Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjon på turbo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å la en bil som ikker er chippet, hvor turbo kjører på lavt trykk, stå etter en kjøretur.

 

Dette gjelder høyst når man har fiklet med trykket, chippet etc.

 

Hadde det vært anbefalt å la bilen stå hadde vel biler hatt turbotimer orginalt?

 

 

Men ja, turboen skal gå på garantien på bilen deres! :)

 

Man hadde ungått mange problemer hvis folk hadde lest den forbannede instruksjonsboken før problemene ble uoverkommelige.

 

2004 modell Avensis turbodiesel har en lavtrykksturbo som lader allerede fra like over tomgang til toppturtall.

 

Når bilen har vært hardt kjørt lønner det seg å la den gå på tomgang ca 3-5 minutter for at oljen skal sirkulere og kjøle lagrene i turboen.

 

Selv etter normal kjøring bør man la motoren gå på tomgang i ca 1 minutt før man stopper den.

 

Forsåvidt sant, men etterbiltype og dømme kan jeg ikke tro denne er kjørt spesielt hardt de årene den har levd. Derfor, selv om bilen ikke har fått stått å gå litt på tomgang gjennom årene før den slåes av, skal ikke turboen være gåen etter bare 135.000.km. Skjer ikke.

Lenke til kommentar

dette kan vel relateres til de smøre problemene toyota har hatt på motorene sine de siste årene, er ikke første gang jeg hører at en turbo har gått føyken, motorene også kan skjære seg, gjelder både bensin og diesel motorene, men dette har toyota dekket på norske biler i vertfall, og det har vært et kjent problem at diesel motorene har hatt problemer med å få olja til å gå igjennom motoren, men dette er det seff hysj hysj om hos toyota, de vil jo ikke ha rykte på seg for å lage dårlige motorer.

 

Min onkel måtte bytte sin 2.2 turbo diesel motor i sin nye rav 4 etetr bare 30.000km, var fabrikasjons feil, pga problemer med olja.

Lenke til kommentar

Det er denne feilen som er oppdaget på bilen vår nå. Forbrukerrådet sier at Toyota har krav om å dekke feilen for selger, så vi har nå sagt i fra om dette (igjen..). Da han skjønte at vi kom til å gå til sak via forbrukerrådet, så har han visst ombestemt seg litt. Vi avventer svar i morgen, så får vi se. Om ikke han da godtar å dekke utgiftene for reparasjonen kommer vi til å la forbrukerrådet ta saken. Da vil han måtte dekke transportkostnadene våre også.

Lenke til kommentar
Det er denne feilen som er oppdaget på bilen vår nå. Forbrukerrådet sier at Toyota har krav om å dekke feilen for selger, så vi har nå sagt i fra om dette (igjen..). Da han skjønte at vi kom til å gå til sak via forbrukerrådet, så har han visst ombestemt seg litt. Vi avventer svar i morgen, så får vi se. Om ikke han da godtar å dekke utgiftene for reparasjonen kommer vi til å la forbrukerrådet ta saken. Da vil han måtte dekke transportkostnadene våre også.

 

Bruktbilselgeren ringte oss dagen etter og sa at han ikke hadde tid til en sak, så han skulle betale alt sammen.

Han orket ikke bruke mer tid på dette.

 

Så historien fikk en lykkelig slutt :)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Historien endte ikke lykkelig likevel, da bilen nok en gang havarerte i dag.

I et kryss her på Vestby døde bilen nok en gang. Tre varsellamper begynte å lyse og bilen var død.

Vi fikk startet den igjen og kjørt hjem. Dersom vi må gå en runde til med vår kjære bruktbilselger blir jeg dårlig. Det er ikke det jeg har mest lyst til nå.

Vi kontakter trolig Toyota på Ski på mandag, så får vi høre hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...