Gå til innhold

Mitt nye kamera: Casio EXILIM EX-Z1200 - testbilder

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått mitt aller første digital kamera!

Har tatt noen få bilder idag bare for å teste det. blir litt flere imorgen.

men her har dere noen!

Kamerat bilder ISO 100. 3246x2448pix. Nå er ikke jeg noe spessielt god til og ta bilder.

men her er noen!

Et bilde fra ikea i stua:

CIMG0005.JPG

Utsiken over studentbyen kringsjå!

CIMG0009.JPG

Nærbilde med blits.

CIMG0010.JPG

Nærbilde uten blits.

CIMG0011.JPG

Endret av Morten A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bildene du tok uten blits kunne det svart seg å gått opp til iso 200. Det siste bildet av gitarhodet er tatt på 1/8s. De to utendørsbildene er tatt på full blender, selv om lukkertiden tilsier at du kan blende ned et steg eller to. Med antishake i tankene.

Det som er det fine er at du har fått et kamera som nettopp lar deg gjøre det uten problemer. Spesielt muligheten for å velge mindre blender på bekostning av lukkertiden (kamera har jo antishake).

Lenke til kommentar

ah, jeg bare knipset ivei. satt iso på 100 på bildene. kan bruke 50 også så jeg som det aller minste. forresten noe jeg lurer veldig på.

Gjør det noe om kameraet står i denne laderen/usb boxen som er tilkoblet pcen konstant? eller burde jeg ta ut kameraet etter det er full ladet og lampen er sluttet å lyse rødt og har gått over til grønnt(full ladet).?

Endret av Morten A
Lenke til kommentar

Etter at det er fulladet tror jeg ikke det skjer noe som helst, sett bort fra at det lyser grønt på laderen.

Du skal forresten velge iso etter lyset, og i disse tilfellene burde du valgt iso 200. På en dag med kraftig sollys er 50 det mest logiske valget. Les fotokompendiet til Per Otto som du finner som sticky under fotografering. Da forstår du forholdet mellom iso, blender og lukker. Så må du ta høyde for at du har antishake, og kan fotografere på lengre lukkertider enn hvis du ikke hadde det.

Z1200 er et godt kamera blant annet fordi du kan justere forholdet mellom lukkertid og blender, ved hjelp av blant annet å velge rett iso. Ethvert objektiv er skarpest når du blender litt ned fra største blender, så du hadde hatt noe å vinne både på høyere lenger lukkertid og større blender på de forskjellige bildene. Du kan selvfølgelig velge å bruke det som et rent P&S-kamera, men det er enda mer gøy når du lærer å utnytte de avanserte mulighetene kamera gir deg. Det er jo en av grunnene til å velge Z1200 foran en del andre modeller. Og kamera virker lovende basert på det blitsbildet som ble skarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...