Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren på bilen skar seg 18 dager etter kjøp


Anbefalte innlegg

Han mener tydligvis at du har kjørt motoren tom for olje på under tre uker. Da har vel i grunn den bilen ikke vært helt god fra begynnelsen.... Oljeforbruk forekommer, men så mye at motor skjærer seg på 18 dager er drøyt.

 

My thoughts exactly...

 

Den nye motoren som har blitt satt inn har jeg kjørt over 5000km med nå, og har ikke etterfylt olje engang (da jeg har peilet ofte og sett at den er innenfor min-max)... Ergo den gamle motoren var busted, og det var det hans ansvar å sjekke før han solgte meg bilen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant å se at de faktisk mener at ettersom brukeren kjøper en gammel bil så krever dette mindre av dem som selgere og mer av kunden som bruker.

 

Hvis jeg hadde kjøpt en bruktbil av en bruktbilforhandler så er det minste jeg hadde forventet meg at forhandleren har sjekket slike totalt grunnleggende ting som at bilen har olje, og da spesielt siden at bunnpanna skulle være "skiftet" i følge selgeren.

 

Jeg kjenner at det vanker en feiringspils på meg selv når du får medhold i forbrukertvistutvalget. Slike amøber som Visperud skulle ikke ha hatt lisens til å stå opp om morran.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, må bare få si en ting: Har sikla lenge etter en bil som nettopp Visperud Autosalg har for salg. Men etter jeg googlet meg fram til denne tråden, så tar jeg rett og slett ikke kjansen på og kjøpe noe fra dem.

 

Så takk for denne tråden! :)

Endret av Wasters
Lenke til kommentar

Hyggelig at hvertfall noen kan få noe positivt ut av denne tragiske affæren :)

 

Ingenting nytt ennå nei. Jeg har sendt brev til forbrukerrådet for en god stund siden. Svarte på alt visperud har påstått i sitt siste brev. Nå håper jeg bare at saken blir sendt til forbrukertvistutvalget (da jeg er lei av å gjenta det samme i hvert eneste brev siden oktober i fjor).

 

Må man forresten be om at saken ska bli overlevert tvistutvalget, eller skjer det hvis saksbehandler i forbrukerrådet ikke ser en løsning på konflikten etter en stund?

Lenke til kommentar
Må man forresten be om at saken ska bli overlevert tvistutvalget, eller skjer det hvis saksbehandler i forbrukerrådet ikke ser en løsning på konflikten etter en stund?

 

Saksbehandlerne i Forbrukerrådet har så mye å drive med at de har nok ikke tid til å se om det blir en løsning eller ikke i hver enkelt sak. Ta kontakt med Forbrukertvistutvalget direkte, så går det litt "raskere": http://www.forbrukertvistutvalget.no/default.pl?showPage=117

 

De brukte nesten et halvt år på å avgjøre min sak. Og siden forhandleren ikke betaler frivillig kommer det nok til å ta namsmyndighetene minst like lang tid før pengene er tvangsinndrevet. Så du bør smøre deg med tålmodighet.. :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakket nettopp med forbrukerrådet pr telefon. Dette fordi jeg fikk en purring på at jeg måtte svare, hvis ikke ble saken dømt uten endelig bevis. Ser ut til at et par brev fra forbrukerrådet ikke har kommet frem til meg. Uansett... Når jeg ringte til dem så fikk jeg opplyst at de skulle sende brev på nytt, og dessuten hadde Visperud nettopp sendt dem et brev. Der skrev han at han skulle dekke verkstedsregning hvis dette ikke var knyttet til reperasjon av drivstoffregulatoren (noe jeg skrev i forrige brev til forbrukerrådet at dreide seg om en fortettet drivstoffregulator fra byttemotoren). Hvorfor steike gidder han å ta seg bryet med å skrive slik når jeg for lenge siden har skrevet at det var dette som var problemet..?

Nå skal jeg bare vente på brev fra forbrukerrådet igjen, før jeg skal svare på det jeg allerede har gjort xx antall ganger.

Lenke til kommentar

hvor mye betalte du for bilen?

 

 

edit: for en vanvittig historie forresten, er en grunn til at jeg er OVERparanoid når jeg handler bil/sykkel. Jeg ville heller aldri kjøpt billigbil fra forhandler, bilene ofte er utslitte eller blitt tatt i innbytte mot en dyrere bil (siden den som bytter inn bilen ikke synes den er verdt nok til at det er verdt bryet å prøve å selge den privat med alle probleme den kan føre med seg) eller at de har kjøpt biler for vrakpant evt pluss litt til, og prøver å tjene seg 15-20 lapper på rette en fanger eller sveise en bånnpanne.

Det er skam, men trøst deg med at om noen biler får du mer erfaring og det er lettere å skue både selgere og mandagsbiler. Kanskje du slapp å gå i fella på en bil til 100 000 på grunn av denne historien :p

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
hvor mye betalte du for bilen?

 

 

edit: for en vanvittig historie forresten, er en grunn til at jeg er OVERparanoid når jeg handler bil/sykkel. Jeg ville heller aldri kjøpt billigbil fra forhandler, bilene ofte er utslitte eller blitt tatt i innbytte mot en dyrere bil (siden den som bytter inn bilen ikke synes den er verdt nok til at det er verdt bryet å prøve å selge den privat med alle probleme den kan føre med seg) eller at de har kjøpt biler for vrakpant evt pluss litt til, og prøver å tjene seg 15-20 lapper på rette en fanger eller sveise en bånnpanne.

Det er skam, men trøst deg med at om noen biler får du mer erfaring og det er lettere å skue både selgere og mandagsbiler. Kanskje du slapp å gå i fella på en bil til 100 000 på grunn av denne historien :p

 

betalte 37.500,-, og mener da at man kan forvente å få en bil som skal fungere til en slik pris

Lenke til kommentar
hvor mye betalte....

 

betalte 37.500,-, og mener da at man kan forvente å få en bil som skal fungere til en slik pris

 

wow såpass ja... selvfølgelig kan han ikke lure seg unna noe ansvar på bil til nesten 40 000, spes ikke når du betaler overpris for å ha "tryggheten" ved å kjøpe hos en forhandler. Jeg har fått igjen penger på biler til 10 på bagateller , dog av privatpersoner og jeg kan være litt ubehagelig hvis jeg føler at noen har prøvd å komme unna med noe.

 

Ikke gi opp! om du så må bruke 100 timer til på denne synes jeg at du skal fortsette av rent prinsipp.

 

 

min førstebil for 5 år sia :tease: `91 1.6lx

91120633.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Brev fra forbrukerrådet:

"...... Da vi mottok beskjed fra innklagde (visperud) om at saken var løst i minnelighet, ble det ikke i detalj beskrevet hva avtalen gikk ut. Vi er derfor usikre på hva som ble avtalt/løst og vi er ut fra klagers siste brev datert 28. januar d.å. usikre på hva et fortsatt kvar i saken går ut på. Kopi av brevet vedlegges til innklagde. Vi ber om at begge parter presiserer sine oppfatninger ut fra nedenfor nevnte forutsetninger / regler:

 

Bilen brøt sammen etter kort tid. Utgangspunktet for å avgjøre ansvarsspørsmålet her, er så vel garanti som mangels-/reklamasjonsreglene i lov om forbrukerkjøp har slått inn.

Dette er ikke mer enn et utgangspunkt. Dersom det forholder seg slik at klager kunne/burde avverget havariet, faller kravet bort. Det er uenighet om oljelampa kan ha lyst før havariet og således vært et varsel til klager om å reagere. Her står påstand mot påstand. Ut fra risikoreglene i loven er det innklagde som må sannsynliggjøre sitt syn. Så langt foreligger det kun en ikke dokumentert påstand. Og når dette er sagt, vil vi tilføye at det normalt ikke vil være noen spesiell oppfordring til en kjøper om å følge med på alle bilens instrumenter så kort tid etter kjøpet, all den tid bilen ble vurdert til å være i orden. Vi tar ikke dette temaet videre opp i denne omgang.

 

Hvis klager har et krav, så skal i utgangspunktet alle påregnelige utgifter dekkes. Dette fremgår av lovens §33 jft. § 52. Det er imidlertid etter lovens § 54 pålagt en skadelidt å begrense sitt tap. Før vi mener noe mer her, ber vi klager sette opp en oversikt/summere sine hatte utgifter knyttet til saken, gjerne si litt om nødvendighet av ulike reiser, og også gjøre en løs beregning på hva han har spart på ikke å bruke bilen.

 

Til posten "lambdasonde" synes det å være tilstrekkelig dokumentasjon for at denne utgiften bør dekkes av innklagde. Hvis det forholder seg slik, vil innklagde kunne kreve beløpet refundert der han kjøpte byttedelen.

 

Foranstående er en første refleksjon ut fra en gjennomgang av sakens dokumenter. Vi må ta forehold for det tilfelle at vi kan ha misforstått etter at det foreligger feil i påstander/dokumentasjoner."

 

 

Visperud har på dette svart via forbrukerrådet:

"Er det gjort noe med bensintrykkregulatoren? Hvis ikke tar vi denne påkosten"

 

 

Det med bensintrykkregulatoren har jeg gjentatte ganger forklart at jeg har måttet betale et lokalt verksted for å fikse, da bilen ikke kunne EU-godkjennes før dette var gjort...

Nå skal plutselig Visperud gjøre dette for meg, såfremt det ikke er gjort allerede...

 

Noen som har noen synspunkter på ting som forbrukerrådet har skrevet? Har jeg det meste på min side ifølge dette brevet?

Lenke til kommentar

det er vel ikke byttet lambdasonde?! det kan dokumenteres at det fortsatt er original del. det må du presisere at det var byttemotoren det var noe galt med, ikke lambdasonden i eksosen. om det så VAR lambdasonden, skal vel det reklameres på uansett da de har solgt bilen uten feil og de testa vel avgassene på naf kontrollen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...