Gå til innhold

Hjemme alene tips.

Anbefalte innlegg

Hvor er deres hunder når de er hjemme alene? Får de løpe fritt rundt i huset, har de en binge eller er de i buret?

Hva er evt lurt å ha tilgjengelig i huset/buret, og hva er ting man bør fjerne?

Hvor har dere mat og vann tilgjengelig?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare ha hundekorgen (hvis du har) fremme med noen leker i og kanskjer det er lurt å legge en genser eller ett plagg i kurven slik at den ikke er helt alene....har også hørt ad det er lurt å ha en bamse med en klokke inni....slik at den kan legge seg ned med bamse og høre hjerteslagene til bamsen

Lenke til kommentar

Min får ha hele leiligheten for seg selv når hun er alene, og hun ligger stort sett i sofaen hver gang man kommer hjem.

Vann har hun tilgjengelig, mens mat får hun når jeg er hjemme.

Nå er jeg ikke borte så veldig lenge av gangen da, men det virker som hun sover mesteparten av tiden man er borte, for jeg har enda tilgode å ikke møte et morratryne når jeg låser opp døra.

Lenke til kommentar

Min er på soverommet. Har leker og bein der inne.. Men han ligger som oftes å sover i senga :p

Han har ikke vann (spørs hvor lenge han er alene og hvor varmt det er) og ikke mat(får fast frokost og kvelds).

Diesel er sjeldent løs i hele huset. Vi har store vindu på stua og da orker jeg ikke at han skal stå å bjeffe på folk og katter når han er alene.

Lenke til kommentar

Løse på soverommet. Passer på å rydde vekk ting jeg ikke vil ha ødelagt, ledninger, ladere og slikt. Så får de ha noen leker (mest til valpen da) og vann. Gjør ingenting om hun tisser mens jeg er borte, hun pleier å gjøre det enten på hundeteppet eller dørmatta..

Fjerningsmateriale:

Ledninger

Sko

Bøker

Beholdere med hudkrem o.l. (flasker som kan tygges hull i)

Pappesker/fletta kurver

Klær

Fjernkontroller

Knuselige ting som kan veltes/dras ned

Puter som kan rives hull i

og lignende ;) du merker fort hva som er favorittene.

Lenke til kommentar

Åh, tusen takk for svar:) Er godt å høre hvordan andre gjør det!

Men valper er jo veldig små, er redd for at den skal skade seg hvis den hopper opp i sofaen eller kanskje den hopper opp på en stol?

Endret av LindaMari89
Lenke til kommentar

Jeg har min i bur mens jeg er på jobb. I starten så hadde jeg en kompostgrind foran buret der jeg hadde vann og litt avispapir. der tissa han bare første dagen mens resten av dagene så måtte jeg stå og plukke papirrester. Vannet var som regel ikke rørt, så regner med at han sover når vi er borte. Han har jo leker i buret i tilfelle han skulle våkne da..

Han sover i buret om natta også, så det er på en måte god senga, der han alltid får lov å være i fred hvis han legger seg der selv..

Lenke til kommentar
Jeg har min i bur mens jeg er på jobb. I starten så hadde jeg en kompostgrind foran buret der jeg hadde vann og litt avispapir. der tissa han bare første dagen mens resten av dagene så måtte jeg stå og plukke papirrester. Vannet var som regel ikke rørt, så regner med at han sover når vi er borte. Han har jo leker i buret i tilfelle han skulle våkne da..

Han sover i buret om natta også, så det er på en måte god senga, der han alltid får lov å være i fred hvis han legger seg der selv..

Har du chihuahua? Siden den er i buret når du er på jobb, hvor stort bur har du?

Lenke til kommentar

Virma blir bundet fast på plassen sin når vi er borte her. Da har hun bånd nok til å ligge flere steder, kommer seg til vannskålen, og ikke mye mer enn det. Det er greit å ha en viss kontroll på hvor de kommer til, selvsagt varierer dette fra hund til hund - men om man må rydde unna ting er det snedig å slippe å gjemme alt i hele huset :p

Lenke til kommentar

Kommer selvsagt ann på situasjonen - siden virma har plass i ett hjørne rett ved kjøkkenet/stuen, så er det sånn vi løser det. Kan ikke ha hun andre steder, hun er kattegal, og katta blir gal om vi stenger henne inne for mye.

Det kan bli kjipt når hunden plutselig får tilgang til halve førsteetasjen i ett stort hus, helt alende. Har glemt henne løs en gang, aldri mer :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vi lar hunden vår få være i stua og kjøkkenet, noken ganga heile huset når vi glømme å late igjen dørene, aldri vert nåke problem, mn hunden vår e jo veldig rolig og lat... d einaste ho har funne på e å hoppe opp i sofaen eller stolen å så stå med forlabbane i vinduskarmen å sjå etter oss... å ligge is ofaen va veldig populært ei stond, (ho får ikkje lov me mamma) og når vi kom heim så låg ho å strakk seg i sofan, skikklig fornøgd me seg sjøl, mn no trur eg ikkje ho gidde å hoppe opp lenger

Lenke til kommentar

Hunden min må være på kjøkkenet om nettene og når den er alene hjemme. Mest fordi hun ikke får lov til å være i sofaen.

På kjøkkenet har hun vann, og mat om hun ikke har spist opp maten sin til frokost eller middag.

hun er nok mest å sover når vi ikke er hjemme, men leker innimellom med lekene sine. Fikk nylig en orange delfin. :D

hun er ikke så lenge hjemme alene av gangen da, så hun har det bra :)

Lenke til kommentar

Jeg har to hunder. En på 3 år og en på 6 mnd.

De får nå være løs i stua/kjøkkenet , og jeg trenger ikke å rydde bort eller gjøre noe spesiellt før jeg drar. Før jeg fikk valpen fikk den eldste hunden min være løs på soverommet og stua/kjøkkenet slik at hun kunne sove i senga, men siden vi har valp som ikke alltid kan holde seg like lenge har vi stengt av soverommet for å unngå å få tiss i senga.

I begynnelsen hadde jeg valpen og den andre hunden sammen i en stor grind med bur koblet til (som jeg overvåket på webcam fra jobb. På den måten fikk jeg forsikret meg om at hundene hadde det bra og slappet av mens de var alene hjemme.

Valpen min har vært alene hjemme full arbeidsdag siden hun var 9-10 uker gammel, og hun er kjempeflink .

Sånn ellers så kan jeg fortelle at flere eksperter anbefaler bruk av bur mens hunden er hjemme alene. Dersom hunden har ett lite avgrenset område hjelper det den til å slappe bedre av. Så jeg ville passe meg for å kritisere folk som bruker bur til hunden sin. Bur kan være sikkert for en valp også, slik at den ikke tygger på ledninger og skader seg.

Noen hunder er hysteriske når de er hjemme alene , derfor er det viktig å tenke på burtrening/alenetrening allerede med en gang du får valpen (etter at den har slått seg til ro i sitt nye hjem). Det kan være så enkelt som at hunden lærer seg å være alene på ett annet rom mens dere spiser middag i naborommet i 10 minutter.

En hund som kommer seg opp i sofaen klarer som regel å komme seg ned igjen også, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Jeg anbefaler bruk av valpegrind den første tiden for valpens skyld. Da har den ett område den kan føle seg trygg på, med vannskål og avis til å tisse på, og masse gode tepper den kan sove på.

I dag har jeg med hundene mine på jobb. Vi øver på å være innlåst i grind uten syting mens jeg sitter like bortenfor. Det er den voksne hunden som syter litt innimellom. Valpen min er så flink at hun legger seg til å sove med en gang <3

Lenke til kommentar

Skal jeg være borte ei lita stund, så har hunden min tilgang til hele huset. Men om jeg skal være vekke en hel arbeidsdag, så setter jeg buret og vann/matskåla inn på badet sammen med noen leker.

Vi begynte hjemme alene trening fra dag1. (1-2min i et annet rom holdt i massevis første dagene). Og nå kunne ho ikkje brydd seg mindre om jeg går ut døra. Når ho har tilgang til hele huset, så ligger ho som regel i senga/buret/terrassen og sover når jeg kommer hjem igjen. Og er alltid like glad for å se meg, enten jeg har vært borte 5minutt eller 5timer:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...