Radey Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hei Akkurat hente Røde videomicen, og gledet meg til å starte og teste litt hvordan det blir med bedre lyd. Det første jeg legger merke til i det jeg switcher over til den eksterne RØde micen at det er masse med støy. Men ikke vanlig støy, men nesten sånn teknisk støy... minner litt om lyden man får om man tafser direkte på mikrofonen, bare svakere og mer tilfeldig og kaosaktig. Det neste jeg legger merke til er at opptaksniveåt er MYE! lavere enn den interne micen. Hører nesten ikke meg selv prate på bare 3-4 meters hold. OK, da skrur jeg opp manuelt opptakslyden, men whoho, da blir støy/skrape lyden jeg nevnte enda høyere. Og, så skrudde jeg HV30 opptaksnivået så langt ned at man ikke hører noe skrurre/skrape/tafse lyd... men da må man ROPE 1m foran mikrofonen for å få med noe som helst. Er samme resultat om jeg har i vanlig på , eller highpass. Og har sjekket disse "dipswitch" greiene bak batteriet. Begge står til venstre, som betyr 0db, altså ikke -10 eller 20 db. Foreløpig at dette vært en STOR skuffelse. Den internemic er LANGT!!! bedre enn Røde micen. Og det nekter jeg å tro er slik det skal være. Hva gjør jeg feil? Hva bør jeg teste? Er helt ny på dette, så jeg kan ha glemt noe elementært! Eller kanskje micen er ødelagt..., noe som er perfekt da jeg drar på ferie om 2 dager? Trenger desperat hjelp. Endret 1. juli 2008 av Radey Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Sjekk om kameraet må ha AKTIV mikrofon, eller som det klarer seg med en passiv. SKal kondensator- eller dynamisk mikrofon brukes? Jeg ville ha sagt følgende: 1) Kameraet er tilpasset kun aktive mikrofoner, eller... 2) Det er noe feil med kabel.. eller aller helst.. loddingen av plugg eller brist i kabelen. Er dette en brukt mikrofon også kanskje? Lenke til kommentar
Radey Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Sjekk om kameraet må ha AKTIV mikrofon, eller som det klarer seg med en passiv. SKal kondensator- eller dynamisk mikrofon brukes? Jeg ville ha sagt følgende: 1) Kameraet er tilpasset kun aktive mikrofoner, eller... 2) Det er noe feil med kabel.. eller aller helst.. loddingen av plugg eller brist i kabelen. Er dette en brukt mikrofon også kanskje? HV30 krever en vanlig kondensator mic med egen strømtilførsel. Røde mic er kondensator mic med eget batteri. Bruker vanlig mic ingang. Har prøvd en vanlig (ikke helt fungerende) mic, og den gir ingen støy, ei heller den interne (utenom tape summing). Mikrofonen er kjøpt ny, og hentet på posten idag. Kun vært i bruk sammenhengende 30 minutter max. Endret 1. juli 2008 av Radey Lenke til kommentar
Radey Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Testet mer, og jo mer jeg tester jo mer peker på selve Røde micen. Det øyeblikk jeg tar ut minijack pluggen dens, swither kameraet til den interne micen, så blir det selv på max gain, som røde støyer noe voldsomt på, nesten hele stille. Prøvde som sagt med en billig håndholdt ekstern mic, og selv om den har dårlig lydkvalitet, er den stille. Høres ut som det blåser på Røde micen, men litt høyere frekvens blandet med litt sånn snøstøy på tvskjerm... og det går opp og ned... var en liten periode... 20 sekunder det nesten var helt borte, så kom det tilbake igjen. Micen er ubrukelig slik den fremstår nå. Skal bruke den i et bryllup til helgen, og rekker aldri få tilsent ny innen da... særlig siden jeg sikkert må sende denne in først... med alt det styret det innebærer. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ja, da virker du har testet det meste også jeg kommer på. Da spørs det om du er nødt til å levere den tilbake for å få ny. I mellomtiden kunne du ha oppsøkt noen som driver med lyd- og lysservice for å låne en mikrofon denne helgen bryllupet er. Også mange som driver med teater og revygrupper har jo sånt utstyr. For en tid tilbake var også jeg i beite for noen mikorfoner, og da lånte/leide jeg noen mikrofoner hos en vanlig musikkforretning som selver band- og PA-utstyr. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 1: Sjekk at pluggen er helt i. 2. Tilpass mic-en til kameraets AGC - Gjør opptak når det er helt stille i auto-modus. Høres støy/sus, må mic-en dempes med dempebryterene inne i batteridekselet til dette er borte. Jeg har selv 1. generasjons Røde Videomic (den uten dempebrytere i batteridekselet), og den gir konflikt med min HV 20. Kan ikke ta opp med signalnivå over -12dB da dette vrenger lyden. må da forsterke lyden igjen i redigeringsprogrammet. (Svært upraktisk). Tror dette burde gå greit med din mic. Få høre tibakemeldinger hvordan det går. Lykke til. Lenke til kommentar
Radey Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Har ikke merket noe mye til forvrengning. Men har kun tatt opp og sett på film i kameraet. Har snakket med butikken som jeg kjøpte den av, og de ytet kjempe service. Men siden den er bestilt på en butikk som har lager i Svergie, er det lite å gjøre med leveringshastigheten. Trenger det senest imorgen.... Men de ga god kundeservice! Minijack hodet er helt inne. Dytter jeg noe hardere, går den igjennom kameraet Har skrudd til -10db inne i micen, og da blir alt lavere, og da må jeg skru opp gain i kameraet, og da er det samme status... støy. Prøvd -20db, og da hører man ingenting, og må skru opp grain til vanlig eller mer, og da har man støy og surr igjen. Støyet er litt diskre, altså ikke spraking av typen elektrisitet, men heller dårlig kontakt skurr, dårlig isolert ledning skurr, kan faktisk minne litt om høyfrekevent vindsus man kan få på mic... men det stemmer dårlig når alt er tatt opp i stua. Micen har nok en dårlig kontakt et eller annet sted inni seg, og typisk min flaks at jeg skulle få akkurat den. Men men... scandinavianphoto.no stilte opp, og var villig til å gå lengre enn mange andre butikker vile gjort, så thumbs opp for dem. Billig er de også! Men leveringstid får man ikke gjort noe med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå