Gå til innhold

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Hvis spill ble laget for Linux, Mac OG Windows  

241 stemmer

1. 1. Hvilket operativsystem ville du brukt da?

• Linux
      106
    • Mac
      35
    • Windows (XP/Vista)
      92
    • Vet ikke/usikker
      8

Anbefalte innlegg

Ja, men Microsoft har med Windows ALLTID vært best på brukervennelighet.

Ja det er, mange irriterenes ting og det er mye som skulle vært rettet opp i. Men for "average joe" eller min mor på 56 så er Windows veldig bra. Og jeg har testet det:

Satt min mor på en Linux(unbutu) maskin med en CD med Open Office, og sa: skriv ut det du trenger.. Gikk ikke 3 minutter før hun kom ut og var forbannet på dette "tullet"

Den dagen; Linux gjengen greier å lage noe som kan konvertere brukere rett fra Windows til Linux og det er like enkelt på alle områder for den vanlige bruker så kanskje det er en mulighet da. Men når det er for mange i Linux miljøet som IKKE ser viktigheten av brukervennelighet så blir det et problem....

For uttaleser som: "Kommandolinje er jo knallbra enn trenger "bare" å"

Drivere finner du jo på www.xywesxk.org/iejg/123.php så det er jo null stress, du trenger jo "bare"

Eller det er mye mer muligheter i Linux fordi jeg må/kan skreddersy det slik som jeg vil....

Slikt som dette viser mangel på forståelse på hva en vanlig bruker vil. Nemmelig: Det som er mest brukervennelig når du får det, ikke etter du har modifisert det slik som du vil ha det...

Bare se på suksesser i nyere tid: Wii vs PS3/Xbox360, smartphones vs enkle telefoner, ipod vs andre spillere. Gang på gang viser det seg at det er verken er effektivitet eller kvalitet som gjelder. Bare hvor enkelt det er å bruke for de som ikke kan noe annet enn å bruke ting slik det er når de får det ;)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men Microsoft har med Windows ALLTID vært best på brukervennelighet.

Jada, mange irriterenes ting og det er mye som skuller vært rettet opp i. Men for "average joe" eller min mor på 56 så er Windows alfa omega. Og ja jeg har testet det:

Satt min mor forann en Linux(unbutu) en CD med Open Office, og sa: skriv ut det du trenger.. Gikk ikke 3 minutter før hun kom ut og var forbannet på dette "tullet"

Den dagen, Linux gjengen greier å lage noe som kan konvertere brukere rett fra Windows til Linux og det er like enkelt på alle områder for den vanlige bruker så JA, kanskje det er en mulighet. Men når det er for mange "nerder" som IKKE ser viktigheten av brukervennelighet så blir det et problem....

For utaleser som: "kommandolinje er jo knallbra enn trenger "bare".. Driver finner du jo på www.xywesxk.org/iejg/123.php så det er jo null stress, du trenger jo "bare" eller det er mye mer muligheter i Linux fordi jeg må/kan skreddersy det slik som jeg vil....

Slikt som dette viser mangel på forståelse på hva en vanlig bruker vil. Nemmelig: Det som er mest brukervennelig...

Bare se på suksesser i nyere tid: Wii vs PS3/Xbox360, smartphones vs enkle telefoner, ipod vs andre spillere.... Gang på gang viser det seg at det er verker effektivitet eller kvalitet som gjelder. Bare hvor enkelt det er å bruke for de som ikke kan noe annet enn å bruke ting ;)

Kunne du skrevet det litt mer korrekt? Det er så grautete at jeg ikke engang forstår poenget ditt.

Lenke til kommentar

Takk. Forsto helt klart hva du mente nå! :)

Slikt som dette viser mangel på forståelse på hva en vanlig bruker vil. Nemmelig: Det som er mest brukervennelig når du får det, ikke etter du har modifisert det slik som du vil ha det...

Helt enig her. Det burde heller være litt enklere "out of the box" enn det det er nå. Det kommer sikkert til å endres noe helt sinnsykt de neste årene, så bare hang tight :)

Lenke til kommentar

Hvis spillstøtten var like god i Windows/Linux/Mac så ville jeg helt klart ha valgt linux. Nå har det seg slik at jeg bruker linux regelmessig til programvareutvikling og til de spillene jeg spiller mest (AO, CS:s og Civ4) og via wine så fungerer disse spillene vel så bra i linux. Crysis derimot fungete ikke spesielt godt i wine sist jeg prøvde det. :)

Quake4 er det siste spillet jeg kjøpte som ble offisielt støttet for både Linux x86 og Windows og det som slo meg var at systemkravet til å kjøre spillet var merkbart lavere for linux-utgaven.

OpenGL er underutviklet i forhold til DirectX. Jeg har latt meg fortelle at kodebasen må skrives om for å kunne videreutvikle OpenGL. Nå har jeg ingen pålitelige kilder å referere til mht årsaken, men det er det jeg har blitt fortalt. Hadde noen brukt like mye penger på OpenGL som Microsoft har brukt på DirectX så ville nok situasjonen vært en annen med tanke på produsentenes valg av grafikkmotor.

Når det er sagt så ville vi nok sett flere virus, worms og trojanere til både linux og mac dersom spillstøtten (og brukerfordelingen) hadde vært like god på alle tre platformene. Folk er ute etter å utnytte uvitende pc-brukere og ville ha brukt mer resurser på andre platformer om de var like utbredte. Her har linux en enorm fordel da kildekoden er åpen og hull blir oppdaget enklere.

Khogh: Jeg er enig med deg at tråden har en misledende tittel. Når det er sagt så tror jeg du svarte før du leste posten og/eller missforstod med vilje.

Lenke til kommentar

Hadde tatt imot MAC, eller Linux distribusjoner med åpne hender om ikke Windows hadde tatt alle standardene til gaming.

Jeg har svært lite erfaring med andre operativ systemer enn Windows, men som langvarig databruker hater jeg det mer og mer. Rot med drivere, Sikkerhetsystemer som prøver å ta kontrollen fra deg(jeg ser på deg Vista), lite gjennomtenkt interface, Alt som er relatert til nettverk, svært dårlige og kompliserte brukerløsninger, osv, osv.

Det beste hadde vært om en rettsal hadde tatt fra windows eneretten til directx osv, og latt andre prøve å lage ett operativsystem så det faktisk kunne vært en konkurranse situasjon. Men det kommer selvsagt aldri til å skje.

Lenke til kommentar

Tror Mac hadde vært tingen for meg =) Elsker brukervenneligheten på Mac.

Og i og med at du kan også kjøre Windows programmer så er jo det ganske knall.. Men Linux er jo kanskje et alternativ i framtiden og hvis det blir like bra som Mac.

Men hvis det er som ryktene sier at OpenGL må skrives om og at det ikke er nok ressurser er OpenGL da ganske ute å kjøre for framtiden? Hvis det er slik at nye spill trenger muligheter som ikke OpenGL kan gi så blir det vell bare mer og mer DirectX..?

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Om alle spill hadde fungert 100% i Linux så hadde jeg nok tatt i bruk en lettfattelig distro som Ubuntu, og forkastet Windows. Liker Linux, men det er sjelden jeg har det innstallert da det blir så mye stress å dual-boote, og da blir det Windows (fordi jeg MÅ spille).

Lenke til kommentar
Det Er Jo Forsatt Et ''Hvis,, ... Men Det Hadde Vært Mye bedre Om Spillstøtten Hadde Blitt

Bedre Til Linux iom At Det Er Veldig Enkelt :thumbup:

Ja, det er det.

OT: er det noen spesiell grunn til at du skriver stor bokstav i hvert ord? Du har gjort det to ganger nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...