Gå til innhold

Problemer med rss.php

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da jeg på mitt webhotell ønsker å lage en automatisk oppdatert rss- feed, ønsker jeg å kalle denne rss.php. For testing, har jeg fått denne til å fungere fint så lenge den heter rss.xml, og har statisk innhold. Endrer jeg filendelsen til rss.php, får jeg opp følgende melding i Safari:

Safari kan ikke åpne siden «feed://www.adresse.no/rss.php». Feilen var: «Strømmen kunne ikke lastes inn fordi innholdet ikke er i et kjent format for strømmer.» (PubSub:2) Velg Send feilrapport til Apple fra Safari-menyen, noter feilnummeret, og beskriv hva du gjorde før denne meldingen ble vist.

Det samme skjer dersom jeg kjører følgende header i rss.php (og det er ingen whitespace foran headeren):

<?php header("Content-Type: application/rss+xml"); ?>

Har prøvd med forskjellige headere, men min feed fungerer altså kun med filendelsen .xml så langt.

Noen som har svaret på hvordan jeg får til denne (helst uten å skrive om .htaccess)? På forhånd takk for gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt vanskelig å si hva du gjør galt når vi ikke har et eksempelfil å gå ut fra :shrug:

Filen er et korrekt skrevet RSS 2.0- dokument (altså xml i utf-8) som fungerer perfekt så lenge den har filendelsen .xml. Har altså prøvd å sette inn en header med php i dette, og endre filendelsen til .php, noe som altså viste seg å ikke fungere.

Planen er at det skal gå an å abbonere på en spesifikk del av en nettside via denne filen. Altså har noen lyst til å abbonere på en kategori av en side, vil de i praksis abbonere på rss.php?kategori=x. Det er derfor en fordel for min del å bruke filendelsen .php isteden for .xml, da jeg (såvidt jeg vet) ikke har muligheten til å produsere dynamiske filer med .xml- endelse på webhotellet (web10.nu).

Men så snart jeg endrer filendelsen (det er akkurat samme dokument) fungerer den ikke. Det er akkurat dette jeg ikke skjønner. :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, i såfall er det et problem med Safari. Testet det selv, og Opera klager ikke iallfall. En ting du dog kan prøve er å sette «content-type» til text/xml. Det er iallfall det XML-filer pr. default settes til.

Red.: Fungerer i Firefox også.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Vel, i såfall er det et problem med Safari. Testet det selv, og Opera klager ikke iallfall. En ting du dog kan prøve er å sette «content-type» til text/xml. Det er iallfall det XML-filer pr. default settes til.

Red.: Fungerer i Firefox også.

Takker for svar. Har allerede forsøkt å sette «content-type» til text/xml, men dette fungerer heller ikke. Det spørs kanskje om det er noe rart med Safari, men ser diskusjon.no f.eks. bruker en .php- fil som rss, og dette fungerer helt fint. Så det spørs om det er noe jeg har gjort galt likevel.

Skal det ikke være bare å ha en fil som er (eller produserer) et xml- dokument i riktig format, og rss-feed skal være i orden? Eller er det noe jeg har misforstått grundig her? :whistle:

Edit: Meningsløs setning.

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...