albe Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg aner et nytt klassisk utsagn som vi kan le av om 40 år: "282 terabyte bør være tilstrekkelig i framtiden" 32-bits prosessorer kan ikke adressere mer enn 4GB minne.Et enkelt program kan ikke bruke mer enn 2GB (MAX 3GB i spesielle tilfeller). 64-bits prosessorer klarer LANGT mer. slik -> 32 bit 2^32 = 4294967296 som er ca. 4 GB 64 bit 2^64 = 18446744073709551616 som er ca. 18 000 000 terabyte men x86-64 får bare ca 282 terabyte les mer http://arstechnica.com/cpu/03q1/x86-64/x86-64-1.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jeg aner et nytt klassisk utsagn som vi kan le av om 40 år:"282 terabyte bør være tilstrekkelig i framtiden" Utsagnet om "640kB ought ... " høres ut som et visst teleselskap som sier "Mye, mye raskere internett....." LOL ! 640kbit/s er jo bare sinnsykt mye mye tregere internett... Lenke til kommentar
kristwa Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 irriterer meg grenseløst over det samme selskapet som nevnt i posten over, og deres reklame: "Denne siden inneholder linker til nettsteder som vises bedre med Online ADSL." Ja nettopp! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Tanken med å raske med seg boksen og løpe avgårde var tilstede, men det ville nok ikke vært videre langsiktig tenkning. tjah...Mange som sikkert tenkte den tanken. Lurer på hvor mye sånn tyveri som er på slike markeder.. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 For å starte med operativsystemene: * Windows XP 64 kommer sansynligvis i september. * Linux SuSe 64 kom allerede i oktober 2002, men lanseres ikke offisiellt før Opteron lanseres. * Linux Mandrake 9.0 64-bit kommer i løpet av kort tid. (april?) Jeg tipper ytelseforskjellen blir 0% til det meste, men etter hvert når programvare produsentene gidder å kompilere en 64-bit versjon så vil vi nok se 10-30% bedre ytelse enn tilsvarende 32-bit programmer. Ellers så vil store servere ha veldig god nytte av støtte for over 4GB ram UTEN forsinkende "remapping". (Slik alle XEON-systemer er i dag) I tillegg kommer selve ytelseøkningen av den nye minnebussen, 2 minnebusser per prosessor. (multiprosessor Xeon DELER minnebuss) osv. osv. Gleder meg til å se skikkelig tallfestet ytelse. Du glemmer/nevner ikke en vesentlig fordel med Opteron her: Skalering. Dagens CPU-er (Barton/P4) skalere i realiteten dårlig. Mye av grunnen til det kan relateres at en får mer og mer (minne)latency når en øker antall MHz på CPUen. Intel P4 NW/533 ligger vel i dag på ca 120 ns og AMD XP/333 på 150 ns (en økning i FSB vil hjelpe). Ettersom Hammer har integrert minnekontroller vil hastigheten alltid være synkron og øke sammen med CPU-en. Det gjør at latency går NED når en skalerer antall MHz. Her ligger det en vesentlig forskjell, spesielt for SMP systemer. Dagens 4/8-veis SMP systemer skalerer rett og slett elendig. Hvem husker ikke den tragiske regelen om at CPU 1 = 100%, CPU 2 = + 50% og CPU3og4 = + 30-40%. En vil se en vesentlig forskjell mht skalering av ytelse mellom Opteron og XEON når en går oppover i antall CPU-er. Spesielt fra 4-8 CPU-er vil dette komme veldig klart frem. AMD har tidligere fortalt meg (ved en glipp) at en Opteron 1,8 GHz vil ha 50 ns latency. På 2 GHz vil den være noe mindre. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Tihi Gleder meg skikkelig til Athlon 64 er tilgjengelig på markedet, og vi kan få se noen tester etc... tror dette kan bli et spennende PC-år Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 * Windows XP 64 kommer sansynligvis i september. Ja microsoft er kjent for å holde lanseringstidspunktene sine er de ikke? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 * Windows XP 64 kommer sansynligvis i september. Ja microsoft er kjent for å holde lanseringstidspunktene sine er de ikke? Vel, nå går det rykter om at Windows XP 64-bit faktisk er så godt som klar, men at det blir en del utsettelser pga at de må skrive veldig mange nye drivere. (All gammel og ny hardware må ha ny-skrevne 64-bit drivere) Sånn sett tror jeg M$ er klar til lansering så snart AMD er klar. (Om AMD lanserer tidlig så får vi bare færre drviere, og dessto større servicepacks senere) Grunnen til at AMD utsetter det hele er nok at de mener socketA ennå har litt levetid og dermed vil tømme lagrene for barton, og fylle dem med Athlon 64 i mellomtiden. At de lanserer Opteron først gjør bare at de kan rette opp eventuelle barnesykdommer før Athlon 64 kommer ut. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 * Windows XP 64 kommer sansynligvis i september. Ja microsoft er kjent for å holde lanseringstidspunktene sine er de ikke? Vel, nå går det rykter om at Windows XP 64-bit faktisk er så godt som klar, men at det blir en del utsettelser pga at de må skrive veldig mange nye drivere. (All gammel og ny hardware må ha ny-skrevne 64-bit drivere) Sånn sett tror jeg M$ er klar til lansering så snart AMD er klar. (Om AMD lanserer tidlig så får vi bare færre drviere, og dessto større servicepacks senere) Grunnen til at AMD utsetter det hele er nok at de mener socketA ennå har litt levetid og dermed vil tømme lagrene for barton, og fylle dem med Athlon 64 i mellomtiden. At de lanserer Opteron først gjør bare at de kan rette opp eventuelle barnesykdommer før Athlon 64 kommer ut. Ja mm. Opteron er en SERVER cpu. AMD er mer redd for at den skal ha "barnesykdommer" enn de er for A64. Er tross alt Opteronen de skal tjene penger på. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 st[an"]irriterer meg grenseløst over det samme selskapet som nevnt i posten over, og deres reklame: "Denne siden inneholder linker til nettsteder som vises bedre med Online ADSL." Ja nettopp! ja samme gjelder tv reklamen hvor det går tregt,hadde vært gøy med en anti reklame en streamer film alt går fort plutselig ser man på den målegreiea en gb er nådd så går filmen drit tregt Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 st[an"]irriterer meg grenseløst over det samme selskapet som nevnt i posten over, og deres reklame: "Denne siden inneholder linker til nettsteder som vises bedre med Online ADSL." Ja nettopp! ja samme gjelder tv reklamen hvor det går tregt,hadde vært gøy med en anti reklame en streamer film alt går fort plutselig ser man på den målegreiea en gb er nådd så går filmen drit tregt Beste er egentlig de reklamene som sier "Fartskontroll / Du ble ikke stoppet / Prøv Online ADSL" eller noe i den duren. Ganske gøy når man sitter på 100 Mbit nettlinje og får slike reklamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå