Gå til innhold

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Hvis spill ble laget for Linux, Mac OG Windows  

241 stemmer

1. 1. Hvilket operativsystem ville du brukt da?

• Linux
      106
    • Mac
      35
    • Windows (XP/Vista)
      92
    • Vet ikke/usikker
      8

Anbefalte innlegg

Har aldri skjønt poenget med kommandolinjer jeg. Det er så utrolig gammaldags! Jeg foretrekker et strømlinja GUI uten noe ekstra dritt for å legge inn programmer, eller å gjøre annet. Greit nok, noen gjør kanskje ting fortere i cmd eller terminal, men oss barn av GUI liker det best.

Burde forøvrig vært MYE mer innstillinger i GUI, og mulighet til å lagre en template hvis man skal reinstallere OS eller liknende :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Tja, kan vel nesten si at det ikke fins virus, trojaner etc til linux men det fins ett par som du ikke trenger å bry dem om engang.
Det har vell egentlig lite med Linux i seg selv å gjøre. er nok mer kunnskap til brukermassen og hvor mange virus som blir lagd.
Både og. Sant at det ikke er prøvd like mye å lage virus til linux som til windows siden det ikke har like stor brukermasse, men det er også mye vanskeligere, siden windows gir deg ubegrensede administratorrettigheter, mens i linux må man vite sudo-passordet for å kunne infisere. Derfor må virusene til det enten skreddersyes for hver enkelt offer eller basere seg på en wordlist som sannsynligvis feiler

Forresten hvilken internett bruker Linux

Hvis ikke den bare har de vanlige da?

Mozilla Firefox stort sett :)

Windows XP pga bedre brukervennelighet. Det er Linux sin svakeste side. Så og si alt må gjøres i console. Gi meg et interface som kan gjøre det samme, så snakker vi.

Bare å nevne noe som man MÅ gjøre i console som ikke har gui ;)

Lenke til kommentar

Spørs, slik som det er nå, helt klart Vista 64bit.

Jeg tror en Liux som er spesialisert for gaming osv kunne

vært ganske nice for gamere.

edit: tok bort ranten av linux.

linux er ikke bra nok enda til noe som helst dugelig bruk.

Men det være sagt, Linux kunne vært et værdig OS for gaming om de

hadde fiksa arkitetkuren endel og om man feks hadde fått en

skikkelig gaming distro.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Heh. Har ikke spilt spill på maaaaange år, så for meg er det Linux uansett ;) Det nærmeste jeg kommer PC-spill er snake på mobilen når jeg sitter på dass og har glemt å ta med en bok eller et blad :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Bare å nevne noe som man MÅ gjøre i console som ikke har gui ;)

GLFTPD install og instillinger, driverinstallasjon av raidkort for å nevne noe.

Driverstøtten er det jeg sliter med på servern min iallefall, bildet flikrer i ubuntu f.eks. Blir låst til en latterlig lav oppløsning som ikke kan endres.

Raiddriverne blir automatisk fjernet ved updates, må legge dem inn etter hver update.

Mounting av disker er ekstremt knotete. Hotswap av disker funker veldig dårlig.

Endret av NightReaper
Lenke til kommentar

Windows, helt klart. Jeg verdsetter kompatibilitet, stabilitet, mangfold og ytelse. Det er enkelt å gi forskjellige Unix-liknende systemer velfortjent skryt for enten ytelse eller stabilitet, men man må uansett velge bort noe for å få noe annet når man går over til slike systemer. I alle praktiske henseender vil en komplett overgang fra ulike Windows-versjoner til Unix-liknende systemer helt uaktuelt for min egen del, selv om spill skulle få fullgod støtte over natten.

Fordelene med å skifte bort fra Windows er (med fare for piskeslag fra pingvinelskerne) relativt små sammenliknet med ulempene, og jeg vil påstå at hvis man virkelig vet hva man holder på med i et Windows-basert miljø vil man kunne utrette mirakler og hamle opp med det meste av pro-*nix argumenter pingvingutta kaster rundt seg. Jeg har enda til gode å se de helt enormt gode argumentene som taler for et bytte fra Windows til *nix..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dersom alle OS var like bra til spilling, ville jeg valgt OsX. Det er det jeg bruker idag (stort sett). Linux er greit nok, men personlig har jeg dårlig erfaring med å få eksternt utstyr til fungere med Linux (Ubuntu), særlig USB utstyr, noe som begrenser MIN opplevelse temmelig mye. Windows er altfor utsatt med tanke på virus, ormer osv. Da sitter jeg igjen med OsX som jeg hittil ikke har hatt nevneverdige problemer med, annet enn støtte for spill da, men det er jo irrelevant dersom støtten hadde vært lik for alle OS'er.

Ser at noen fremhever Linux først og fremst fordi det er gratis og opensource. Personlig syns jeg ikke prisen på hverken windows eller OsX er avskrekkende høy (ikke stort mer enn en passe fuktig tur på byen), man får jo tross alt mulighet for profesjonell support med på kjøpet...Hvorvidt man trenger det eller ikke, er imidlertid høyst individuellt. Lykke til videre med debatten...

Lenke til kommentar

Velger Windows fordi Linux går 200 ganger rundt grøten for å komme til en løsning hvor Windows gjør det mye lettere. F.eks inn i shell rote med et drøss av kommandoer for å få 1 ting til å fungere.

Jeg har prøvd Linux og om det så fryser i helvette vil jeg ikke ha den lille pingvin djevelen på min maskin igjen. Jeg liker ikke Windows men jeg hater Linux.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Linux. Sorry, men jeg er avhengig blitt avhengig av:

- flere virtuelle skrivebord

- full sesjonsstøtte

- pakkebehandlere

- fullt konfigurerbar vindushånterer

- kommandolinje og scriptverktøy

- de gode mulighetene for fjern-databehandling

(spesielt fuse med sshfs, ftpfs osv, samt NX/X forwarding)

EDIT: at det er gratis og OSS er selvsagt ingen ulempe det heller.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Velger Windows fordi Linux går 200 ganger rundt grøten for å komme til en løsning hvor Windows gjør det mye lettere. F.eks inn i shell rote med et drøss av kommandoer for å få 1 ting til å fungere.

Jeg har prøvd Linux og om det så fryser i helvette vil jeg ikke ha den lille pingvin djevelen på min maskin igjen. Jeg liker ikke Windows men jeg hater Linux.

Hvor WINDOWS gjør det lettere? Tror du det er windows som har gjort det sånn?

Lenke til kommentar

For min del ble Linux en mer kamp med kommandoer og innviklete løsninger hvor du måtte inn i shellet og skrive en 2 siders stiloppgave av en kommando for å få ting til å fungere og når det fungerte så var det ikke sikkert at det fungerte når du startet maskinen på nytt igjen.

Jeg hadde kun problemer den månden jeg kjørte Linux hvor jeg strevde i angro for å få ting til å fungere, partisjoner til å fungere, programmer til å innstallere seg og kjøre og det evigvarende tullet med å måtte skrive inn passord i shellet for å få tilgang til enkelte filer for å innstallere programmer, for deretter å måtte inn i shellet for å gi tilgang til en bitte liten endring så det kjører litt mer optimalt.

Jeg synes ikke at man skal kjempe mot OSet man kjører men det var den følelsen jeg satt igjen med når jeg kjørte Linux. Var forøvrig Ubuntu jeg kjørte som jeg ble anbefalt som den "vennligste" løsningen for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...