Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren på bilen skar seg 18 dager etter kjøp


Anbefalte innlegg

Jaaada.... Ringte forhandleren nå. Han hadde ennå ikke klart å ordne transport av bilen, så jeg må bare belage meg på å vente...

Dessuten så nevnte jeg for ham at jeg regna med at dette ikke kom til å koste meg noe.

Da presterer han å si at jeg har en 50/50 garanti, der jeg må betale halvparten. Jeg nevner så forbrukerkjøpsloven der det står at enhver garanti skal være minst like bra eller bedre enn det forbrukerkjøpsloven gir meg.

 

"Vider vil vilkår om egenandeler ved garantireparasjoner vil være i strid med forbrukerkjøpslovens regler, dersom det foreligger en mangel. Foreligger det en mangel, skal en utbedring foretas uten omkostninger for deg som kjøper." *snippa fra www.forbrukerrader.no*

 

Så nå sa han at han hadde vært borti noe slikt før, og skulle sjekke det opp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det blir oppgitt at deler er skifta og då grunna delens tilhørigheit skal ha vore sjekka det som var årsaka til motorhaveriet, så bør det vel vere eit ganske åpenbart hevningstilfelle.

Kva selgar begynner med 50/50 garanti der du får berre 50% av beløpet tilbake er i beste fall ganske tvilsomt, og fører vel seg berre inn i rekka av tvilsome handlinger fra selger.

 

Så her er det vel på tide å kreve ein del ting frå selger:

1) Henting av bil då det er deira feil at bilen står.

2) leiebil i perioden bilen er på verksted, for service tar meir ein 7 dager.

 

 

Alternativt heving av kjøp og full tilbakebetaling av kjøpssum. For selgers del vil nok dette vere ei bedre og billigare løysning, for 1000-lappene kan fort fly når leiebil må dekkes.

 

 

 

Kom opp i eit tilsvarande problem når eg kjøpte bil sjølv, ifølge verkstedspapirene skulle bilen ha vore overhalt rett før salg, når bremsene svikter fullstendig 3 veker etterpå gjekk selger med på å sende bilen til service på merkeverksted og vi fekk refundert rekninga (selger tilhørte merkekjeden). Dei tok på seg all skyld sidan delene som var regelrett utslitne ikkje var bytta slik rapporten tilsa at dei skulle vere.

Lenke til kommentar

nå klokka kvart på 7 ringer selger igjen. Problemet nå er at siden bilen ikke starter så blir det vanskelig å få den oppå toget. Så han lurte på om jeg kunne ordne på en måte for bilen å komme seg på toget.......... Begynner å bli ganske morsomt dette igrunn

Lenke til kommentar

Er nok bare å bestille frakt med lastebil som har utstyr til å frakte "døde" biler, men alt har sin pris. Kjør hardt på å heve kjøpet. Du må bare være litt tøff, en erfaren selger merker nok fort hvilke mennesker de får til å godta slikt dårlig service. Han burde også ordnet leiebil til deg i mens. Lykke til videre med saken å stå på rettighetene dine

Lenke til kommentar
Jaaada.... Ringte forhandleren nå. Han hadde ennå ikke klart å ordne transport av bilen, så jeg må bare belage meg på å vente...

Dessuten så nevnte jeg for ham at jeg regna med at dette ikke kom til å koste meg noe.

Da presterer han å si at jeg har en 50/50 garanti, der jeg må betale halvparten. Jeg nevner så forbrukerkjøpsloven der det står at enhver garanti skal være minst like bra eller bedre enn det forbrukerkjøpsloven gir meg.

 

"Vider vil vilkår om egenandeler ved garantireparasjoner vil være i strid med forbrukerkjøpslovens regler, dersom det foreligger en mangel. Foreligger det en mangel, skal en utbedring foretas uten omkostninger for deg som kjøper." *snippa fra www.forbrukerrader.no*

 

Så nå sa han at han hadde vært borti noe slikt før, og skulle sjekke det opp...

 

Dette kan han bare glemme.

 

Bare med utgangspunkt i det at han sier at bunnpanna er skiftet, for at det så viser seg at dette er feilaktig, så vil du ha grunnlag for heving. Du har kjøpt en vare som er vesentlig forskjellig fra det den viser seg å være.

 

Bare pass på å kjøre dette skriftlig ovenfor selgeren slik at han ikke kan komme med unnskyldninger / unnamanøver i ettertid.

 

Bruk bevisst ord som reklamasjon og / eller heving av kjøp hvis det er dette du ønsker. Det kan nok hende at han setter seg litt på bakbeina når han konfrointeres med slike ord, men det får så være. Det er viktig for deg at du fremmer dette så fort som mulig slik at han ikke kan påberope seg tidsfaktoren i en eventuell nekting av heving.

 

Hvis nødvendig bør du kreve å bringe saken inn for Forbrukerråd eller tvisteutvalg hvis vedkommende bedrift er medlem der.

 

Stå på!

 

-KJ (Som opplevde det samme på en ca. to år gammel bil, der selger nektet ansvar.)

Lenke til kommentar

Fredag morgen:

Kontaktet Gjensidige for å få godkjent berging til sandnes. Dette viste seg at ikke var mulig da sandnes absolutt ikke er nærmeste verksted (og da blir det 500 i egenandel +++ for ekstra distanse). Bergingen er det vel uansett forhandleren som skal betale.

Bergingsfirmaet har vært veldig behjelpelige. De har visstnok kran på bilen for å løfte den opp på togvogn.

Snakket nettopp med selger. Jeg spurte ham om han hadde fått lest forbrukerkjøpsloven ennå, da jeg nekter å betale for noe som i utgangspunktet er deres feil. "Nei han hadde ikke det, men hadde vært i kontakt med en kar angående dette"... Han skal visstnok snakke med meg om det senere i dag (for nå var jo førsteprioriteten å få bilen til oslo, ikke at jeg har krav på hva som er mitt ifølge loven).

 

 

oppdatering igjen:

Snakka med selger for ørtende gang i dag. Og nå har jeg ordna det meste selv med tanke på levering og heising av bil i sandnes. I tillegg så vil han at jeg skal finne ut når det går tog til oslo og evt booke dette.....!!! (for selger hadde ikke tid til dette)

Purra også på temaet om kjøpslov og forbrukerrettigheter, men han hadde ikke tid til det, han skulle ringe opp senere i dag.

 

 

oppdatering 2:

 

sendte mail til forhandler med følgende beskjed:

 

"NSB frakter ikke biler selv, men de anbefaler ATS (Auto Transport Service): http://www.autotransport.no/default.asp?catID=1168

 

Her kan du lese litt om mine rettigheter som forbruker, hvis du får tid:

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett

http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ine_rettigheter

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

 

Gjør også oppmerksom på at det nå er 1 uke siden bilen ble levert på verksted i Egersund, og at jeg fra nå av egentlig har rett på leiebil. Du får tenke over det hvis du leser gjennom de linkene jeg postet til deg ovenfor.

 

mvh

xx "

 

Noen som har noe tips om hva jeg bør tilføye? Er så jævlig drittlei nå. Har brukt 1 uke av ferien min på dette tullet

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar

Har hørt at når oljelampa lyser så skal bilen stoppes umiddelbart for påfylling! Det er ikke det samme som når bensinlyset lyser og du kan kjøre 7 mil før du er tom!

 

Men lyser ikke lampa i hele tatt så er det litt værre...

Lenke til kommentar
Har hørt at når oljelampa lyser så skal bilen stoppes umiddelbart for påfylling! Det er ikke det samme som når bensinlyset lyser og du kan kjøre 7 mil før du er tom!

 

Men lyser ikke lampa i hele tatt så er det litt værre...

 

Det er jo verre når lampa ikke lyser før den er tom...

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Du må slutte å gi ved dørene! Det er selger som skal ordne transport og alt i den forbindelse når bilen må inn til dem. Ikke la deg bli pusha rundt av selger på denne måten!

 

Eg blir litt oppgitt når eg leser denne tråden, og spesielt den siste meldingen du sendte til selger. Kommentarer som "hvis du får tid" og "og at jeg fra nå av egentlig har rett på leiebil" er å gi selgeren muligheter for å missbruke deg. Bend over...

 

Fra nå av setter du hardt mot hardt. Du forteller at bilen står der og der, transport videre får de fikse selv. Deretter krever du leiebil frem til bilen er reparert og returnert. Eventuelt så tilbyr du deg å heve kjøpet hvor selger tilbakebetaler hele kjøpesummen. Omregistreringsavgiften blir refundert av biltilsynet innen enn vis tid etter overtakelse dersom du ombestemmer deg. Bare av denne grunn bør du sørge for at selger får fortang i sakene. Jo lengre tid ting tar jo større fare er det for at du mister rettigheter og/eller det blir vanskeligere å få igjennom rettighetene dine. Dette vet selger og trekker dermed ofte ut tiden.

 

"Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hode."

 

Missforstå meg ikke, man kan fint være høflig med selger i en slik situasjon, men man trenger ikke å legge seg flat for selger.

 

Man kommer langt i verden med et vennlig smil, men man kommer enda lengre med et vennlig smil og en pistol.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Har hørt at når oljelampa lyser så skal bilen stoppes umiddelbart for påfylling! Det er ikke det samme som når bensinlyset lyser og du kan kjøre 7 mil før du er tom!

 

Men lyser ikke lampa i hele tatt så er det litt værre...

 

Det er jo verre når lampa ikke lyser før den er tom...

Viss du nå leser setningen min rett oppforbi din så hadde du sluppet bryet med å repetert meg!

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Du må slutte å gi ved dørene! Det er selger som skal ordne transport og alt i den forbindelse når bilen må inn til dem. Ikke la deg bli pusha rundt av selger på denne måten!

 

Eg blir litt oppgitt når eg leser denne tråden, og spesielt den siste meldingen du sendte til selger. Kommentarer som "hvis du får tid" og "og at jeg fra nå av egentlig har rett på leiebil" er å gi selgeren muligheter for å missbruke deg. Bend over...

 

Fra nå av setter du hardt mot hardt. Du forteller at bilen står der og der, transport videre får de fikse selv. Deretter krever du leiebil frem til bilen er reparert og returnert. Eventuelt så tilbyr du deg å heve kjøpet hvor selger tilbakebetaler hele kjøpesummen. Omregistreringsavgiften blir refundert av biltilsynet innen enn vis tid etter overtakelse dersom du ombestemmer deg. Bare av denne grunn bør du sørge for at selger får fortang i sakene. Jo lengre tid ting tar jo større fare er det for at du mister rettigheter og/eller det blir vanskeligere å få igjennom rettighetene dine. Dette vet selger og trekker dermed ofte ut tiden.

 

"Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hode."

 

Missforstå meg ikke, man kan fint være høflig med selger i en slik situasjon, men man trenger ikke å legge seg flat for selger.

 

Man kommer langt i verden med et vennlig smil, men man kommer enda lengre med et vennlig smil og en pistol.

 

Lykke til! :)

 

"hvis du får tid" var et sleivspark mot selger da han alltid bruker tidsklemma som sitt forsvar (men skal ikke se bort fra at han misforsto det).

Skal ringe selger rundt kl 11 og være litt hardere denne gang og kreve at han ordner alt selv og gir meg leiebil, eller hever kjøpet.

Lenke til kommentar

Og DER rant begeret over.

Nå ringte jeg litt irritert til selger og sa at han måtte få ut fingeren og ordne transport!

Hans svar da var jo at han egentlig hadde ferie nå (noe som er helt sykt da det tydeligvis bare er en enmannsbedrift). Jeg nevnte også at jeg ikke hadde tid eller interesse av å stresse med å ordne transport av bilen til Sandnes for pålasting på tog.

Selger svarer at han skal ringe Auto Transport som er ansvarlig for togturen og legger deretter bare brått på.

Nå sender jeg søknad om hevning av kjøp, gidder ikke mer!

Går ikke ann å legge på midt under en samtale fordi han blir konfrontert.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt håpløst, her er det bare å stå på sitt. Prøv å ta kontakt med alt av "måter" å presse dem på. Diverse forbrukerhjelp og aviser.

 

Hvilket firma er dette? Kan være greit å få advart oss andre ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nå skrevet en lang mail til forbrukerrådet. Regner med at de svarer i løpet av 2-3 dager som det står på nettsida.

 

Jeg vet ikke helt om jeg kan legge ut navn på firma og slikt her da det muligens bryter med forumets regler. Kan admin bekrefte dette?

 

 

oppdatering: Nå ringte karen igjen. Og ville ha fortgang i sakene. Tydelig at skremselen min funka. Han hadde ringt til togtransportfirmaet, men de ville ikke ta imot en bil som ikke starta på toget. Dermed så har han ordna det på den måten at det kommer en kar fra oslo med bil og henter bilen min på en henger.

Greit nok for meg, så lenge han ikke kommer etterpå at bilen er fiksa og skal ha penger av meg.

Endret av bokfinn
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om jeg kan legge ut navn på firma og slikt her da det muligens bryter med forumets regler. Kan admin bekrefte dette?

 

Jeg tror ikke du bryter noen av forumets regler ved å fortelle hvilket firma du har problemer med, men ville ha ventet til dette var ute av verden slik at det ikke kan brukes mot deg i en eventuell tvist.

 

Kjør på saklig og nøytral til du har fisken vel i land, og så kan du eventuelt lage en kjapp presentasjon med navn og bilder for å advare andre. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du bryter noen av forumets regler ved å fortelle hvilket firma du har problemer med, men ville ha ventet til dette var ute av verden slik at det ikke kan brukes mot deg i en eventuell tvist.

 

Kjør på saklig og nøytral til du har fisken vel i land, og så kan du eventuelt lage en kjapp presentasjon med navn og bilder for å advare andre. ;)

 

-KJ

 

 

Det finnes flere eksempler hvor folk i ettertid av en slik sak kjører rundt med fete bokstaver på bilen sin: "Aldri mer bil fra xxx". Jeg holder med Jevel i at du nok gjør best i å vente med å gå ut med evt. navn på person og firma til denne saken er ute av verden.

Endret av Pari
Lenke til kommentar
Greit nok for meg, så lenge han ikke kommer etterpå at bilen er fiksa og skal ha penger av meg.

 

Han kan ikke kreve deg for noe som helst. Hvis han får reparert bilen blir det regnet som avhjelp, og det skal ikke koste deg en krone. Snarere kan du kreve kompensasjon fra selger for bry og ulempe denne feilen har påført deg i løpet av tida bilen ikke har fungert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...