Gå til innhold

BSD/Unixautostart av film etter oppstart ->repeat/fullscreen/svideo

Anbefalte innlegg

Har satt opp en enkel pc med kubuntu 8.04 og siste oppdateringer. Dette er min første linux installasjon, så vet dere det før jeg spør om noe ;-)

* Har satt opp OS`et slik at det kjører autologin på den eneste kontoen jeg har konfigurert

* Har satt opp power-settings slik at skjermsparer/skjerm-av ikke er enablet.

* Sikkerhet er ikke et issue. Maskinen skal kun kjøre denne filmen i repeat og står ikke på LAN.

* Bildesignalet skal tas ut via svideo-kabel til en tv.

* Filmen skal starte automatisk i fullscreeen på svideo-out og kjøre denne i loop.

* Pcen blir slått på gjennom en BIOS-setting klokken 07:50 hver morgen.

* Codec for filmen er installert og testet ok.

Spørsmål:

- hvordan konfigurerer jeg auto-kjøring av filmen i fullskjerm via svideo ut ved maskinoppstart? Filen ligger på desktopen og heter film.mpeg

- hvordan konfigurerer jeg auto-shutdown av maskinen klokken 23:00.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips, Linux-forumet ---> denne veien..

Uansett.. SVideo ut må konfigureres i xorg/skjermkortdriver. Dette varierer fra skjermkort til skjermkort.

Kjenner ikke så godt til Kaffeine, men vil anbefale mplayer. Tekstbasert (filmen er grafisk altså!), og er nok litt lettere å scripte. Også støtter den looping. F.eks "mplayer -fs -loop 0 film.mpeg". (loop 0 for evig loop, 5 for 5 repetisjoner, etc).

Autoshutdown kan f.eks konfigureres slik :

Rediger crontab for root-brukeren :

sudo -s
crontab -e

(Hvis du ikke liker editoren du får opp, kan du endre den ved å skrive kommandoen slik : "EDITOR=nano crontab -e". Som editor er nano (tekstbasert) fin, ellers kan du prøve kate, kedit e.l.)

Legg så til følgende linje :

* 23 * * * shutdown -p now

lagre så fila.

Nå vil en shutdown initieres hver dag kl. 23:00.

shutdown-kommandoen kan også ta et tidspunkt som parameter istedenfor "now", så du kan sikkert legge kommandoen i et oppstartsscript (/etc/rc.local) isteden, noe sånt : "shutdown -p 23:00".

Håper dette hjelper deg litt på vei. :)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

en kompis viste vei...

laget "film.sh":

#!/bin/bash
/usr/bin/kaffeine -p -f file:///home/user/desktop/testfilm

La så "film.sh" i home/user/.kde/Autostart

Dette fungerte fint. Trengte ikke argument for loop, siden kaffeine husker "repeat" settingen, og maskinen ikke kommer til å bli brukt etter ferdig konfig.

Dog... for en newbie å få til svideo ut... ja det virker å være en værre operasjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...