funkyboy Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Heisann! Da jeg på mitt webhotell ønsker å lage en automatisk oppdatert rss- feed, ønsker jeg å kalle denne rss.php. For testing, har jeg fått denne til å fungere fint så lenge den heter rss.xml, og har statisk innhold. Endrer jeg filendelsen til rss.php, får jeg opp følgende melding i Safari: Safari kan ikke åpne siden «feed://www.adresse.no/rss.php». Feilen var: «Strømmen kunne ikke lastes inn fordi innholdet ikke er i et kjent format for strømmer.» (PubSub:2) Velg Send feilrapport til Apple fra Safari-menyen, noter feilnummeret, og beskriv hva du gjorde før denne meldingen ble vist. Det samme skjer dersom jeg kjører følgende header i rss.php (og det er ingen whitespace foran headeren): <?php header("Content-Type: application/rss+xml"); ?> Har prøvd med forskjellige headere, men min feed fungerer altså kun med filendelsen .xml så langt. Noen som har svaret på hvordan jeg får til denne (helst uten å skrive om .htaccess)? På forhånd takk for gode svar. Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Virker andre .php feeds? Har sett at folk har benyttet .php som filendelse i rss-filer ja. Så vet det er mulig å få til på et eller annet vis. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Litt vanskelig å si hva du gjør galt når vi ikke har et eksempelfil å gå ut fra Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Litt vanskelig å si hva du gjør galt når vi ikke har et eksempelfil å gå ut fra Filen er et korrekt skrevet RSS 2.0- dokument (altså xml i utf-8) som fungerer perfekt så lenge den har filendelsen .xml. Har altså prøvd å sette inn en header med php i dette, og endre filendelsen til .php, noe som altså viste seg å ikke fungere. Planen er at det skal gå an å abbonere på en spesifikk del av en nettside via denne filen. Altså har noen lyst til å abbonere på en kategori av en side, vil de i praksis abbonere på rss.php?kategori=x. Det er derfor en fordel for min del å bruke filendelsen .php isteden for .xml, da jeg (såvidt jeg vet) ikke har muligheten til å produsere dynamiske filer med .xml- endelse på webhotellet (web10.nu). Men så snart jeg endrer filendelsen (det er akkurat samme dokument) fungerer den ikke. Det er akkurat dette jeg ikke skjønner. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Vel, i såfall er det et problem med Safari. Testet det selv, og Opera klager ikke iallfall. En ting du dog kan prøve er å sette «content-type» til text/xml. Det er iallfall det XML-filer pr. default settes til. Red.: Fungerer i Firefox også. Endret 2. juli 2008 av Ernie Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Vel, i såfall er det et problem med Safari. Testet det selv, og Opera klager ikke iallfall. En ting du dog kan prøve er å sette «content-type» til text/xml. Det er iallfall det XML-filer pr. default settes til. Red.: Fungerer i Firefox også. Takker for svar. Har allerede forsøkt å sette «content-type» til text/xml, men dette fungerer heller ikke. Det spørs kanskje om det er noe rart med Safari, men ser diskusjon.no f.eks. bruker en .php- fil som rss, og dette fungerer helt fint. Så det spørs om det er noe jeg har gjort galt likevel. Skal det ikke være bare å ha en fil som er (eller produserer) et xml- dokument i riktig format, og rss-feed skal være i orden? Eller er det noe jeg har misforstått grundig her? Edit: Meningsløs setning. Endret 2. juli 2008 av funkyboy Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Prøv å kjør en ren php fil med kun headern text/rss+xml Endret 2. juli 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå