DrErling Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Har satt opp en enkel pc med kubuntu 8.04 og siste oppdateringer. Dette er min første linux installasjon, så vet dere det før jeg spør om noe ;-) * Har satt opp OS`et slik at det kjører autologin på den eneste kontoen jeg har konfigurert * Har satt opp power-settings slik at skjermsparer/skjerm-av ikke er enablet. * Sikkerhet er ikke et issue. Maskinen skal kun kjøre denne filmen i repeat og står ikke på LAN. * Bildesignalet skal tas ut via svideo-kabel til en tv. * Filmen skal starte automatisk i fullscreeen på svideo-out og kjøre denne i loop. * Pcen blir slått på gjennom en BIOS-setting klokken 07:50 hver morgen. * Codec for filmen er installert og testet ok. Spørsmål: - hvordan konfigurerer jeg auto-kjøring av filmen i fullskjerm via svideo ut ved maskinoppstart? Filen ligger på desktopen og heter film.mpeg - hvordan konfigurerer jeg auto-shutdown av maskinen klokken 23:00. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Har jeg forstått det riktig at ved å skrive kaffeine -p -f test.mpeg starter jeg filmen "test" i fullscreen? Finnes det er argument for å kjøre filmen på repeat? Er vel ikke så enkelt som å hive -r inn? DrE Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Et tips, Linux-forumet ---> denne veien.. Uansett.. SVideo ut må konfigureres i xorg/skjermkortdriver. Dette varierer fra skjermkort til skjermkort. Kjenner ikke så godt til Kaffeine, men vil anbefale mplayer. Tekstbasert (filmen er grafisk altså!), og er nok litt lettere å scripte. Også støtter den looping. F.eks "mplayer -fs -loop 0 film.mpeg". (loop 0 for evig loop, 5 for 5 repetisjoner, etc). Autoshutdown kan f.eks konfigureres slik : Rediger crontab for root-brukeren : sudo -s crontab -e (Hvis du ikke liker editoren du får opp, kan du endre den ved å skrive kommandoen slik : "EDITOR=nano crontab -e". Som editor er nano (tekstbasert) fin, ellers kan du prøve kate, kedit e.l.) Legg så til følgende linje : * 23 * * * shutdown -p now lagre så fila. Nå vil en shutdown initieres hver dag kl. 23:00. shutdown-kommandoen kan også ta et tidspunkt som parameter istedenfor "now", så du kan sikkert legge kommandoen i et oppstartsscript (/etc/rc.local) isteden, noe sånt : "shutdown -p 23:00". Håper dette hjelper deg litt på vei. Endret 2. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 en kompis viste vei... laget "film.sh": #!/bin/bash /usr/bin/kaffeine -p -f file:///home/user/desktop/testfilm La så "film.sh" i home/user/.kde/Autostart Dette fungerte fint. Trengte ikke argument for loop, siden kaffeine husker "repeat" settingen, og maskinen ikke kommer til å bli brukt etter ferdig konfig. Dog... for en newbie å få til svideo ut... ja det virker å være en værre operasjon! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå