ossa Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 hei, Jeg er rimelig ny i digitalkameraverden. kjøpte meg nettopp kamera (finepix 601zoom, fikk det for 3200 i singapore inkludert tripod, orginal bæreveske og 128 minne ekstra). har et problem, og det enkelte bilder, faktisk nærmere 50%, blir utrolig uskarpe. Hva kan problemet være? er jeg ustæ på hånda, er det lukkertiden? det blir og sånn på automatiske innstillinger.. håpper på hjelp Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hei! Det hadde vært interessant å se noen eksempler på slike uskarpe bilder, så hadde det vært lettere å si hva som var problemet. Men jeg vil tippe at det er enten: 1 - Du holder kameraet i hånden og det er for lang lukketid. Typisk problem i mørke omgivelser, selv på full auto, dersom du ikke bruker blitz. Prøv å plassere kameraet på tripoden og se om det ikke blir bedre da! 2 - Kameraet har problemer med å fokusere. Dette er også ganske vanlig i mørke, på en del kameraer i hvert fall. Blir bildene uskarpe også i vanlig dagslys? Lenke til kommentar
ossa Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 hei, Tror jammen du har rett. ble glimrende når jeg brukte blits. men, vil det da si at kameraet suger? det er i utgangspunktet ganske bra lys på rommet jeg er nå(det vil si taklampe, lyse vegger i rommet). virker nok som kamera slipper inn for lite lys ja. spørsmålet blir da: hva gjør jeg? kan jo ikke ha kamera på tripod hver gang jeg skal ta bilder. kan vel ei heller bruke blits på hvert eneste bilde? Forska litt etter jeg leste svaret ditt, da bare på automatisk. trodde automatisk var idiotsikkert jeg? hadde et gammelt samsung digimax 200 tidligere, det ble aldri blurry, men der var det riktignok i bøtter å spann med andre problem. setter stor pris på hjelp. alle må begynne et sted... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Hehe, automat skal jo forsåvidt være idiotsikkert ja :-D Neida, men poenget er at dersom du velger automatikk, men skrur av blitsen, så velger kameraet en lukkertid som passer til forholdene, for å få et godt eksponert bilde. Selv om du har en taklampe og lyse vegger i et rom så er det likevel ikke spesielt lyst (kommer an på taklampen da, men...) i forhold til sollys utendørs. Du vil derfor nødvendigvis måtte bruke en lengre lukkertid enn utendørs, hvis du da ikke velger blitz. Mitt råd er følgende: Bruk blitz innendørs dersom det bare er helt vanlige situasjonsbilder du skal ta (altså fest, besøk, en morsom situasjon o.s.v.), og sett kameraet på et stativ de gangene du skal være mer kunstnerisk og eksperimentere med lyssetting o.l. Alternativt må du få det så lyst som mulig i rommet, og rett og slett bare trene på å holde kameraet så stødig som overhodet mulig (holde kameraet med begge hendene, armene inntil kroppen, puste rolig o.s.v.). Håper det går bedre da! Lenke til kommentar
ossa Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 ok, takk for hjelp. får prøve meg litt frem nå, så ordner det seg nok. trøsten min er at de bildene som blir bra, blir kanonbra rent bildekvalitetsmessig. synes og jeg har gjort store fremskritt bare på de tinga jeg lærte av deg nå takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå