Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren på bilen skar seg 18 dager etter kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hev kjøpet umiddelbart. Det er ikke noe problem så lenge det er en så ekstrem situasjon.

 

Hva heter forhandleren? må jo spre litt dårlig reklame når du har kjangs....

 

Jeg venter med skjitslenging til den dagen bilen evt er reparert. Hvis forhandler sier at jeg må betale, så skal det bli mer bråk fra min side. Så jeg poster det evt rundt 1 August når jeg skal hente bilen

Lenke til kommentar

Nå ringte jeg til selger igjen for å høre om de hadde reparert bilen. Han visste ikke helt hvor bilen var, men han skulle sjekke dette og ringe meg opp igjen.... !!! Er ei uke siden jeg sendte bilen til sandnes for pålasting på toget til drammen. Regna jo med at den skulle være på verksted og snart ferdig fiksa. Skal aldri mer kjøpe bil fra bruktbilforhandler. Blir merkevareforhandlere med eget verksted fra nå av (Møller bil eller annet tilsvarende).

Lenke til kommentar

Tro ikke at en merkeforhandler med eget verksted er noe gull og grønne skoger. Men selv ditt tilfelle denne gangen er helt i tterkant for hvor dårlig service det går ann å få. man betaler gjerne enda mer hos en merkeforhandler, både ved kjøp og service. Da er det ekstra surt at servicen er dårlig!

Lenke til kommentar

Da er ting nær en løsning hvertfall.

Bilen er nå på verksted, og en mekaniker jobber med saken.

Forhandleren sa at de skulle se hva de kunne gjøre med motoren nå, men at de muligens måtte bytte motoren.

Nå venter jeg bare i spenning på den regninga jeg ikke skal betale.

Lenke til kommentar

Da sender du en kort beskjed hvor du henviser til bestemmelsene i Kjøpsloven § 30 første ledd som sier at avhjelp skal skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe" for deg som forbruker. Og hvis han prøver seg på noe mer så vil din neste henvendelse fra deg til han komme via din advokat.

 

Problemet ditt i denne saken er at du ser ut til å være altfor snill og godtroende ovenfor selger. Han skjønner dette og lar humla suse mens du går og sparker i grusen uten å gjøre noe reelt med saken. Dersom du hadde kjørt en streng og klar linje fra starten av, gjerne via en advokat ville han nok tatt deg langt mer seriøst. Det å bruke advokat behøver ikke være så veldig dyrt heller, det tar ikke lang tid for en person med juridisk utdannelse å skrive noen sure brev og ta et par telefoner.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Hmm,jeg kjøpte bilen min privat og sparte x antall 1000 på det.

Det virker ikke som rettighetene og garantien man har hvis man handler hos forhandler ikke er noe å ha alikevel.

På meg kan det virke som om bilforhandlere er "proffe"i å lure seg unna og skjule feil og de private er amatører.

 

Kontakt advokat med en gang, gjennom NAF eller så gir http://www.jussformidlingen.no/ gratis juridisk bistand om du ikke er NAF medlem.

Endret av isildur35
Lenke til kommentar

Enig her at trådstarter burde ta kontakt med advokat!

har vært borti ett lignende utfall av et kjøp hos forhandler der selger bled vrang.

 

første de gjør er å dra tiden ut!

De brukte "er på ferie" på meg også og sa det var ikke andre som kunne bistå pga ferieaviklingen.

fikk kompis til å dra innom fohandler og neimen satt ikke dritten bak benken!

ser null poeng at du skal forstette å slite deg ekstra fysisk og psykisk på denne karen.

få advokat hjelp så fort som mulig før det går for mye tid!

ta vare på alt av papirer, mail, sms osv.!!

 

selgeren trenger å få hodet ut av ræva å få luktet litt på virkeligheten!

 

Lykke til i saken! :)

Lenke til kommentar

I dag (1 August) ringte jeg igjen til forhandleren for å høre hvordan han ligger ann med rep. av bilen. Han sier at de er godt i gang. Jeg spør om bilen blir ferdig til mandag (da jeg er ferdig med ferien og trenger bil i jobbsammenheng). Selger svarer at det tror han kanskje skal gå. Jeg spør så om hvis bilen ikke blir ferdig til mandag, hva gjør jeg da?

"Ta bussen da vel" svarer selger.

Jeg ytrer så frempå at jeg skal ha leiebil, men det sier han at han nekter å betale for.

Så begynner han å bable i vei om at han ikke skjønnte at bilen kunne gå tom for olje og blablabla. Dessuten så nevner han at han nå skal på ferie neste uke (noe han har sagt den siste mnd), men at han kan nås på telefon.

 

Har ingen tro på at han skal bli ferdig med bilen til mandag, så jeg skal ringe jusformidlingen på mandag for å få litt hjelp til å legge til trykk.

Lenke til kommentar
Har ingen tro på at han skal bli ferdig med bilen til mandag, så jeg skal ringe jusformidlingen på mandag for å få litt hjelp til å legge til trykk.

 

På tide. Denne selgeren trenger en liten påminnelse omkring realiteten i norsk forbrukerrett. Dersom du er forhindret fra å bruke bilen din i mer enn én uke mens selger utfører reparasjoner på den har du krav på erstatningsgjenstand i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Da var en time med saksbehandler i jussformidlingen bestillt.

 

Karen jeg snakka med i telefonen mente at dette var grei skuring.

 

Bilforhandlerfjotten derimot er VIRKELIG på ferie, mob nr hans blir bare viderekobla til butikklokalet, og der sitter det en svenske som ikke kan hjelpe med en eneste ting. Han kommer tilbake på mandag visstnok, så skal være kjapp med å ringe han. Han har heller ingen oppføring i telefonkatalogen, men fant kona hans der, så er jo mulig å ringe der hvis han er umulig å få tak i.

 

Akkurat nå sitter jeg her med en idè om å trykke opp masse klistermerker med beskjeden: Kjøp ALDRI bil hos xxxxxxxxx xxxxxxxx. Hvis noen er interessert, så kan jeg sikkert sende disse ut gratis....

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg ENDELIG tak i han.

Motoren har kommet, og den skal de få byttet i løpet av morgendagen.

Dette kommer på 12000kr for jobb og motor (4000 for motor, 8000 for å sette inn).

Han sier at jeg skal betale halvparten, og jeg sier at jeg nekter å betale ihht kjøpsloven. Han sier ikke noe imot at kjøpsloven er slik, men mener at det er min feil at bilen er blitt kjørt tom for olje.

Må ha bilen i løpet av denne uka da jeg skal hjem til vestlandet en tur igjen.

Jushjelpen kan ikke hjelpe før jeg får snakket med dem 21 august.

Dessuten har jeg ca 1500kr i kvitteringer som jeg har brukt på buss og tog (da bilen har vært borte i snart 1,5 mnd).

 

Eneste foreløpige løsningen jeg ser her er å betale halvparten av rep, for så å kreve tilbake pengene gjennom advokat (+ utleggene jeg har hatt), fordi han aldri kommer til å sette igang reperasjon før han har fått bekreftelse for pengene.

Lenke til kommentar

Eneste eg kan si er at å imøtekomme kravet til selger høres ut som en svært dum ide. Hvertfall når vi ser det i forhold til tidligere historikk med selgeren.

 

Eg ville heller betalt 6k i advokatutgifter eller 6k til frelsesarmeen før eg hadde betalt han 6k. Dessuten kan 6k til advokat kanskje være nok til å faktisk løse saken?

 

La oss si at en advokat tar kr 800 i timen inkl mva så har du faktisk betalt advokaten for 7 timer. Og syv timer for en erfaren advokat innen dette området bør vel holde?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...