Gå til innhold

Objektiv til Pentax K20D

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg Pentax K20D som mitt første speilrefleks. Har fotografert litt tidligere med et EOS350D, men har ellers ingen erfaring. Jeg lurer derfor litt på hvilke objektiv jeg bør kjøpe. Det jeg kommer til å drive med er egentlig vanlig fotografering(av venner, på ferie o.l.), naturfotografi og konsertfoto. Har sett litt på 16-45mm objektivet. Flere tips? Ikke så mye høyere pris enn rundt prisen til 16-45mm-en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg Pentax K20D som mitt første speilrefleks. Har fotografert litt tidligere med et EOS350D, men har ellers ingen erfaring. Jeg lurer derfor litt på hvilke objektiv jeg bør kjøpe. Det jeg kommer til å drive med er egentlig vanlig fotografering(av venner, på ferie o.l.), naturfotografi og konsertfoto. Har sett litt på 16-45mm objektivet. Flere tips? Ikke så mye høyere pris enn rundt prisen til 16-45mm-en.
Pentax sin 16-45mm er veldig god skarp fra største blender...

Jeg har hatt den selv, men jeg solgte til fordel for en Tamron 28-75mm f/2.8 og jeg syns den er veldig god. Jeg liker rett og slett den lengre rekkevidden den gir meg...

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=1557450

Jeg mangler da en del vidvinkel, men pyt pyt skal jo etterhvert også ha meg en 12-24mm eventuelt en 11-16 om den kommer (Fy fan dyr den samlinga mi))))

Denne skal også være god...

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=8037011

Sjekk også Sigma de har en del forholdsvis rimelige zoom objektiver i normalområdet.

Pentax har en 17-70mm på gang som også forrige taler nevner. Den kommer med innbygd fokusmotor og koster litt mer, men rent optisk blir den sikkert like bra som 16-45 som den erstatter. Og det skulle ikke forundre meg om også Pentax kommer med en 11-16mm f/2.8 hvor 17-70 da blir den naturlige forlengelsen av serien....

Ellers så har jeg noen fastobjektiver. FA limiteds er både velkjente og veldig gode:

Rett og slett "highly recommended" for å si det sånn; etter hvert som jeg lærer de å kjenne så liker jeg de bare bedre- bedre og aller best. Fastobjektiver er vanedannende :yes:

Nøy deg gjerne med å kun bruke kitobjektivet de par første mnd; da ser du selv hva du liker og savner. Det blir billigere enn å kjøpe "feil" og så selge etterhvert som nok flere har gjort..Det nye kitobjektivet er bra ifølge diverse brukererfaringer jeg har lest...

Ellers har bruktmarkedet og EBAY har vært nevnt her mang en gang og begge har jeg brukt med hell.

Lenke til kommentar

Pentax 17-70 f/4 og Pentax 16-50 f/2.8 er svært nære i pris. Kun 60$ som skiller. Du burde derfor kunne få 16-50 f/2.8 til under 4500,- med frakt og moms fra f.eks Adorama. Litt smalere objektiv enn 17-70, men absolutt verdt det da det er så mye raskere. Senere kan du da oppgradere med Pentax 50-135 f/2.8, og Pentax 11-16 f/2.8 når denne sannsynligvis kommer til høsten/vinteren.

Dersom du vil litt ned i pris er Tamron 17-50 f/2.8 et godt valg.

Snakket igår med en representant for Tamron som besøkte Scrøder foto i Trondheim. Han kunne fortelle at Tamron kommer med et nytt 10-20 objektiv, sannsynligvis fast f/2.8 i høst. Det skal ta opp kampen med Sigma 10-20, og skulle være svært prisgunstig :!:

Sparer selv til limited objektiv. Satser på å kjøpe 31mm f/1.8 neste gang jeg er i statene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...