Gå til innhold

Nyter/drikker du alkohol?


Slacks

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke øl. :dontgetit: Det er kjipt/flaut når jeg går på pub med kamerater. I tilleggg er jeg ikke 20 enda, så kan ikke bestille whisky eller andre ting jeg synes er godt. Rusbrus blir ikke et alternativt da det er så altfor søtt, føler jeg blir klissete i munnen av det.

 

Jeg drikker ikke så alt for ofte, men liker å dra på fest eller byen med venner, vi har det som oftest utrolig kult og møter mange interessante mennesker. For min del hjelper alkoholen meg med å ta kontakt med det motsatte kjønn, er litt innestengt til vanlig. Og, nei, det er ikke slikt at jeg ha alkohol for å ta kontakt med folk jeg ikke kjenner, men det er lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uansett er det en idiotisk innstilling. Skal alle betale for det som kun går utover en selv, skal de som röyker betale for den digre sjukehus kostnaden, allikevel röyk er lovlig? og kun de som har barn for skole? Vi er et samfunn der alle hjelper hverandre, nå er det bestemt at alle får drikke alkohol lovlig, da får alle betale for konsekvensene.

 

Hvilke utgifter for samfunnet mener du alkohol har?

 

Jeg liker ikke å betale for folks teite uvaner, og alkohol/tobakk er nettopp det - selv om det har sine kortvarige positive sider også. Greit nok at samfunnet skal ta seg av befolkningen, men det skjer vel også om avgiftene plasseres slik jeg har foreslått?

 

Forøvrig er det godt mulig at utgifter i forbindelse med alkohol og tobakk er mikroskopiske, det var vel mest prinsippet jeg ville ha fram.

 

Kan tröste deg med at röykere dör tidligere, så de sparer samfunnet for pensjon og röyk er såpass dyrt at de donerer enn hel del.

Lenke til kommentar
uansett er det en idiotisk innstilling. Skal alle betale for det som kun går utover en selv, skal de som röyker betale for den digre sjukehus kostnaden, allikevel röyk er lovlig? og kun de som har barn for skole? Vi er et samfunn der alle hjelper hverandre, nå er det bestemt at alle får drikke alkohol lovlig, da får alle betale for konsekvensene.

 

Hvilke utgifter for samfunnet mener du alkohol har?

 

Jeg liker ikke å betale for folks teite uvaner, og alkohol/tobakk er nettopp det - selv om det har sine kortvarige positive sider også. Greit nok at samfunnet skal ta seg av befolkningen, men det skjer vel også om avgiftene plasseres slik jeg har foreslått?

 

Forøvrig er det godt mulig at utgifter i forbindelse med alkohol og tobakk er mikroskopiske, det var vel mest prinsippet jeg ville ha fram.

 

Kan tröste deg med at röykere dör tidligere, så de sparer samfunnet for pensjon og röyk er såpass dyrt at de donerer enn hel del.

 

Det er forsåvidt sant, godt poeng!

Lenke til kommentar

Jepp, jeg nyter og drikker alkohol, og kan gjerne ta en øl eller to i ny og ne for nytelsen sin del. Men har absolutt ikke alltid vært slik, dette er noe som har vokst på meg, det siste drøye året omtrent, er 21 nå. Etter at jeg drakk meg full og spydde av øl på russetreff, trodde jeg aldri jeg skulle greie å like øl igjen, men heldigvis ble det ikke sånn. Så dere som er 16-17 år og enda ikke liker øl, fortvil ikke, det er en tilvenningssak. Men noen liker rett og slett ikke øl og kommer aldri til å gjøre det heller, sånn er det med det som med det meste annet. :)

Lenke til kommentar
Jeg blir øl-tørst bare av å lese MortenM på fredager.

 

Selvfølgelig drikker jeg. Ser ingen grunn til å ikke ta seg friheten hvis man føler behovet (haha det var en kommentar som fikk meg til å virke avhengig). Drikker som regel "aldri" på hverdager, men liker å kose meg i helgene HVIS det skjer noe.

 

Alt fra 3 til 15 halvlitere er snacks.

 

Må selvfølgelig legge til at det finnes perioder hvor jeg ikke er ute på en hel måned. :O :o

 

For min del synes jeg en rundt 4 halvlitere eller tilsvarende er fint på en lørdags/fredagskveld (eller mindre). Gjerne et par øl til om jeg føler for det. Prøver å holde denne grensen ettersom jeg ofte drikker store mengder mer om jeg tråkker over denne. I tilegg hater jeg den urolige søvnen jeg får når jeg har drukket (mye). Våkner alltid tidlig uten den gode følelsen. Prøver heller ikke å drikke for raskt, da går det som oftest rett til helvete.

 

Mulig jeg ikke tåler mye, men jeg stortrives med en 6-pack flaskeøl og synes egentlig det er nok jeg. Det at du drikker 15 halvlitere og kaller det "snacks" finner jeg er vanskelig å forstå da dette høres særdeles mye ut om du har normal toleranse.

 

Verste jeg vet er dagen derpå etter en fuktig kveld...

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar

Jeg er en av disse rare menneskene som ikke føler noe behov for å drikke alkohol.

Nå sier jeg ikke at jeg er avholds, jul/påske blir det gjerne et par jæger drinker for å få varmen i kroppen etter skikjøring, men er ikke noe jeg hverken tenker på eller bryr meg spesielt om.

 

Har heller ikke noe mot at andre drikker, om de ikke har den innstillingen at de må drikke for å ha det gøy, eller drikker for å bli fulle.

Norge har i utgangspunktet en drikkekultur som ikke ligner grisen, selv om det beveger seg mer over på vin/øl til maten, enn det å drikke seg stuphakkende full i helgen.

 

Nå har jeg blitt eldre med årene, ergo blir de jeg oppholder meg sammen med eldre også, så kan være noe med at de har vokst av seg denne "jeg er tøff, fordi jeg ikke husker hva jeg gjorde på lørdag, men drittfett var det!" holdningen mange unge ser ut til å leve etter i dag.

Lenke til kommentar
Jeg er en av disse rare menneskene som ikke føler noe behov for å drikke alkohol.

Nå sier jeg ikke at jeg er avholds, jul/påske blir det gjerne et par jæger drinker for å få varmen i kroppen etter skikjøring, men er ikke noe jeg hverken tenker på eller bryr meg spesielt om.

 

Har heller ikke noe mot at andre drikker, om de ikke har den innstillingen at de må drikke for å ha det gøy, eller drikker for å bli fulle.

Norge har i utgangspunktet en drikkekultur som ikke ligner grisen, selv om det beveger seg mer over på vin/øl til maten, enn det å drikke seg stuphakkende full i helgen.

 

Nå har jeg blitt eldre med årene, ergo blir de jeg oppholder meg sammen med eldre også, så kan være noe med at de har vokst av seg denne "jeg er tøff, fordi jeg ikke husker hva jeg gjorde på lørdag, men drittfett var det!" holdningen mange unge ser ut til å leve etter i dag.

 

Enig

Mange jeg kjenner/vet om drikker seg full hver helg, virker som om det er det de lever for. Skjønner meg ikke på dem :hmm:

Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke tåler mye, men jeg stortrives med en 6-pack flaskeøl og synes egentlig det er nok jeg. Det at du drikker 15 halvlitere og kaller det "snacks" finner jeg er vanskelig å forstå da dette høres særdeles mye ut om du har normal toleranse.

Jeg skjønner godt at du reagerte, fordi 15 halvlitere er mye alkohol, og spesielt hvis man drikker det på 3 timer.

Hvis man er på fylla i kanskje en hel dag derimot, er det småtteri. Man må se det ut fra settingen. Men jeg kan vel innrømme at jeg drikker omtrent 15 halvlitere tilsammen på de aller villeste kveldene, når jeg starter hjemme på plattingen og ikke avslutter før langt på natt.

Da må jeg samtidig legge til at det forekommer utrolig sjelden. Det er uten tvil min øvre grense.

 

 

Allikevel ønsker jeg stadig å leve opp til å bli like tøff som en lokal helt jeg leste om i avisa for en periode tilbake.

20 pils -> bilkjøring (klokka 12 på formiddagen). Haha.

Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke tåler mye, men jeg stortrives med en 6-pack flaskeøl og synes egentlig det er nok jeg. Det at du drikker 15 halvlitere og kaller det "snacks" finner jeg er vanskelig å forstå da dette høres særdeles mye ut om du har normal toleranse.

Jeg skjønner godt at du reagerte, fordi 15 halvlitere er mye alkohol, og spesielt hvis man drikker det på 3 timer.

Hvis man er på fylla i kanskje en hel dag derimot, er det småtteri. Man må se det ut fra settingen. Men jeg kan vel innrømme at jeg drikker omtrent 15 halvlitere tilsammen på de aller villeste kveldene, når jeg starter hjemme på plattingen og ikke avslutter før langt på natt.

Da må jeg samtidig legge til at det forekommer utrolig sjelden. Det er uten tvil min øvre grense.

 

 

Allikevel ønsker jeg stadig å leve opp til å bli like tøff som en lokal helt jeg leste om i avisa for en periode tilbake.

20 pils -> bilkjøring (klokka 12 på formiddagen). Haha.

 

 

Hvis man ser på det helsemessige aspektet så kan det umulig være bra å drikke 15 halvlitere selv om dette gjelder en hel dag. Uansett, er det viktigiste ikke hvor mye man drikker, men hvordan man føler seg. Noen personer ville vært shitfaced etter 15 halvlitere.

Lenke til kommentar

Er 205cm høy og veier over 100 kilo, så man må jo naturligvis ha betydelige mengder drivstoff, men en erfaren alkoholist drikker en uerfaren tung kar under bordet når som helst. Der har jeg litt forbedringspotensial. :)

 

Vil bare poengtere for deg at man noen ganger må ha masse øl for å få godformen, for deretter å flyte videre på den lenge. Tenk for eksempel på ølknuta til russen. En kasse med øl som tilsvarer 16 halvlitere. Man har vanligvis et døgn på å ta den, men noen steder har man 18 timer eller 12 timer. Det er mange som tar den knuta. Er mange som gjør det på en helaften, også. Ingen bekymringer.

Lenke til kommentar
Jeg er en av disse rare menneskene som ikke føler noe behov for å drikke alkohol.

Nå sier jeg ikke at jeg er avholds, jul/påske blir det gjerne et par jæger drinker for å få varmen i kroppen etter skikjøring, men er ikke noe jeg hverken tenker på eller bryr meg spesielt om.

 

Har heller ikke noe mot at andre drikker, om de ikke har den innstillingen at de må drikke for å ha det gøy, eller drikker for å bli fulle.

Norge har i utgangspunktet en drikkekultur som ikke ligner grisen, selv om det beveger seg mer over på vin/øl til maten, enn det å drikke seg stuphakkende full i helgen.

 

Nå har jeg blitt eldre med årene, ergo blir de jeg oppholder meg sammen med eldre også, så kan være noe med at de har vokst av seg denne "jeg er tøff, fordi jeg ikke husker hva jeg gjorde på lørdag, men drittfett var det!" holdningen mange unge ser ut til å leve etter i dag.

