Gå til innhold

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Hvis spill ble laget for Linux, Mac OG Windows  

241 stemmer

1. 1. Hvilket operativsystem ville du brukt da?

• Linux
      106
    • Mac
      35
    • Windows (XP/Vista)
      92
    • Vet ikke/usikker
      8

Anbefalte innlegg

Skjønner hva du mener, det kan være et slit, men jeg kan jo prøve å forklare

Jepp, det blir ofte et helvete å få ting til å fungere etter en ny-installasjon. Men har du vært gjennom en ny-installasjon av windows? Drivernedlasting, leting, nedlasting fra suspekte sider, installering, restartinger, osv. Skal love deg det er minst like slit

Linux er også mere fersk enn windows, alt er ikke lagt til rette for det og man må derfor ta omveier

Grunnen til at du må skrive passordet er en av dem viktigste bitene i linux sin kraftigere beskyttelse mot ondsinnet koder. På samme måte som vista sin "forsett". Du kan skru det av på vista, og på samme måte kan du kjøre linux som root. Men da taper du den beskyttelsen

Programinstallasjon i linux er 10 ganger så lett som i windows, nytter ikke påsto noe annet. Partisjonering går greit, men du sleit kanskje med mountingen av ntfs-partisjoner. Isåfall har det med at ntfs er lages av microsoft og kryptert endel. Men nå som ntfs-3g ntfs-driveren har kommet går det som regel bra, ihvertfall så lenge filsystemet ikke går i "lock". Noe som blant annet skjer hvis du har en ekstern usb-disk og drar den rett ut av porten. Hvem sin skyld er det? Microsoft ;)

Det er ikke lett for linux å komme inn på et marked som er dominert av en kapitalhai, men sakte men sikkert kommer det seg. Heldigvis :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Programinstallasjon i linux er 10 ganger så lett som i windows, nytter ikke påsto noe annet.

Så lenge programmet er pakket på en grei måte er dette veldig sant, og det er det desverre ikke alle produsenter som gjør. Men jeg vil uansett ikke påstå at det er vanskelig, men det kan kreve litt forståelse.

Partisjonering går greit, men du sleit kanskje med mountingen av ntfs-partisjoner. Isåfall har det med at ntfs er lages av microsoft og kryptert endel. Men nå som ntfs-3g ntfs-driveren har kommet går det som regel bra, ihvertfall så lenge filsystemet ikke går i "lock". Noe som blant annet skjer hvis du har en ekstern usb-disk og drar den rett ut av porten. Hvem sin skyld er det? Microsoft ;)

NTFS er ikke kryptert, og ntfs-3g er mer en et år gammel. At et filsystem går i lock når det blir stoppet på en ikke-kontrolert måte er helt naturlig, og Nautilus/Dolphin og de andre filbehandlerene burde håndtere dette på en bedre måte enn per i dag. Ser ikke noen grunn til å skylde på MS her.

Lenke til kommentar
NTFS er ikke kryptert, og ntfs-3g er mer en et år gammel. At et filsystem går i lock når det blir stoppet på en ikke-kontrolert måte er helt naturlig, og Nautilus/Dolphin og de andre filbehandlerene burde håndtere dette på en bedre måte enn per i dag. Ser ikke noen grunn til å skylde på MS her.

Kryptert ble nok feil ord ja, men det er laget på en såpass avansert måte at det tok 3 generasjoner med drivere før lese- og skriverettigheter ble så godt som 100% stabilt. ext2/ext3 derimot er også avansert, men det går ikke utover stabiliteten på samme måten

Lenke til kommentar
Men har du vært gjennom en ny-installasjon av windows? Drivernedlasting, leting, nedlasting fra suspekte sider, installering, restartinger, osv. Skal love deg det er minst like slit

Skjer 1 gang for min del, jeg legger inn alle driverne i innstallasjonen så når Windows er ferdig innstallert så er alle driverne ferdig innstallert. Og som oftest med siste versjon, brenner ut en oppdatert Windows innstallasjon vær gang jeg formaterer så jeg har alle sikkerhets oppdateringene, driverne, servicepakkene etc innlagt.

Samt med Windows installasjonen er det som oftest et par til 3 restarter på det meste.

Men fordelen med dette er, alt går mer eller mindre automatisk, et lite "neste" her og der er alt som trenges, ingen knoting i shell, ingen pugging av stensiler av kommandoer og ingen krøll, et klikk, neste, ferdig.

Programinstallasjon i linux er 10 ganger så lett som i windows, nytter ikke påsto noe annet. Partisjonering går greit, men du sleit kanskje med mountingen av ntfs-partisjoner. Isåfall har det med at ntfs er lages av microsoft og kryptert endel. Men nå som ntfs-3g ntfs-driveren har kommet går det som regel bra, ihvertfall så lenge filsystemet ikke går i "lock". Noe som blant annet skjer hvis du har en ekstern usb-disk og drar den rett ut av porten. Hvem sin skyld er det? Microsoft

Hva er det Linux gjør som er 10 ganger lettere med programinnstallasjonen? I Windows er det bare å dobbelklikke på programmet og om du ikke da skal velge en annan plassering er jobben kun å klikke neste neste neste til innstallasjonen er ferdig, hva er så vanskelig med det?

Fikk forøvrig mountet partisjonene mine uten problemer, var bare å skrive den obligatoriske 2 siders stensilen av kommandoer så var den jobben fikset.

Linux er tungvint på alle mulige måter, det er det ikke noe å legge skjul på. Samt at Linux blir aldri å nå opp til knærne til Microsoft så lenge de skal holde seg "gratis" og basert på et åpent utviklermiljø. Det blir for mye krangel mellom de forskjellige utgivelsene. Microsoft har et kommersielt nettverk bak seg som spiser Linux pingviner til frokost.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Bear^: har du hardware som er godt støttet av Linux, trenger du ikke innstalere en eneste driver. Dersom produsentene av din maskinvare ikke støtter Linux på en god måte kan det godt hende du må hacke litt. Og du kan selvfølgelig si at det er Linux sin feil, men det gjør det ikke nødvendigvis riktig av den grunn.

Programvareinnstalasjon (via pakkbehandler) er lettere fordi systemet gjør mye mer for deg. Du trenger ikke lete opp filen på nettet, laste den ned eller trykke neste-neste-neste. Du velger alle programmene du vil ha og trykker OK. Ferdig.

Kanskje Linux hadde vært litt bedre dersom folk faktisk hadde kommet med konstruktive tilbakemeldinger? ;)

Lenke til kommentar
Hva er det Linux gjør som er 10 ganger lettere med programinnstallasjonen? I Windows er det bare å dobbelklikke på programmet og om du ikke da skal velge en annan plassering er jobben kun å klikke neste neste neste til innstallasjonen er ferdig, hva er så vanskelig med det?

Det at den henter ned pakker automatisk og installerer dem.

Step-by-step guide i installere 7-zip (tilfeldig) i windows:

1. Gå til google.com

2. Søk på 7-zip

3. Trykk deg inn på 7-zip.org

4. Trykk download .exe

5. Trykk åpne

6. Trykk tillat

7. Trykk install

8. Trykk finish

For linux:

1. Gå på programmer - tilbehør - terminal

2. Skriv "sudo aptitude install 7zip -y"

3. Tast passord

Klart det er litt mer koder, men det tar ikke all verdens tid i å sette seg inn i f.eks. aptitude

Fikk forøvrig mountet partisjonene mine uten problemer, var bare å skrive den obligatoriske 2 siders stensilen av kommandoer så var den jobben fikset.

2siders? Greit det er en kommando og at den er unødvendig, men du trenger ikke overdrive

mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1

Noen trenger også å kjøre fdisk -l først

eller enda letter kan den på noen distroer også kjøres slik

ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1

2 siders stensil var litt å ta i

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Ah så man skal da gå fra børjan av? Fint, så du må google, ergo du vet ikke hvor du finner det. Så da blir det mer slik i Linux og, du må søke frem programmet, lese om det er det rette for så å innstallere det. Og da blir Linux mer eller mindre det samme som Windows.

Samt, hva er aptitudeetellerannet? Igjen, kommandoer uten meninger for den vanlige mann.

Så har man da selve innstallasjonen etterpå.

Hvorfor gjøre det vanskelig, dvs taste inn matrix koder, når du kan gjøre det lett? Du kan innstallere et program i Windows uten å bruke 1 kommando, et par museklikk og jobben er gjort.

Jeg laster forøvrig ned programmene uten problemer, trenger ingen tillat. Klikker programmet, velger hvor det skal lastes ned. Venter til det er ferdig.

Så var det da kommandoer, hvorfor skal man ha en drøss med kommandoer og forkortelser som ikke ligner grisen? For min del var dev, mnt og fdisk et fett når jeg begynte med linux for jeg skjønte ikke bæra av hva de gjorde.

Grunnen til at jeg velger Windows, vonde, fremfor Linux, tortur, er simpelt henn at jeg liker at ting er så enkel som mulig. Jeg liker ikke å måtte bruke unødig tid på å bla frem rundt kommandoer, taste fingrene av meg for å få ting til å fungere, finne ut at jeg har 1 tegn feil i kommandoen og får enten feil resultat eller en tur tilbake til start som belønning. Linux er sikkert et greit system for dem som har tid og ork til å sette seg inn i det men for en vanlig person som meg fremstår Linux som et innsnevret system for de spesielt intereserte.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det vanskelig, dvs taste inn matrix koder, når du kan gjøre det lett? Du kan innstallere et program i Windows uten å bruke 1 kommando, et par museklikk og jobben er gjort.

Det kan du i Linux også. (*skjønner ikke hvorfor PepsiCo maser om aptitude her...*) Brukte du noen ganger pakkebehandleren Synaptic eller Add/Remove i det hele tatt i den "måneden" du hadde Ubuntu? Og hvis du foretrekker nettleser->last ned->dobbeltklikk så er det bare å gå til www.getdeb.net :)

Kan godt hende at Linux er for spesielt interesserte. At man må lære noe nytt må man nok i alle fall regne med. Linux er ikke, og vil sannsynligvis aldri bli en gratis versjon av Windows.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ja jeg ble veldig god venn med pakkebehandleren i Linux men så var det da de programmene som jeg ikke fant og som jeg da måtte knote noe innmari med for å få til å fungere som det skulle, og det var bare innstallasjonen.

Det er nettopp det som er poenget mitt, så lenge du bare bruker de predefinerte programmene som ligger i Linux så er det si kom sa likt med Windows innstallasjonen, så lenge det fungerer, men når du da må ut på det vide webbet er standaren så dårlig at du koker over av instruksjoner for å få innstallert det du har lastet ned, og det er ikke alltid at det fungerer heller det du har lastet ned, kanskje fordi du valget feil "versjon".

Noe som igjen bringer meg til kjernen, Linux gjør Windows ting vanskeligere. Ting i Linux er innsmurt i en kjerne av forkortete kommandoer akompanjert av en lett røre av uforståelighet. Om du skal sette deg inn i Linux må du gjøre dette med liv og lyst. Det er ikke bare å starte Linux så ringer det en liten bjelle av hva er hva, du må knote til knoting er OL sport for å få ting til å fungere.

Som sagt, har ingen ting til overs for Windows slik sett (Vista kan brenne i helvette) men den er per i dag så mye lettere å bruke enn Linux, uansett utgave, at valget er rimelig lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...