Gå til innhold

Jeg har lært noe nytt om makro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke fysisk mulig. Bruk målebånd så forstår du. EF-fatningen er ganske mye større enn den gamle F-fatningen.

Dieter: Litt av en historie, som du ikke trenger skamme deg over. Og det gjør du neppe heller. Det virker ikke som om de holdningene har smittet over på deg. Fint jernkors, forresten. Man trengte ikke være nazi for å motta det. Siden bestefaren til en god helnorsk venn satt flere år på Hustad Leir etter krigen så har jeg verre familiehistorier i min daglige omkrets.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

jeg vet ikkje hva som er grovst. å skrive dette, eller å påstå at man kan alt som står i bøkene til scott?

Jeg vil fremdeles anb disse bøkene sterkt. De åpnet iallefall mine øyner for hvordan man bør tenke på foto, og det er fult av nyttige tips.

Lenke til kommentar
jeg vet ikkje hva som er grovst. å skrive dette, eller å påstå at man kan alt som står i bøkene til scott?

Jeg vil fremdeles anb disse bøkene sterkt. De åpnet iallefall mine øyner for hvordan man bør tenke på foto, og det er fult av nyttige tips.

Jeg kan alt.

Er det da mpe jeg ikke har fått med meg siden du har
Eos 20D - EF 28mm f/2,8 - EF 50mm f/1,8 - Nikkor 50 f/2,0 - Nikkor 105 f/2,5 - Sigma 18-50 f/3,5 - 5,6 DC
?

Det finnes overganger som gjør dette mulig...

Lenke til kommentar

Aksje: Ironi, humor, sarkasme. Jovisst er jeg litt slem med Kelby. Men ærlig talt, jeg påstår ikke at jeg vet mer enn Kelby. Jeg påstår ikke at noen vet mer enn noen andre. Men jeg påstår at jeg ikke ville kommet med en såpass grov feil i en bestselgende bok. Det kan ingen motstride. Når jeg jobber med seriøs tekst er det om juss, økonomi og offentlige rettigheter. Saklig nøyaktighet i min dagjobb er av den absolutte nødvendighet, hvis ikke er det tusenvis av mennesker som ringer og klager på mitt arbeide. Kvalitetsjekk er det viktigste for en fagforfatter, og og her har Kelby syndet mot en displin som jeg aldri ville slurvet i. Så jeg har mitt på det tørre når jeg med stor overbevisning hevder at jeg daglig beviser at jeg er bedre enn Kelly på det punktet.

Du forfølger meg i hver tråd og motsier meg, fabrikerer meninger (som her) og Gud vet hva. Har du ikke noe bedre å ta deg til? Du virker som om du er mer opptatt av å mene det motsatte av meg, enn å ha dine egne tanker for tiden. Før hadde du i alle fall det.

Lenke til kommentar
Aksje: Ironi, humor, sarkasme. Jovisst er jeg litt slem med Kelby. Men ærlig talt, jeg påstår ikke at jeg vet mer enn Kelby. Jeg påstår ikke at noen vet mer enn noen andre. Men jeg påstår at jeg ikke ville kommet med en såpass grov feil i en bestselgende bok. Det kan ingen motstride. Når jeg jobber med seriøs tekst er det om juss, økonomi og offentlige rettigheter. Saklig nøyaktighet i min dagjobb er av den absolutte nødvendighet, hvis ikke er det tusenvis av mennesker som ringer og klager på mitt arbeide. Kvalitetsjekk er det viktigste for en fagforfatter, og og her har Kelby syndet mot en displin som jeg aldri ville slurvet i. Så jeg har mitt på det tørre når jeg med stor overbevisning hevder at jeg daglig beviser at jeg er bedre enn Kelly på det punktet.

Du forfølger meg i hver tråd og motsier meg, fabrikerer meninger (som her) og Gud vet hva. Har du ikke noe bedre å ta deg til? Du virker som om du er mer opptatt av å mene det motsatte av meg, enn å ha dine egne tanker for tiden. Før hadde du i alle fall det.

Vel... heldigvis har forumet en Ignore-funksjon. Heldigvis

Lenke til kommentar
Er det noen med engelsk utgave av boken, som kan sjekke om det er oversetter som har driti på draget? Slik at vi henger ut riktig person, mener jeg.

Tom

Det er en god ide, Tom. Det er selvfølgelig best å plassere skylden der den hører hjemme. Men det skulle forundre meg om noe slik skjer i oversettelsen. Det er nok heller en glipp som har gått gjennom systemet fordi forlaget ikke tror det er noe poeng i å sette konsulent på jobben, siden boken er så lett skrevet. Det er i alle fall min antagelse. Og det er ikke så veldig viktig uansett, men det forteller oss noe som blir påpekt av flere av og til. At bøker ikke må leses som en bibel, men med en klype salt.

En annen sak er at denne boken har gitt meg lyst til å lese et par av PS-bøkene hans. Der er nok nivået mer passende for meg, for å si det slik. For på det området føler jeg meg fremdeles som en noobie.

Philo: Det har du helt rett i, men når det er så tydelig over en viss tid så blir det litt trøttende, for å si det slik.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Supergeniet Scott Kelbys Digital Fotografering, bind 2, side 175.

Kanskje det er Kelby som vet omtrent 20, maks 30% av det jeg vet :p

I den opprinnelige utgaven står dette på side 175:

When it comes to macro lenses, the higher number the lens, the closer your subject will be in the frame (so a 65mm macro lens might get you the entire bee, but a 105mm will get so close you can get just the bee's head)

RandiA

Lenke til kommentar

Takk for originalteksten, Randi. Den engelske teksten er vel så ullen som den norske; så der er nok Mr. Kelby på en liten sykkeltur ...

Hvis vi er i godt humør, så kan vi vel si at han har tenkt på en ting, og skrevet noe annet :)

edit: PMnormal, jeg har Lightroom boka hans - og den er i samme stil. Veldig praktisk orientert.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Da skal jeg se etter den, og en CS3 bok også. For jeg trenger noe så banalt til å lose meg gjennom de programmene en gang. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er mange muligheter jeg nok går glipp av grunnet mine manglende kunnskaper.

Så får vi håpe forlaget til Kelby følger med på akam med samme argusøyne som Japan Photo, slik at de setter en av sine forlagskonsulenter på jobben neste gang han kommer med et nytt manuskript, he he he.

Lenke til kommentar
Dieter: Litt av en historie, som du ikke trenger skamme deg over. Og det gjør du neppe heller. Det virker ikke som om de holdningene har smittet over på deg. Fint jernkors, forresten. Man trengte ikke være nazi for å motta det. Siden bestefaren til en god helnorsk venn satt flere år på Hustad Leir etter krigen så har jeg verre familiehistorier i min daglige omkrets.

Skammer meg heller mer over at jeg faktisk vet veldig lite om min bestefar. Har en god del gamle bilder som jeg har tenkt å reparere digitalt, gøy å se på :)

Lenke til kommentar

Det er et flott prosjekt. Selv har jeg også en del slikt liggende. Dvs mine foreldre har det. Og så tenkte jeg å digitalisere arkivet (den store skoesken) med familiebilder fra seksti og syttitallet. Det er faktisk overkommelig med en rask scanner.

Lenke til kommentar
Jeg har Lightroom boka hans - og den er i samme stil. Veldig praktisk orientert.

Tom

Hvilken butikk er den greieste og skaffe denne boka fra ?

Jeg kjøpte min på Akademika på Blindern. Men jeg vet ikke hvor praktisk det er for deg.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...