Gå til innhold

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Hvis spill ble laget for Linux, Mac OG Windows  

241 stemmer

1. 1. Hvilket operativsystem ville du brukt da?

• Linux
      106
    • Mac
      35
    • Windows (XP/Vista)
      92
    • Vet ikke/usikker
      8

Anbefalte innlegg

Er ikke noe problem altså! Bare lurte på om jeg hadde gått glipp av noen store endringer i norsk rettskrivning eller noe i den duren :)

EDIT: Det er overraskende mange som holder seg til Windows altså. Synes at noen Linux-freaks burde prøve å konvertere alle Windowsbrukerne!

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det er sagt så ville vi nok sett flere virus, worms og trojanere til både linux og mac dersom spillstøtten (og brukerfordelingen) hadde vært like god på alle tre platformene. Folk er ute etter å utnytte uvitende pc-brukere og ville ha brukt mer resurser på andre platformer om de var like utbredte. Her har linux en enorm fordel da kildekoden er åpen og hull blir oppdaget enklere.

Tror ikke det blir like utbredt med virus og skadelig kode på Linux uansett hvor utbredt det blir. Mye av den skadelige programkoden ligger i .exe filer, noe som ikke eksisterer på Linux. I Windows går folk ut på google å søker etter software. Mens i Linux bruker man ofte ett program for å finne de for deg. så En har en viss kvalitets kontroll. Det finnes en rekke andre gode grunner, men skal prøve å holde meg litt til topic :)

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Bruker i dag Linux til spill plattform og ser ikke noe særlig problem med dette. De meste populære spillene erfarer jeg kjører fint under wine. Spiller dog ikke så mye, men spill som Warcraft III kjører perfekt. Har faktisk opplevd at spillet World of Warcraft gjør en bedre jobb under Linux kontra Windows, da snakker vi 4-10 FPS forskjell. Dette kan ha flere årsaker uten at jeg jeg skal spekulere i det.

Lenke til kommentar
Tja, kan vel nesten si at det ikke fins virus, trojaner etc til linux men det fins ett par som du ikke trenger å bry dem om engang.

Det har vell egentlig lite med Linux i seg selv å gjøre. er nok mer kunnskap til brukermassen og hvor mange virus som blir lagd.

Lenke til kommentar
Tja, kan vel nesten si at det ikke fins virus, trojaner etc til linux men det fins ett par som du ikke trenger å bry dem om engang.

Det har vell egentlig lite med Linux i seg selv å gjøre. er nok mer kunnskap til brukermassen og hvor mange virus som blir lagd.

Veldig enig med deg der :thumbup:

man kan aldri være for sikker på hva man stoler på uansett om det er linux eller windows

Lenke til kommentar

Hvis jeg kunne velge fritt ville jeg valgt linux om så bare fordi det var gratis og det er utrolig lett å "glemme" OS når du bygger ny PC selv.

Når det er sagt har jeg lovt meg selv at jeg skal bruke linux mer siden jeg alltid ender opp med å gjøre PC en ubrukbar på ett eller annet vis som den på min første datamaskin med Windows 3.0 eller noe der jeg satt opp dobbeltklikkhastigheten så rask at jeg ikke klarte å åpne noe. :whistle:

Hint: Ikke rot med boot hvis du ikke har peiling.

Men Windows er heller ikke så lett som det burde vært lengre. Installerte nettopp Viva Pinata på PC'en til søsteren min og det tillot ikke engang at hun kunne lagre før hun hadde satt opp en live konto som var utrolig tregt og irriterende.

Lenke til kommentar
I følge en studie gjort ved universitetet i Stanford i perioden 2000–2004 inneholdt Linux-kjernen 0,17 feil per 1000 linjer med kode. Totalt var det 985 feil i 5,7 millioner linjer med kode.[37] Rapporten viser også at 90 % av disse ligger i enhetsdrivere som er statisk lenket til kjernen.[38] I følge William Guttman, direktør i SCC, inneholder typisk proprietær lukket kildekode mellom 20 og 30 feil per tusen linjer med kode.[39] Det betyr at kildekoden i Linux-kjernen inneholder 150 ganger færre feil enn typisk gjennomsnittlig proprietær programvare.

GNU/Linux er et fiendtlig miljø å være i for virus. For at et Linux-virus skal kunne infisere kjørbare filer, må brukeren som aktiverer viruset ha skrivetilgang til filen. Det er vanligvis aldri tilfelle. Vanligvis eies programmer av «root» og brukeren kjører programmer fra en uprivilegert brukerkonto. Dess mindre erfaring brukeren har, dess mindre sannsynlig er det at brukeren har skrivetilgang til noen kjørbare filer. Selv hvis viruset infiserer et program som eies av brukeren, vil det bare kunne spre seg til andre filer som eies av brukeren og er begrenset til brukerens egen hjemmemappe. Programvare til GNU/Linux er vanligvis fri kildekode og spres derfor ikke i noen særlig grad ukontrollert i binærform, og kildekode er et tøft gjemmested for et virus som ikke ønsker å bli oppdaget. For at et datavirus, som biologiske virus, skal kunne spre seg effektivt må spredningsraten være høyere enn eliminasjonsraten. Hvis reproduksjonsraten faller under grensen for hva som er nødvendig for å erstatte den eksisterende populasjonen, er viruset dømt fra begynnelsen av, selv før nyhetene begynner å øke bekymringsnivået til potensielle ofre.[40]

quote Wikipedia.

Av erfaring kan jeg bekrefte at virus ikke kan skade Linux på samme måte som Windows.

I windows ligger en masse VIKTIGE systemfiler i en åpen mappe som du når som helst kan gå og slette (om du er litt "uforsiktig"). mange av disse .dll filene kan du ikke reparere. Så om du har skadelig programkode på PCen din som slette disse er du ille ute.

Ontopic:

Man kan gjennom div 3-parts programmer spille windows spill under både OSX og Linux. men tror mye av problemet ligger i at folk ikke gidder å lære seg noe nytt. Alle kan Windows og ser ingen god grunn til å bytte over.

Lenke til kommentar
... tror mye av problemet ligger i at folk ikke gidder å lære seg noe nytt. Alle kan Windows og ser ingen god grunn til å bytte over.

Det er da gratis. Det må da bety noe? Og det er fint å se på, i tillegg til veldig brukervennlig hvis man holder seg til det mest grunnleggende :)

Fungerer mye bedre "out of the box" enn windows også. Man slipper timesvis med "download updates now" i WinUpdate og alt det drittet der.

Linux for the win! :)

Lenke til kommentar
... tror mye av problemet ligger i at folk ikke gidder å lære seg noe nytt. Alle kan Windows og ser ingen god grunn til å bytte over.

Er helt enig med deg der.. Blir så sur på folk som sier at Windows er det beste, når de vet at de ikke har prøvd annet... :nei:

Jeg har selv ikke satt meg inn i Linux, derfor vet jeg ikke hvor bra/dårlig det er.. Men ut ifra hva andre folk synes, virker det veldig bra, om en bare setter seg inn i det. :)

(btw. se i siggen min.. der ser dere hva slags os jeg ville valgt ;) )

Lenke til kommentar
Windows XP pga bedre brukervennelighet. Det er Linux sin svakeste side. Så og si alt må gjøres i console. Gi meg et interface som kan gjøre det samme, så snakker vi.

Tror det er litt lenge siden du prøvde linux sist ;). Så og si alt kan gjøres i GUI idag, men kan man bruke konsollen, går det selvfølgelig raskere, noe som i grunn gjelder Windows og.

Lenke til kommentar
Windows XP pga bedre brukervennelighet. Det er Linux sin svakeste side. Så og si alt må gjøres i console. Gi meg et interface som kan gjøre det samme, så snakker vi.

Det er en fordom. Ja i 2000 måtte du gjøre alt i konsollen, men ikke i dag. ting går framover og i dag kan du faktisk gjøre nesten alt med interface i Linux, personlig liker jeg "konsollen" (terminalen) men det er smak og behag. grunnen til at jeg liker terminalen kommer av at man kan jobbe sykt effektivt i den, spesielt sammenlignet med cmd i Windows som er noe møl.

. At linux er gratis er ubetydelig, alle platformene er gratis om du har lyst til det

godt poeng. Det er derfor Microsoft ikke låser pirater ute av Windows. personlig har jeg aldri betalt for en lisens, selv om mange av de gamle Windows programmene mine krevde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...