Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjon på turbo


Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann, bilentusiaster. Grønnskolling og kjerring bak rattet her.

 

Vi har en Toyota Avensis STV 04-modell (Turbo diesel) som må få skiftet ut turboen. Jeg driver og sjekker om det er noe reklamasjonsrett på dette (bilen er kjøpt brukt i 2007), og har funnet frem til følgende:

 

Eksempler på bildeler det er fem års reklamasjonsfrist på.

 

- All elektronikk kommer helt klart inn under femårs-regelen. Det samme gjør motor, gir, drivverk, lakk, setetrekk og bremser unntatt bremseklosser.

 

 

Spørsmålet mitt er da som følger: Går turboen under noen av disse tingene? (elektronikk, motor, drivverk ol.)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Han nektet jo for at han hadde noe "skyld" i saken. Så vi får se hva som skjer. Han har allerede "lurt" oss til å få kjørt bilen fra et sted (der vi bor) til byen vi kjøpte bilen. Det kostet 6600kr for å få Falck til å kjøre den. I tillegg til dette kommer det på 8000kr for turboen og 2000kr for arbeidet. Det var med andre ord ikke gratis.. Så jeg håper vi klarer å få refundert pengene.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om skyld her, det er snakk om ansvar. Bilen har enda garanti og det han da skulle ha gjort var å sende en garantirapport til Toyota, har Toyota godkjent dette som en garanti så er resten bare plankekjøring da forhandleren ville fått refundert sine utgifter av Toyota.

Lenke til kommentar

En turbo er vell også en slitedel som må skiftes en gang i blant i forbindelse med service slik som vannpumpe , registerreim osv. Hvis bilen har høy kilometerstand og servicer ikke er fulgt opp så er det ikke sikkert at Toyota er villig til å dekke dette. Du bør sjekke om service heftet på bilen er fulgt opp og sjekke hvor lang garanti du har. Du kan jo også se hva som står i kontrakten mellom deg og selger.

Lenke til kommentar

Vi har nettopp hatt service på bilen - hos bruktbilhandleren. Han skulle dekke servicen pga noe annet rot som stammer tilbake i tid. Da ville han ta det hos dem, og det fikk han. Og da var det ikke nevnt noen ting om noe turbo. En uke senere sluttet bilen å dra midt i en rundkjøring.

 

Forøvrig mistenker vi at feilen har vært der siden vi kjøpte bilen. Vi synes at den oppførte seg litt rart da vi prøvekjørte den. Vi sa da i fra om dette, og de sendte den til sjekk på verksted (angivelig i hvert fall..). De fant ingenting, om konkluderte dermed at det ikke var noe feil.

 

Det viser seg nå at turboen har hatt en ulyd hele tiden. Vi trodde det skulle være slik (har aldri hatt turbo før.. og vi er ikke akkurat noen bilmekanikere for å si det slik. Hoho :p). Men når Falck kom for å hente den havarerte bilen vår, så kommenterte sjåføren det med en gang. I starten trodde vi det kom en sykebil bak oss da turboen slo inn..

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
En turbo er vell også en slitedel som må skiftes en gang i blant i forbindelse med service slik som vannpumpe , registerreim osv. Hvis bilen har høy kilometerstand og servicer ikke er fulgt opp så er det ikke sikkert at Toyota er villig til å dekke dette. Du bør sjekke om service heftet på bilen er fulgt opp og sjekke hvor lang garanti du har. Du kan jo også se hva som står i kontrakten mellom deg og selger.

 

Bilen har fulgt alle servicer, og har gått ca 135'000.

Garantien varte i 3 mnd, men reklamasjonsretten varer i 5 år.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
En turbo er vell også en slitedel som må skiftes en gang i blant i forbindelse med service slik som vannpumpe , registerreim osv. Hvis bilen har høy kilometerstand og servicer ikke er fulgt opp så er det ikke sikkert at Toyota er villig til å dekke dette. Du bør sjekke om service heftet på bilen er fulgt opp og sjekke hvor lang garanti du har. Du kan jo også se hva som står i kontrakten mellom deg og selger.

 

Turboen skal normalt vare hele bilens levetid, og regnes ikke som en normal slitedel, det finnes ikke noen bytteintervaller på turbo.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å la en bil som ikker er chippet, hvor turbo kjører på lavt trykk, stå etter en kjøretur.

 

Dette gjelder høyst når man har fiklet med trykket, chippet etc.

 

Hadde det vært anbefalt å la bilen stå hadde vel biler hatt turbotimer orginalt?

 

 

Men ja, turboen skal gå på garantien på bilen deres! :)

Lenke til kommentar
Garantien har vel gått ut? Det er vel snakk om reklamasjon?

 

Ja.

 

Om du ikke kommer til enighet med forhandleren som du kjøpte bilen fra, ta kontakt med importøren.

 

De har en meget oppegående teknisk avdeling med kompetente folk som jobber der.

 

Har samme bil, samme årsmodell, dette er trofaste travere av dimensjoner.

 

(se neste innlegg)

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å la en bil som ikker er chippet, hvor turbo kjører på lavt trykk, stå etter en kjøretur.

 

Dette gjelder høyst når man har fiklet med trykket, chippet etc.

 

Hadde det vært anbefalt å la bilen stå hadde vel biler hatt turbotimer orginalt?

 

 

Men ja, turboen skal gå på garantien på bilen deres! :)

 

Man hadde ungått mange problemer hvis folk hadde lest den forbannede instruksjonsboken før problemene ble uoverkommelige.

 

2004 modell Avensis turbodiesel har en lavtrykksturbo som lader allerede fra like over tomgang til toppturtall.

 

Når bilen har vært hardt kjørt lønner det seg å la den gå på tomgang ca 3-5 minutter for at oljen skal sirkulere og kjøle lagrene i turboen.

 

Selv etter normal kjøring bør man la motoren gå på tomgang i ca 1 minutt før man stopper den.

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
Garantien har vel gått ut? Det er vel snakk om reklamasjon?

 

Ja.

 

Om du ikke kommer til enighet med forhandleren som du kjøpte bilen fra, ta kontakt med importøren.

 

De har en meget oppegående teknisk avdeling med kompetente folk som jobber der.

 

Har samme bil, samme årsmodell, dette er trofaste travere av dimensjoner.

 

(se neste innlegg)

 

Hvem er de?

Det er bruktbilhandleren som har importert bilen.

 

Når det gjelder instruksjonsboken så skulle vi gjerne ha lest den, men den finnes kun på tysk, og bruktbilhandleren fikk aldri ut fingen når det gjaldt å skaffe oss en på norsk.

Lenke til kommentar

Tysk Bruktimport??!! det forverrer saken en god del..

 

Det vil i realiteten si at bruktbilforhandleren må dekke alt på egen regning (ingen refusjon å hente hos Toyota Norge) Tysk bruktbilimport er et skikkelig grålandskap med mye snusk og tull, du kan være heldig, men du kan virkelig bli uheldig med en (tysk) bruktimportet bil. De som eksporterer til Norge har ingen problemer med å ordne på servicehefte eller km om de ønsker det (ikke at det behøver å være tilfelle).

Men når en turbo ryker på en Toyota etter 135.000km så kan en stille seg spørsmål om hva bilen faktisk har vært igjennom.

 

Uansett så har dere 5år reklamasjon på bilen.

Lenke til kommentar

Tja, si det.. (hva bilen har vært igjennom). Airconditongassen gikk også tom rett etter at vi kjøpte den. Forhandleren gadd ikke dekke det heller. Har fått fylt på gassen for egen regning, men vet ikke om den kommer til å gå tom igjen snart pga lekkasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...