 

Enig

Mange jeg kjenner/vet om drikker seg full hver helg, virker som om det er det de lever for. Skjønner meg ikke på dem :hmm:

Regner med at de rett og slett liker og feste og da også liker å feste med alkohol. Selv syns jeg å feste med alkohol er mye morsommere enn uten, men hver helg er litt vel mye for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er helt klar over at formen varierer. Derfor operer ikke jeg heller med en absolutt maksgrense på hvor mye jeg bør drikke. Man bør kjenne dette på dagsformen og omgivelsen og samme mengde alkohol gir ikke alltid den samme opplevelsen. Nå er ikke jeg spesielt dreven, grunnen for at jeg har satt en viss grense er at jeg har veldig lett for miste helt kontroll og begynne å bøtte nedpå med enda mer alkohol i det håp om at følelsen blir enda bedre, en den allerede nydelige følelsen. På dette stadiet blir det egentlig ikke bedre for min del selv om jeg skulle tro så. Min tankegang nå for tiden er at det er bedre å begrense meg litt og ikke presse det helt til kanten. For meg er det bedre å være brisen, enn å miste kontroll og hemninger og våkne opp med en grusom hangover og en dårlig husk av hva som skjedde kvelden før.

Endret av Saltvann
Lenke til kommentar
Jeg liker ikke å betale for folks teite uvaner, og alkohol/tobakk er nettopp det - selv om det har sine kortvarige positive sider også. Greit nok at samfunnet skal ta seg av befolkningen, men det skjer vel også om avgiftene plasseres slik jeg har foreslått?

Vil tro at staten tar inn mer enn nok penger på avgiftene til tobakk og alkohol til at de som bruker dette betaler for seg selv. Dessuten er det mange av røykerne som dør så tidlig at de ikke får hevet nevneverdig pensjon. Når det gjelder alkohol så betaler de som drikker i moderat grad (det store flertallet) nok for dem som virkelig misbruker det og får problemene som følger med dette.

 

De som virkelig snylter på velferdsstaten er de som spiser mye usunn mat og på den måten pådrar seg hjerte og karsykdommer/andre livsstilssykdommer. På usunn mat er det ingen ekstra avgift som kan kompensere for den belastningen de påfører helsevesenet.

 

Forøvrig er det godt mulig at utgifter i forbindelse med alkohol og tobakk er mikroskopiske, det var vel mest prinsippet jeg ville ha fram.

Disse er absolutt ikke mikroskopiske, nei. Tror de utgjør noe sånn som det samme som det varen koster i utgangspunktet, selv om jeg ikke har noen tall for hånden.

 

OnTopic: Ja, jeg drikker. Hovedsaklig på fest og i helgene, men også noen ganger i hverdagene når jeg har lyst. Mengden varierer fra alt fra en øl til 10 øl, alt avhengig av humør og lommebok.

Lenke til kommentar
Så dere som er 16-17 år og enda ikke liker øl, fortvil ikke, det er en tilvenningssak. Men noen liker rett og slett ikke øl og kommer aldri til å gjøre det heller, sånn er det med det som med det meste annet. :)

Hva med meg som er 23? Er alt håp om å noengang like øl ute? :p

Lenke til kommentar
Hvor mye er det egentlig vanlig å drikke når man drar på "fylla"? Hvor mye pleier dere å drikke når dere drar på fest?

 

De siste åra har jeg alltid nøye beregnet ut forbruket mitt etter hvor full jeg pleier å bli og da tar jeg somregel med meg 3dl sprit som jeg på forhånd har blandet ut med brus.

Enkelt og greit. Drikker jeg no mer blir jeg somregel møkings, noe jeg igrunn somregel blir uansett fordi kompiser aldri lar meg være med kun det jeg har med og ofte spanderer en drink eller to som jeg burde holdt meg unna :p

 

Veldig sjeldent jeg drikker nå om dagen, drakk sist nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Så dere som er 16-17 år og enda ikke liker øl, fortvil ikke, det er en tilvenningssak. Men noen liker rett og slett ikke øl og kommer aldri til å gjøre det heller, sånn er det med det som med det meste annet. :)

Hva med meg som er 23? Er alt håp om å noengang like øl ute? :p

 

Veldig vanskelig å si tror jeg. Som med andre ting så er det alltid noe en eller annen absolutt ikke liker, uansett hvor mye vedkommende prøver å få det i seg. Mens i andre tilfeller kan ting tilvennes. Du kan jo prøve, ølen blir jo også bedre jo flere du får i deg, så det kan kanskje være en vei til å like det. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...