Gå til innhold

BK: Repeater. Der naturen slutter, fortsetter menneskene

Anbefalte innlegg

Dette bildet fikk meg til å tenke på Repeater med salige Spacemen 3.

Her plukker mastene til taubanen som leder innover Longyeardalen mot Gruve 1 opp temaet fra fjellrabbene over.

post-65389-1214939597_thumb.jpg

Nikon D200 m/Nikkor 18-70 @ 70mm, f/8. Iso 100, 1/750, -2/3EV exp.komp. Beskåret til 8x10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ett motiv og en ide som har muligheter. Desverre syns jeg ikke du har fått det helt til.

Syns du i allefall burde fått litt detaljer inn i det svarte området. eller gjøre det svarte området midre.

syns diagonalen er for bratt. burde vært noe himmel på høyre side også..

edit :) PMnormal. Det er godt det er forskjellige meninger her hehe

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Veldig god idé! Det skal du ha for.

Bildemessig er det ikke så spesielt. Burde nok hatt litt detaljer i det sorte, for nå ser det nesten malt ut i PS. Synes også at diagonalen blir litt for bratt.

Bildet er helt klart avhengig av tittelen. Bildet i seg selv forteller kanskje ikke like godt ideen din.

Lenke til kommentar

Hva skal vi vel med detaljer i det svarte? Det er jo ikke de (sikkert dønn kjedelige) steinene som er motivet her. Selv skyene mener jeg kan være unødvendige. Det kunne til og med vært artig om bildet var tatt med en helt grå himmel. En slags naturlig gråtone.

Det er spennende med et bilde der alt som er noe å se på ligger på en så fin og smal diagonal. Himmelstrebende er et ord som nå dukket opp i hodet mitt.

Lenke til kommentar

Det blir i alle fall ikke et relieff lenger hvis det kommer noen detaljer inn i det sorte, og da blir det et annet bilde enn det jeg kommenterte. Relieff er en teknikk, nesten en genre. Det blir som å be trådstarter skifte genre hvis man ønsker detaljer i det sorte.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette siden det kom i går kveld. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg synes det er veldig godt, eller alt for enkelt. Det er i alle fall ikke midt i mellom.

Mens jeg har undret meg over selve motivet, har jeg også lurt på hvordan det vil ta seg ut i print. I den prosessen kom det til meg et forslag til beskjæring som kanskje er litt uvanlig. Hva med å bekjære skrått for senere å henge det opp i samme skrå vinkel, ekempelvis i en trappeoppgang? Legger ved en skisse som viser ideen.

Denne bekjæringen koster noe av mønsteret i himmelen, og du må jukse inn litt ekstra himmel (og sort), men kanskje noe å vurdere hvis du vil gjøre noe mer enn digitalfil ut av det. Kanskje en dyktig rammesnekker klarer å lage rammen akkurat som utsnittet også. Det blir i alle fall annerledes.

Just a thought.

- Rams

Lenke til kommentar

Mange ulike oppfatninger om dette, og det er jo interessant. Det er massevis av informasjon i råfilen til å hente ut detaljer i det sorte, men det har ingenting for seg, for som kaaholm sier, så er det ikke så spennende med stein, stein og mere stein. Da får man også med seg taubanen opp igjennom lia, og det er ødeleggende for idéen.

Personlig er jeg kjempefan av relieff - det er jo litt synd at man ikke lenger skal kunne skape en effekt i kameraet, fordi det "ser ut som PS"... :roll:

Idéen til RamsFoto hadde jeg sansen for - tror jeg skjønner den, selv om jeg ikke finner noen skisse vedlagt.

Edit: Jaja - jeg måtte jo prøve litt like vel. Her er en versjon med litt tegning i det som en gang var et relieff:

post-65389-1215026434_thumb.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

ok jeg viste jo selvsagt ikke att taubanen gikk der. Da blir ideen ødelagt om man tar med info i det mørke. my bad.

Men min personlige mening er att det burde vært litt himmel på høyre side. om det er best å gjøre vinkelen slakkere eller bilde høyere er jeg usikker på. (ps! jeg har ikke satt meg inn i noe med Repeater)

Lenke til kommentar
Men en ramme, altså. Er det å banne i kirken for deg?

Funker en ramme for et bilde, så funker den for bildet. Jeg hadde faktisk et bilde (Tilted in Any Colour You Like) i Aprilfesten med ramme.

Jeg får gi bildet en runde i The Gimp over helgen, og se hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Jeg også synes at tittelen passer godt til bildet (i førstetråden).

Det jeg tenkte var at taubane-mastene sluttet for å gi naturen spillerom.

Kulene/humpene i høyre del av bildet kan tolkes som at de etterligner taubane-mastene. I hvertfall ligner humpene og taubane-mastene på hverandre i form.

Edit: Større redigering.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...