Gå til innhold

Linux, Mac eller Windows om alle spill var støttet?

Hvis spill ble laget for Linux, Mac OG Windows  

241 stemmer

1. 1. Hvilket operativsystem ville du brukt da?

• Linux
      106
    • Mac
      35
    • Windows (XP/Vista)
      92
    • Vet ikke/usikker
      8

Anbefalte innlegg

Først og fremst, takk for poll! :)

Nå legger vi misforståelser på hylla og har en diskusjon som modne, voksne mennesker.

Hva synes dere er gode argumenter for Linux som spillplatform kontra WinXP/Vista? Selv synes jeg at Vista er finere, enklere, litt mer status(ettersom "alle" kan windows, men nesten ingen kan Linux), det er åpen programvare, og kanskje aller viktigst: det er gratis! Jeg har ikke tenkt til å betale en eneste Windowslisens i fremtiden, for nå som det er utallige Linux-guider på nettet, så kan jeg helt sikkert lære meg å bruke Linux like godt som jeg kan Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er spill en windowsegenskap nå mener du?

Spillstøtte og enkelhet, og da baserer jeg meg på det trådstarteren åpnet med:

Hvis Linux- og Mac-støtte hadde vært standard i alle spill. (...)

Hvis Linux var like enkelt som f.eks Vista

Jeg synes det beste innlegget så lenge kom da Windows-prisen var nevnt. Windows er latterlig dyrt.

conflict: jeg prøver ikke å ødelegge tråden din, være umoden osv. som du tydeligvis mener. Du spør nå i ditt siste innlegg hvilken OS man foretrekker som spillplattform. Mitt svar er Windows fordi det er OSen som har best spillstøtte siden alle spill blir forhåndstestet på Windows, og sjeldnere på andre OS. Men hvis du går fra en hypotese der Linux har like god spillstøtte, brukervennlighet og in-game ytelser så gjenstår det ikke mye annet som gir sammenligningsgrunnlag for en spillplattform. Hvis alle OS er like for spilling, da velger jeg den billigste.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
Men prøv å ta spørsmålet da. Om spillene hadde støttet linux også ville ikke det gjort linux og windows like

Nei, men til spilling utelukkende hadde de vært ganske like dersom ytelsene var de samme.

Utenfor spilling: 1. Vista, 2. Linux, 3. XP.

Lenke til kommentar

Mulig noen synes at det ville passa bedre i en av OS-kategoriene, men siden det i høyeste grad har noe med spill å gjøre, valgte jeg å poste i denne kategorien.

Grunnen til at det har noe med spill å gjøre er at det er veldig mange som spiller data. Og det jeg ville ha som hovedmål med hele diskusjonen er å få frem argumenter for og mot de forskjellige operativsystemene gitt at alle nyere spill gikk like glatt å legge inn og bruke på de forskjellige OS-ene.

Det blir som å si at hvis du skal ha deg en katt, og så er alle like i oppførselen, ville du valgt den svarte, og kjedelige, som koster penger, den kule med striper som var litt vanskeligere å oppdra, men som kom til å bli en skikkelig god-katt etter hvert. Den kunne du få gratis. Eller ville du hatt den sære hvite katten som bare spiste leverpostei og drakk geitemelk, som var så dyr og rar at kun noen få i en liten sær klikk hadde den typen.

Hvilken katt som er hvilket OS, skjønner dere vel selv.

Hvis du ikke forstår spørsmålet, så er det greit det, men jeg synes nå du svarte ganske godt i de siste postene dine. Og uansett, så skjønner alle andre her spørsmålet, så da er det ganske irrelevant hva en av mange synes :)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble plutselig lite liv i tråden nå som pollen kom.

Jeg er ganske grønn på det her, men slik jeg har forstått det er OpenGL og DirectX to forskjellige standarder for spill. Har de samme muligheter? - Eller med andre ord, kan vi få like god grafikk på Linux som vi kan på Windows med dagens teknologi?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske grønn på det her, men slik jeg har forstått det er OpenGL og DirectX to forskjellige standarder for spill. Har de samme muligheter? - Eller med andre ord, kan vi få like god grafikk på Linux som vi kan på Windows med dagens teknologi?

OpenGL og DirectX er bindeleddet mellom et spill og skjermkort (enkelt sagt). Det er rendringskallene (hva som skal tegnes hvor på skjermen) som må kodes spesielt mot enten OpenGL eller DirectX. Og da majoriteten av folk som kjøper spill besitter et Windows system, er det ikke antatt lønnsomt å lage en OpenGL versjon av et spill i tillegg til DirectX. (DirectX er for og av Windows.)

Det går absolutt an å lage vel så gode spill i OpenGL som i DirectX. Se bare på hvilke spill som allerede er laget: America's Army, Call of Duty, Counter-Strike, Doom3, Half-Life, Quake, Soldier of Fortune, Unreal, etc. (wikipedia)

En annen ting, det er ikke så at man trenger et OpenGL skjermkort for å spille OpenGL spill. "Alle" skjermkort støtter OpenGL, derfor gidder man ikke reklamere og gjøre noe ut av det markedsføringsmessig. Men skal du spille et DirectX spill, må du ha støtte for det i skjermkortet.

Jeg tror det vil bli lagt mer til rette for spilling på Linux i årene som kommer, spesielt med tanke på at Valve driver og tilrettelegger for det nå. Og lykkes de, er det lett for andre å følge etter. (artikkel).

Og for å svare på hvilket system jeg ville valgt om et spill ble støttet like bra på alle systemene, ville jeg valgt Linux. Et OS brukes gjerne til mer enn å spille på og Windows er ikke mye å strekke seg etter i brukeropplevelse og brukervennlighet. Strategien deres er tydeligvis å gi meg svært begrensede muligheter til å tilpasse OS-et til mine ønsker. (Hvor ekstremt irriterende er det ikke f.eks. når trestrukturen autoscrolles horisontalt i Eclipse/utforskeren o.l.) Et OS burde være laget for meg og strekke seg etter at jeg skal få lov til å være så effektiv og ikke-provosert som jeg vil. Mac har jeg ikke prøvd, men jeg ser heller ingen grunn til det når Linux er gratis og gjør som jeg vil?

Lenke til kommentar

Nei, Linux er verken Plug and Play, dere sier: det er bare... Nei det er ikke bare... Jeg vil sette inni cdn, installere, spille... Så enkelt.. Den dagen Linux blir slik og alle produsenter sine joysticker, pedaler, ratt, muser osv. er plug and play så er det kanskje aktuelt... Men det er faktisk slik at Linux er og blir altfor lite brukervennelig for den allmenne rase...

En 8 åring kan installere et spill på en windows maskin og få spillet til å fungere... Det kan ikke min lillebror gjøre på en Linux maskin ;)

Lenke til kommentar

OpenGL og DirectX er bindeleddet mellom et spill og skjermkort (enkelt sagt). Det er rendringskallene (hva som skal tegnes hvor på skjermen) som må kodes spesielt mot enten OpenGL eller DirectX. Og da majoriteten av folk som kjøper spill besitter et Windows system, er det ikke antatt lønnsomt å lage en OpenGL versjon av et spill i tillegg til DirectX. (DirectX er for og av Windows.)

Det går absolutt an å lage vel så gode spill i OpenGL som i DirectX. Se bare på hvilke spill som allerede er laget: America's Army, Call of Duty, Counter-Strike, Doom3, Half-Life, Quake, Soldier of Fortune, Unreal, etc. (wikipedia)

En annen ting, det er ikke så at man trenger et OpenGL skjermkort for å spille OpenGL spill. "Alle" skjermkort støtter OpenGL, derfor gidder man ikke reklamere og gjøre noe ut av det markedsføringsmessig. Men skal du spille et DirectX spill, må du ha støtte for det i skjermkortet.

Jeg tror det vil bli lagt mer til rette for spilling på Linux i årene som kommer, spesielt med tanke på at Valve driver og tilrettelegger for det nå. Og lykkes de, er det lett for andre å følge etter. (artikkel).

Og for å svare på hvilket system jeg ville valgt om et spill ble støttet like bra på alle systemene, ville jeg valgt Linux. Et OS brukes gjerne til mer enn å spille på og Windows er ikke mye å strekke seg etter i brukeropplevelse og brukervennlighet. Strategien deres er tydeligvis å gi meg svært begrensede muligheter til å tilpasse OS-et til mine ønsker. (Hvor ekstremt irriterende er det ikke f.eks. når trestrukturen autoscrolles horisontalt i Eclipse/utforskeren o.l.) Et OS burde være laget for meg og strekke seg etter at jeg skal få lov til å være så effektiv og ikke-provosert som jeg vil. Mac har jeg ikke prøvd, men jeg ser heller ingen grunn til det når Linux er gratis og gjør som jeg vil?

Men du må huske du er i fåtall ;) De fleste har ikke peilig på hvordan ting er best og hva som fungerer... En god del vet ikke hva du snakker om.. Så lenge ting fungerer enkelt og starter hver gang så er folk fornøyd... De driter no oppi om Windows tar mer ressurser... Så lenge det fungerer så er det unintressangt...

Lenke til kommentar
Nei, Linux er verken Plug and Play, dere sier: det er bare... Nei det er ikke bare... Jeg vil sette inni cdn, installere, spille... Så enkelt.. Den dagen Linux blir slik og alle produsenter sine joysticker, pedaler, ratt, muser osv. er plug and play så er det kanskje aktuelt... Men det er faktisk slik at Linux er og blir altfor lite brukervennelig for den allmenne rase...

En 8 åring kan installere et spill på en windows maskin og få spillet til å fungere... Det kan ikke min lillebror gjøre på en Linux maskin ;)

Godt poeng. Jeg satt og installerte drivere i Linux i stad, og tenkte på at det er veldig veldig likt DOS, med tanke på kommandolinjer etc. som man må bruke. Det er veldig lite brukervennlig, men det er vel også en vanesak? Jeg tror at jeg etter et år med Linux ihvertfall begynner å nærme med kompetansen jeg har med windows.

Linux har forresten forbedra seg enormt, med tanke på brukervennlighet, og jeg begynner faktisk å like det mer og mer :)

Lenke til kommentar

Ja, det er noe de virkelig skal ha. De har hatt en ENORM forbedring de siste 2 årene når det kommer til brukervennelighet.. Bare se på Unbutu ;)

Men at du i det hele tatt må:

1. Finne updates selv(ikke bare trykk: installer som i windows)

2. Kommandolinje? Hva fanen, vi er i 2008, GUI er tingen!

3. Det er for liten kompabilitet med eksternt og internt utstyr!

Til slutt. Hvis jeg har en driver som virker knirkefritt i Unbutu, hvordan er det da å få den over på andre Linux distroer?

Lenke til kommentar
1. Finne updates selv(ikke bare trykk: installer som i windows)
Det gjør man jo. man kan tilogmed oppgradere til nyere OSversjon uten problemer

pic

Haha? Kommandolinje er ikke noe "gammelt dritt som bør byttes ut". Uansett trenger ikke vanlige pc-brukere å bruke det. Dem klarer seg med det man finner i gui

Feil- Det er eksternt og internt utstyr som er for lite kompatibelt med linux ;) Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Haha? Kommandolinje er ikke noe "gammelt dritt som bør byttes ut". Uansett trenger ikke vanlige pc-brukere å bruke det. Dem klarer seg med det man finner i gui

Åjodda. Kommandolinje passer ikke inn i dagens pc-verden. Det å måtte søke opp/huske kommandoer for å gjøre noe er helt idiotisk. Blir som om du måtte skrive inn den binomiske tallkoden for et ord på et tastatur hver gang du skulle skifte gir i bilen din. Vel, ikke helt, men du skjønner poenget.

Dessuten trenger vi den for å legge inn drivere så man får spilt spill og slikt. Spilll er vel såvidt jeg vet noe som "vanlige" pc-brukere driver med?

Feil- Det er eksternt og internt utstyr som er for lite kompatibelt med linux ;)

Det er jeg egentlig ganske enig med. Men jeg synes at begge parter burde jobbe med det slik at windows og linux blir sidestilte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...