Howard Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 CeBIT: AMD Hammer på vei (CeBIT/Hardware.no): Da vi i går slo av en prat med AMD hadde selskapet ganske mye å fortelle oss, og ikke minst å vise frem. Vi kan nå presentere mer informasjon og bilder relatert til den kommende "Hammer"-prosessoren. Les artikkelen her. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 WohooOOOOOOooooOO"O!O!O!O!O!OO!O! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Når det gjelder nordsiden, er det trolig et "fenomen" som vil etterhvert vil forsvinne fra Hammer-baserte systemer, og man vil i stedet høre om en "grafikk-hub". Vi får se om vi kommer tilbake mer mer informasjon fra vår samtale på et senere tidspunkt, men det meste som kom frem (iallfall som vi nå kan fortelle) er allment kjent allerede. Jeg som ikke kan norsk? Ellers en meget bra artikkel og veldig hyggelig lesestoff for en AMD-fan. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hvor lenge må man vente....! Lurer på hvor lenge siden det var først jeg hørte om disse Hammer Prossessorene... det var vel for ca 3 år siden eller noe sånt. Og det har enda ikke kommet ut... Jeg venter... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 WohooOOOOOOooooOO"O!O!O!O!O!OO!O! Kan nesten se for meg klørna i en NY AMD CPU HAMMER i det jeg skal sette den inn i mitt nye HK Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 AMD! Så spennende det kommer til å bli. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 ...veldig hyggelig lesestoff for en AMD-fan. Veldig hyggelig lesestoff for oss som ikke er merkefanatikere også! Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Veldig hyggelig lesing for oss Intel fans også. Nå må de nemlig snart komme med noe raskere og billigere til oss. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Veldig hyggelig for alle tror jeg Lenke til kommentar
ih8myself Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jepp, hyggelig. Lurer på hva intel svarer med. Når amd finner på noe som å integrere minnebus'en i cpu'en (genialt, må innrømme det selv om jeg ikke synes noe særlig om amd), så må intel finne på noe de og... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 fett, men når Athlon 64 kommer, kan dere ta for dere vitsen med 64bit over 32? Ser nemlig ikke helt poenget! Hva er forskjellen? Fins det noen særlig progs for 64bits CPUer? Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 fett, men når Athlon 64 kommer, kan dere ta for dere vitsen med 64bit over 32? Ser nemlig ikke helt poenget! Hva er forskjellen? Fins det noen særlig progs for 64bits CPUer? At det ikke fins noe majoritet når det gjelder 64bits kompatibel programvare er ikke noe å "skrike" over. Athlon 64 skal også være kompitabel med 32bits også, og i tillegg få riktignok en pen ytelse der også. Pga Intel vil nok ikke det bli så mye programvare ennå, siden dem har sagt at de ikke vil gå over til det helt ennå. Lenke til kommentar
ih8myself Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det kommer nok skal dere se. Skulle ikke Longhorn bli 64bits ? Lenke til kommentar
$o|aR-P|eXu$ Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Når det gjelder nordsiden, er det trolig et "fenomen" som etterhvert vil forsvinne fra Hammer-baserte systemer, og man vil i stedet høre om en "grafikk-hub". Dette av den enkle grunn at nordsiden i Hammer-systemene ikke har noen annen funksjonalitet enn å koble sammen AGP-bussen og sørsiden (southbridge) etter at minnekontrolleren har blitt fjernet fra nordsiden. Vi får se om vi kommer tilbake med mer informasjon fra vår samtale på et senere tidspunkt, men det meste som kom frem (iallfall som vi nå kan fortelle) er allment kjent allerede. Jeg ser ikke feila, har de blitt redigert ? Når det gjelder nordsiden, er det trolig et "fenomen" som vil etterhvert vil forsvinne fra Hammer-baserte systemer, og man vil i stedet høre om en "grafikk-hub". Vi får se om vi kommer tilbake mer mer informasjon fra vår samtale på et senere tidspunkt, men det meste som kom frem (iallfall som vi nå kan fortelle) er allment kjent allerede. Jeg som ikke kan norsk? Ellers en meget bra artikkel og veldig hyggelig lesestoff for en AMD-fan. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 fett, men når Athlon 64 kommer, kan dere ta for dere vitsen med 64bit over 32? Ser nemlig ikke helt poenget! Hva er forskjellen? Fins det noen særlig progs for 64bits CPUer? At det ikke fins noe majoritet når det gjelder 64bits kompatibel programvare er ikke noe å "skrike" over. Athlon 64 skal også være kompitabel med 32bits også, og i tillegg få riktignok en pen ytelse der også. Pga Intel vil nok ikke det bli så mye programvare ennå, siden dem har sagt at de ikke vil gå over til det helt ennå. '' Jo da, men hva er poenget med 64bit når vi ikke får bruk for det? M$ skulle vistnok lage et eget OS (basert på XP?) til Hammer... (ikke Longhorn, tror jeg da) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hvor lenge må man vente....! Lurer på hvor lenge siden det var først jeg hørte om disse Hammer Prossessorene... det var vel for ca 3 år siden eller noe sånt. Og det har enda ikke kommet ut... Jeg venter... Første gang jeg hørte om hammer (den gang kodenavn K8 ) var sommeren 99, da Athlon (kodenavn K7) ble lansert. Da var planene at K8 skulle komme rundt årskiftet 2001/2002. Suksessen og levedyktigheten til K7-kjernen sammen med ekstra utfordringer mhp. utforming av K8 har utsatt den ca 1 år. Forsinkelsen de siste månedene er nok mest av markedsføringsmessige årsaker. Det er jo derfor de har valgt å selge Athlon (K7-baserte barton) enda en stund, før de kommer med Athlon 64 for oss vanlige. (De hinter jo om september). På server-siden så kommer de med Opteron mye før. Noen tippet at den ville lanseres i løpet av Cebit, men jeg tipper etter påske en gang. (ca 1. mai?) fett, men når Athlon 64 kommer, kan dere ta for dere vitsen med 64bit over 32? Ser nemlig ikke helt poenget! Hva er forskjellen? Fins det noen særlig progs for 64bits CPUer? For å starte med operativsystemene: * Windows XP 64 kommer sansynligvis i september. * Linux SuSe 64 kom allerede i oktober 2002, men lanseres ikke offisiellt før Opteron lanseres. * Linux Mandrake 9.0 64-bit kommer i løpet av kort tid. (april?) Jeg tipper ytelseforskjellen blir 0% til det meste, men etter hvert når programvare produsentene gidder å kompilere en 64-bit versjon så vil vi nok se 10-30% bedre ytelse enn tilsvarende 32-bit programmer. Ellers så vil store servere ha veldig god nytte av støtte for over 4GB ram UTEN forsinkende "remapping". (Slik alle XEON-systemer er i dag) I tillegg kommer selve ytelseøkningen av den nye minnebussen, 2 minnebusser per prosessor. (multiprosessor Xeon DELER minnebuss) osv. osv. Gleder meg til å se skikkelig tallfestet ytelse. Lenke til kommentar
albe Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 32-bits prosessorer kan ikke adressere mer enn 4GB minne. Et enkelt program kan ikke bruke mer enn 2GB (MAX 3GB i spesielle tilfeller). 64-bits prosessorer klarer LANGT mer. Det er hovedgrunnen til at jeg gleder meg som en unge! Skal bli deilig å slippe denne teite begrensningen. fett, men når Athlon 64 kommer, kan dere ta for dere vitsen med 64bit over 32? Ser nemlig ikke helt poenget! Hva er forskjellen? Fins det noen særlig progs for 64bits CPUer? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Athlon 64 har ikke bare pen ytelse i 32bit. Den har jo som mål å være den raskeste 32bit CPU der ute for oss vanlige dødelige med en normal størrelse på lommeboka. Når folk er inne på Longhorn. Det skal visst bli et satans spille OS har jeg hørt. Virker som Microsoft jobber med 2 ting for tida. Xbox, som skal bli mer lik en PC og Longhorn som skal gjøre PC mer lik en konsoll. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 32-bits prosessorer kan ikke adressere mer enn 4GB minne.Et enkelt program kan ikke bruke mer enn 2GB (MAX 3GB i spesielle tilfeller). 64-bits prosessorer klarer LANGT mer. slik -> 32 bit 2^32 = 4294967296 som er ca. 4 GB 64 bit 2^64 = 18446744073709551616 som er ca. 18 000 000 terabyte men x86-64 får bare ca 282 terabyte les mer http://arstechnica.com/cpu/03q1/x86-64/x86-64-1.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå