE og Gnome er buggy og treige... men ellers liker jeg linux veldig godt, det er stabilt og mye mer "personlig" enn windows. Windows gjør så mye du ikke vil, mens linux kan du konfigurere ned til hver minste detalj...

Lenke til kommentar

Fordeler med Volvo kontra Toyota? Ehh Volvoen har større hjule enn Toyotaen! Og så er den finere i lakken og har bedre girstang. Neheiså for atte Toyotaen er laget av japanere og alle vet at japanere er mindre enn svensker og dermed kan lager mindre ting bedre så Toyotaen har bedre hjul siden de er mindre :D

Dersom folk ikke vet hva de snakker om er det kanskje bedre å ikke komme med en hel masse meninger?

Linux er ikke noe dårligere eller bedre enn Windows jevnt over. Definer selv hva du skal bruke PC'en til og deretter kan du tenke på hvilket OS du skal velge. For de fleste hjemmebrukere som surfer litt på nettet og leser/skriver e-post og lager enkle tekstdokumenter og regneark etc er det flere Linux distroer som er helt ypperlige.

Skal man spille Windows baserte spill kan man få til det også i en viss grad, men er i mine øyne ikke noe poeng i seg selv dersom man ikke er tekno interesert i den grad at men ser utfordringen i å løse problemet.

Dersom man velger å bruke Linux har man en masse spill man kan underholde seg med også, men i stor grad er dette ikke de samme spillene som for Windows.

Andy

Lenke til kommentar

Inntrykket mitt er at Heraldo har prøvd flere distroer enn de fleste _og_ at han har peiling.

Jeg bruker mest windows xp på desktop-maskina mi, på grunn av tv-kortet mitt, programvare (SPSS) og fordi FreeBSD ikke kan bruke NetBEUI.

Den store fordelen med Linux/BSD er at takhøyden til hvor mye man kan tilpasse datamaskina sitt eget behov og sine egne preferanser er ... skyhøy. Windows er utrolig lite fleksibelt. Men dersom man ikke har tenkt å lære seg nok til å kunne utnytte dette, tror jeg det er like greit å bruke Windows, som hjemmebruker.

Det største konkurranse-fortrinnet til Linux - plattformen har på hjemme-desktop-markedet, er muligheten til å inkludere alle nødvendige programmer i den første installasjonen - cd-brenner, office, divx-spilleprogram osv.

Kompilering? Så lenge det blir lagt opp slik det er gjort i ports-systemet til FreeBSD og, som jeg forstår, hos Gentoos portage, ser jeg på muligheten til å installere fra kildekode som en ubetinga fordel. Ports-systemet er halve morroa med FreeBSD.

Lenke til kommentar

øøh .. Grunnen til at man kompilerer er for å gjøre programmet optimalisert for akkurat din maskin. (les: RASKERE)

Hoveskot: har du prøvd f.eks fluxbox som wm ?

Mye bedre (og stiligere) enn kde/gnome/windass

Linux bruker så mange ressurser du vil det skal bruke :-P

Lenke til kommentar

Greit... Dere sliter... bare fordi dere ikke klarer bruke linux, trenger ikke bety at det ikke er bra..

linux ER bra.. windows er også brukbart. forskjellen er at i linux har man full kontroll over systemet, men i windows har man ingen kontroll. linux er muligens vanskeligere å bruke for den vanlige bruker, men jeg er sikker på at hadde man satt seg ned med linux og virkelig gått inn for å lære det, (ja, man må lære det, for å bruke linux er ikke som å bruke windows) så hadde man raskt funnet ut hvor raskt og effektisk og samtidig enkelt det er å bruke linux.

slutt med denne windows vs linux postingen, man kommer ingen vei med det.

--zyklopz--

Lenke til kommentar

Dersom folk ikke vet hva de snakker om er det kanskje bedre å ikke komme med en hel masse meninger?

folk snakker vel ut fra egne erfaringer med disse operativsystemene?

som sagt, installasjonsprosedyrene i linux + tregheten/bugs i kde + gnome er min viktigste innvending mot linux

Lenke til kommentar

Linux er bedre på stort sett alt untatt brukervennlighet. Nøkkelen til dette ligger i effektiviteten, og ressursbruken til linux (og *nix) som er overlegen i forhold til windows. Dessuten er den ultrastabil,og ultrasikker (virusfri)... Fordi den vanlige brukeren ikke har rettigheter til å skrive til systemfiler er det tilnærmet umulig i å ødelegge linuxen... Til desktop bruk jeg også si at linux er bedre for man får mer ut av mindre, f.eks. kan man kjøre flere programmer på en gang, man kan få et penere desktop for mindre ressurser (WinXP Gui'et tar tonnevis av ressurser,et tilsvarende gui på linux ville tatt mindre enn halvparten), og _ingen_ lagging:wink:

Feel the power :woot:

Linux does everything Windows does, only better :wink:

MarcelSB

EDIT: har du ikke noe bedre å si så hold kjeften, heraldo :yes:

Ingen lagging? på webservern min har jeg rh8 men skal love deg det lagger godt. er innstalert på en xp1800 med 256ddr og 80gb hd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...