Argusblikk Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hei. Vi har nylig fått vår første hund, en brun mellompuddel (som for øyeblikket jokker på gjestehåndkleet ) som nærmer seg 3 måneder nå. Det som er problemet er at det på ingen måte har lyst til å være alene, eller alene med andre enn de i familien. Dersom jeg forlater rommet hunden er i, og hunden ikke har mulighet til å følge etter så begynner den å pipe. Høyt og skingrende, og det selv om jeg bare er i naborommet. Dette er et spesielt stor problem ved leggetider. Fordi jeg og mine søsken bytter på å ha han på rommet. Om jeg har passet på ham tiden før han skal sove hos søstrene mine, så begynner han å pipe med en gang jeg går ut av rommet deres. Er dette noe han vil vokse av seg, eller er det noe vi må gjøre for at han skal kunne være alene? Vi vil jo gjerne at han skal kunne være hjemme når vi et på skole/jobb. Takker for svar, mvh Mks1001 Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 da må du se på hundeviskeren på tvn....der er det mangen gode tips Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 neineinei, ikke noe hundehvisker. Hvor lenge har du hatt han? Det går seg som regel til. Det kan også i værste fall aldri gå over, men da ligger det nok noe dypere. Det er tydlig at han er veldig avhengig av deg da. Og han har godt av å bli litt selvstendig Hva med å få søskenene dine til å leke med han, slik at han ikke merker at du er borte ps: her får ikke hunden jokke på noe som helst. slikt griseri setter jeg en stopper for! Lenke til kommentar
Shadow2007 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Her handler det om og være sterk. Vi har netopp kjøpt oss rottweiler på 8 uker. Han får ikke sove på soverommet og sitter derfor ute på gangen og piper. Etter 20-30 min gir han seg og går og legger seg i kurven sin. De 20-30 min han piper er det veldig vanskelig og ikke gå ut til han, men det er bare og bite tenna sammen. Hunden må forstå at han klarer seg godt alene. En stor feil folk gjør er at de ikke klarer og la hunden stå og pipe, og går derfor ut/bort til hunden og koser med han og synes synd på han. Dette tolker hunden som en oppmuntring og kommer aldri til og slutte og pipe. Som sagt. Er du sterk så går dette bra. Han klarer seg godt alene og finner fort på noe annet og gjøre en og pipe Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvis dere vil at hunden skal sove på de forskjellige soverommene, så gjør som Shadow2007 sa, vær konsekvent og streng. Ja, valpen kommer til å pipe, men ikke gi den noe oppmerksomhet da. Det blir REN belønning for den om du kommer inn i rommet igjen mens den piper og det vil resultere i at den piper MER neste gang, fordi "det funket jo sist". Skjønte du hva jeg mente? Ellers kan den jo få ha med seg noe teppe eller en leke den er kjent med inn på det "nye" rommet, eller kanskje du kan bytte rom med søskenet ditt for èn natt - slik at valpen blir vant med selve rommet Å være alene, eller på nye plasser, er en trening som er viktig å gjøre, men som kan ta tid. Lykke til! Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Okei, får vel gjøre som dere sier, men det er ganske hardt... :'( Testa det nå nettopp, funka ganske bra. Jeg maler rommet mitt, og jeg vil jo ikke at hunden skal få maling på seg, så han måtte stå utenfor. Han pep en stund, men etterhvert gikk han og la seg Verre blir det vel å få faren min til å ikke gå bort til han... Han har et hjerte av gull, og synes veldig synd på "den lille skapningen" Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Kanskje han slutter om du gir han noen eksempler på en desperat hund senere, som klorer på døra når han går ut, spiser ting fordi den er nervøs og ensom, hunden lærer seg rett og slett at det virkelig LØNNER seg. Lenke til kommentar
klaraT Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Okei, får vel gjøre som dere sier, men det er ganske hardt... :'( Testa det nå nettopp, funka ganske bra. Jeg maler rommet mitt, og jeg vil jo ikke at hunden skal få maling på seg, så han måtte stå utenfor. Han pep en stund, men etterhvert gikk han og la seg Verre blir det vel å få faren min til å ikke gå bort til han... Han har et hjerte av gull, og synes veldig synd på "den lille skapningen" hunden min veit kem ho ska gå til når ho vil ha noke godt, sette seg ned å tigga med dei brune, store, søte øya... d blir spesielt pappa, morfar, bestemora og meg ho går te, ikkje meg so masse lenger. eg e blitt litt strengare. men morfar han gjer ho alt, og så klaga han etterpå at ho bare står me han d gjelde egentli bare å venne hunden til å være aleine, en kan f.eks. gå ut være vekke i fem ti minutt og så komme tilbake, seinare kan d bli 20 min osv, då veit han at du alltid kjem igjen, sånn når du ska på jobb vi hadde hunden vår på kennel i 3 veke då vi reiste på ferie fyste gong vi hadde ho, då vi kom heim va ho hysterisk, ville ikkje sitte aleine i bilen engang, etter d så har vi bedt søskenbarnet mitt eller tanta mi om å passe ho, d har gått beire Lenke til kommentar
Instict Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg begynte med å bare være i et annet rom 1-2minutter om gangen. Da stod valpen min utenfor døra og peip som et uvær. Av det jeg har erfart så er repitisjon. I starten bør du være veldig forsiktig på hvor lenge du øker tiden. For om du øker for mye om gangen, og hunden starter å pipe så blir det feil. Når den klarer å være lengre og lengre alene, så kan du plutselig øke tiden veldig mye uten at det gjør noe. Det at hunden har roen til å være alene er veldig viktig, selv om det er sommerferie nå og dere har veldig masse tid, så vil det ikke alltid være slik. Når jobb/skole starter igjen så er det en stor fordel at hunden allerede er vandt til å være alene. For det kan fort bli skremmende for hunden om den går ifra å ha masse folk rundt seg hele tiden, til så å plutselig være alene hjemme 5-8timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå