Gå til innhold

BK: Landskap/Natur - "trollfoss"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er ikke vits i å si at du kommer til å få slakt, for det får du i alle ikke av meg, men kanskje litt kritikk;)

et greit bilde, men det er noen faktorer ned. blant annet cropen. nå i bildets tilstand ble det et bilde av fjell med en tynn stripe vatn rennede ned. så prøv heller å kutte vekk litt av det, og prøv å få en litt mer spennende vinkling. ellers er det kanskje litt lite farger (hvor mye farge har vel det berget). men det er sånne ting du kan endre på i PS.

men bare stå på, og jobb med bildet kreativt!

Lenke til kommentar

Jeg liker idéen, men komposisjonen var ikke så bra.

Er det ikke polariseringsfilter som tar bort reflekser? I så tilfelle tror jeg det hadde gjort seg bra her.

Fargene er litt tamme.

Lukkertiden er perfekt syns jeg. Vannet ser veldig fint ut slik det er her.

Hvor høy er den?

Får ikke noe ordentlig intrykk av størrelsen, og for meg ser den ut for å være rundt 4-6 meter høy.

Endret av Carny
Lenke til kommentar

Fra toppen er nok fossen omtrent 14m. Fant desverre ingen naturlige komposisjoner som godt

viste størrelsen. Men dette motivet har jeg ikke så langt unna så jeg kommer til å gjøre flere forsøk.

Jeg må nok anskaffe meg noen filter, men har lite greie på hva jeg trenger så må

nesten sette meg litt inn i det.

Lukkertiden er 1,3sec og blender er på 13. Desverre har jeg kunne eos350 kit objektiv

til dette formålet enda.

Å fossen er nok kulere når vannføringen er større.

Jeg prøver meg på en ny versjon som er mere croppet og med litt mere spark i fargene.

Synes bildet blir for smalt hvis jeg tar med hele fossen på en crop. Kuttet derfor øverste delen av fossen bort.Eller burde det være gjort annerledes ?

Fint om dere har tid til å komme med feedback på versjon 2:

post-154169-1214946067_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den ble for smal om du skulle ha med hele, jeg prøvde selv. Jeg tror heller ikke at trærne og det i øverste del er så interessant. Men fossen er tredelt, kanskje det hadde vært en idé å ha med litt av den midterste delen også? Jeg synes i alle fall denne croppen var bedre.

Lenke til kommentar
Fra toppen er nok fossen omtrent 14m. Fant desverre ingen naturlige komposisjoner som godt

viste størrelsen. Men dette motivet har jeg ikke så langt unna så jeg kommer til å gjøre flere forsøk.

Jeg må nok anskaffe meg noen filter, men har lite greie på hva jeg trenger så må

nesten sette meg litt inn i det.

Lukkertiden er 1,3sec og blender er på 13. Desverre har jeg kunne eos350 kit objektiv

til dette formålet enda.

Å fossen er nok kulere når vannføringen er større.

Jeg prøver meg på en ny versjon som er mere croppet og med litt mere spark i fargene.

Synes bildet blir for smalt hvis jeg tar med hele fossen på en crop. Kuttet derfor øverste delen av fossen bort.Eller burde det være gjort annerledes ?

post-154169-1214946067_thumb.jpg

mye, mye bedre!

Lenke til kommentar

til dette formålet enda.

Kit-objektivet er greit nok til formålet det. Skarpeste bilder får du rundt blender 8. Skyt i raw og bruk f.eks. Canons egen raw-konverter som er gratis.

Fargene i versjon 2 ble veldig unaturlige og jeg synes heller ikke du traff helt med beskjæringen.

Jeg har laget en versjon 3 med økning av kontrast, fargemetning og oppskarping samt et annet utsnitt:

post-65206-1214990781_thumb.jpg

Edit:Fargene ble fortsatt for blasse så, jeg har byttet ut bildet med et med mer fargemetning.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Er en ting jeg stusser litt på med den siste croppen. Syns vannet heller veldig til venstre. men kansje det bare er meg.

Enig med deg, men jeg har ikke gjort noe med helningen i forhold til orginalen.

Prøver meg med en versjon med vannflate mer horisontal:

post-65206-1214993246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg synes lang lukketid på rennende vann er litt oppbrukt. Det fanger definitivt ikke bevegelsen, og skaper et slør som ikke ligner vann..

Det er en grunn for at det ofte er brukt lang lukkertid.

Lang lukkertid skaper mer ro i slike bilder. Kort lukkertid skaper flere "elementer", dog kommer det nok ann på utsnitt, men generelt blir det for mye som sloss om oppmerksomheten.

Prøv selv å ta bilder av en foss eller en bekk eller hva som helst hvor det er mye bevegelse i vann/hav. Prøv et med så kort lukkertid du måtte begjære og et med 1-3 sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...