Gå til innhold

Ny fastoptikk - Canon EF 35mm F/1.4

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nå vært på leting etter et lyssterkt objektiv som skal ta over mye av jobben til mitt førsteinnkjøpte objektiv - Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6. Som et allround-objektiv er det liten tvil om det egner seg bedre for de fleste, med tanke på zoom-området. Allikevel sikter jeg nå litt høyere, etter å ha fått forsmak på Canons L-serie etter et tidligere innkjøp av Canon 70-200mm F/2.8 IS. Overraskende nok bruker jeg objektivet (17-85) som oftest til studiofotografering, og er sånn middels fornøyd med hva det gir meg, i forhold til for eks. 85mm F/1.8. Mye av grunnen er rett og slett at jeg ikke har noen andre objektiv som er i nogen lunde samme brennvidde. Ulempen med den faste 85mm'ern derimot, er at brennvidden ofte blir for trang innendørs, og da spesielt med mitt crop camera.

Mitt personlige krav til god bildekvalitet og rask optikk har økt mye i det siste, og jeg mener det er på tide å bytte ut 17-85mm'ern, som jeg ikke føler gir meg noe særlig mer bortsett fra det gode zoom-området. Bildekvaliteten (over det hele) er jeg ikke spesielt begeistret for og blenderen blir for liten i mørkere omgivelser, da spesielt hvis jeg igjen ønsker å bevare god bildekvalitet. I tillegg er jeg glad i å jobbe med en stor blender, for leking med DOF og framheving av ansikt o.l.

Etter mye leting, har jeg funnet ut at Canon EF 35mm F/1.4 antageligvis vil gi meg hva jeg leter etter. Disse tre punktene har jeg dratt fram:

- Meget god bildekvalitet (fastoptikk + Canon L)

- Stor (!) blender

- Spennende brennvidde (35mm er helt nytt for meg)

Framover nå satser jeg hovedsaklig på portrett og reklamefotografering, hvor som nevnt bildekvalitet verdsettes høyt. Med innkjøpet av 35mm'ern vil jeg ha følgende "objektivpark".

Canon EF 35mm F/1.4

Canon EF 85mm F/1.8

Canon EF 70-200mm IS F/2.8

----------------------

Så kommer spørsmålene mine. Har noen her erfaringer med 35mm'ern som de ønsker å dele med meg/andre? Naturligvis finnes det andre objektiver jeg bør ta en titt på, hvilke? Har dere noen andre tanker om oppsettet? Noe jeg kanskje bør vurdere?

Det ble mye på en gang her, men jeg er veldig ivrig etter skikkelig fastoptikk ;)

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Høy (!) blender

Stor blender*

Edit: 50 F/1.2 er jo noe du bør se på

Stor blender selvfølgelig. Høy blender kan oppfattes som det stikk motsatte. ;)

50mm F/1.2 er et godt tips. Større blender igjen, men jeg er litt skeptisk til 50mm som brennvidde. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det virker for meg som en litt "kjip" og "standard" brennvidde. Der satte nok halve forumet kaffen sin i vrangstupen, men det er nå min mening ;)

Lenke til kommentar
50mm F/1.2 er et godt tips. Større blender igjen, men jeg er litt skeptisk til 50mm som brennvidde. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det virker for meg som en litt "kjip" og "standard" brennvidde. Der satte nok halve forumet kaffen sin i vrangstupen, men det er nå min mening ;)

Du kan jo evt kjøpe 50 F/1.8 og teste ut brennvidden, og evt gå for 1.2 om du liker den. Personlig synes jeg at 50mm er flott til portretter

Lenke til kommentar

Du kan jo evt kjøpe 50 F/1.8 og teste ut brennvidden, og evt gå for 1.2 om du liker den. Personlig synes jeg at 50mm er flott til portretter

Om jeg kjøper den bare for å teste tviler jeg litt på at jeg gjør, men jeg kan jo se om det finnes noen muligheter for å låne en 50mm'er et par dager fra en fotobutikk eller noe.

Lenke til kommentar

Ja, eller eventuellt sette 17-85mm på 50mm og la den stå der en dag eller to, så ser du om brennvidden passer... (eller se gjennom arkivet ditt hvilke brennvidder du bruker flittigst)

Alternativ er 24/1.4L dersom du ønsker noe videre enn 35.

Om du ender på 35L er i alle fall det et usedvanlig godt valg. Kremobjektiv!

Lenke til kommentar
Ja, eller eventuellt sette 17-85mm på 50mm og la den stå der en dag eller to, så ser du om brennvidden passer... (eller se gjennom arkivet ditt hvilke brennvidder du bruker flittigst)

Alternativ er 24/1.4L dersom du ønsker noe videre enn 35.

Om du ender på 35L er i alle fall det et usedvanlig godt valg. Kremobjektiv!

Hehe det er selvfølgelig en mulighet. En nærmest "umulig mulighet" også, når latskapen råder, og du er meter nærmere motivet ved noen svake fingerdytt på fokusringen. :D

Jeg heller mer imot 24 F/1.4 enn 50 F/1.2. Igjen en spennende brennvidde, men jeg fant denne etter å ha skummet igjennom noen brukertester:

"I had one of these a while back that was OK but not anywhere near the sharpness and contrast of the 35 1.4 even after calibration. After going through a couple of copies at a local store I found a gem. It is every bit as nice as a 35 1.4."

Så er litt skeptisk, men man skal ikke nedlate seg av én brukertest selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Selv er jeg også på jakt etter et fastobjektiv i noralområdet til mitt 30D. Ettersom kameraet har en crop-faktor på 1,6 er det ideelle noe omkring 28 - 35 mm. Meningen er å bruke dette mest innendørs og da vil jeg helst ikke ha det trangere. (Jeg skjønner ikke helt de som velger 50 mm som normal på et 1,6 crop-kamera. Det blir jo som å velge 80 mm på non-crop.)

Uansett, jeg har siklet på 35 f/1.4L en stund nå, og alt jeg har lest har vært positiv. Har ikke testet objektivet selv. Veier litt for og i mot kjøp. Det er jo dyrt da ... Glimrende om du kunne legge ut noen erfaringer dersom du kjøper det.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne Sigam 30/1.4 i forbifarten. Koster en brøkdel av 35L og har en oppløsning i sentrum som er sammenlignbar med 35L. Der slutter også likheten (bortsett fra blender 1.4), men når det er sagt kan Sigmaen være et bra alternativ dersom du klarer å få et eksemplar som fungerer prikkfritt.

Hadde den noen måneder, men det var for upålitelig mht til fokusen. En masse bilder som ble ødelagt pga feilfokus.

Har hatt 35L i et par år nå og kan trygt rangere det som blandt de beste jeg har, og ikke minst mest brukte.

Noen eksempel jeg hadde i farten:

2585321196_cec53b44b8_o.jpg

2585319720_3daba6b02f_o.jpg

2584488143_d07fe03d28_o.jpg

2534978306_fcc64aa97b_o.jpg

2619406086_b0a81e6184_o.jpg

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg har følgende objektiver:

* EF 35 f1.4L

* EF 50 f1.8

* EF 85 f1.8

* EF 135 f2L

35mm er mitt desidert mest brukte objektiv og min favoritt av samtlige. Den gir sylskarpe bilder allerede fra 1.4 og er en drøm å bruke. Det er også et svært anvendelig objektiv, og sammen med dens fremragende egenskaper kan jeg uten forbehold anbefale dette objektivet på det varmeste. - I det området man tar mest bilder, bør man også investere mest!

35mm vurderes ofte i forhold til 85mm som en god kombinasjon. Jeg er enig i dette, men problemet mitt er at 35mm er et såpass mye bedre objektiv, at 85mm føles liksom litt "dårlig". Har man smakt L-optikk, så er det ingen vei tilbake. Det samme gjelder for øvrig i forhold til 50mm, bare i mye sterkere grad.

135mm er en fryd å bruke. Den blir dessverre brukt litt lite siden jeg har 1.6-crop, men den gir fremragende bilder. Jeg har tre ord: Bokeh, bokeh og bokeh!!!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Jeg har lillebroren 35mm f/2 og synes den er glimrende. Fordelen fremfor 35mm f/1.4 er pris og størrelse. Minus er at den optiske kvalitet er ikke så god som L optikk, og f/2 som største blender. 35mm på 1.6x crop er veldig fleksiblet; det eneste er at et kan bli trangt innimellom. Så jeg har skaffet meg en 24mm f/2.8 også.

Jeg ville ihvertfall valgt 35mm fremfor 50mm. Muligens gått for 24mm f/1.4 L og 50mm f/1.2L ...

Tom

Lenke til kommentar

Trådstarter vet selv hvilken brennvidde han vil få mest bruk for, siden han allerede bruker en normalzoom som skal erstattes i studio. Fast brennvidde fungerer fint, men hva skal han med en 50 f/1,8 når han har 85mm? Det blir helt bakvendt. Kjøp 35/1,4. Det er det absolutt eneste fornuftige forslaget her i tråden. Og det kom fra deg.

24mm er et godt forslag, og 30mm like så. Men har du råd til 35/1,4L så er i alle fall sistnevnte ute av diskusjonen for meg. Spesielt mht fremtidige formatbehov, hvis noe slik skulle melde seg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 24f1,4 på 40D og den fungerer utmerket. Mitt bruksområde med denne er Lite lys og innendør. Husk at man kan som oftest gå nermere, men lengre ifra kan bli et problem innendørs. linsen er knallbra, vel og merke etter litt trening og justering av kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...