Gå til innhold

Er kristendommens Gud ond?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver selv at de fleste kristne langt på vei har laget sine egne tolkninger og flere andre steder har du trukket frem at det finnes 35000 ulike retninger innen kristendommen, så jeg skjønner ikke hvorfor du senere later til å være overrasket over at jeg ikke identifiserer meg med alt sondre skriver bare fordi du tror jeg også er kristen...

Selv er jeg nok langt på vei deist så jeg vet ikke om jeg er den rette til å definere hva en kristen er, men vi kan vel kanskje være enige om at det hvertfall ikke er en homogen masse? Du kan jo kanskje prøve et oppslagsverk av noe slag..?

Og ja, jeg mener det er edelt å forsøke å redde en man tror vil brenne i helvete.

Hvis jeg tror jeg ser en kamerat som holder på å drukne vi jeg forsøke å redde ham, og det er etter min mening ikke noe mindre edelt selv om det skulle vise seg at kameraten min bare tulla eller at det hele bare var innbildning.

EDIT: For ordens skyld var det ment til RWS` innlegg :p

Endret av Thoz
Lenke til kommentar
Bellicus, det er jeg ikke enig i. Gud er god for de som liker ham. For Charlemagne (Karl den Store) var Gud og Jesus det beste som hadde hendt ham. For de tusener som mistet hodet fordi de ikke var enige var Gud og Jesus det værste som fantes. Det var rett og slett den største ondskapen.

Det er et ganske dårlig argument å henvise til hodehugging fra middelalderen og si at fordi den som hugget hodene kalte seg selv en kristen, så er det dette som er kristendom. Det blir som å si at siden Hitler hadde bart, så er alle med bart onde mennesker.

Faktisk ikke. Grunnen er at halshuggingene var en direkte årsak av at de ikke trodde på det samme som Karl den store. Hitler beordret ikke folkemord bare fordi jødene ikke hadde bart.

Det betyr uansett ikke at det i følge Bibelen eller kristendommen er riktig å halshugge de som tror noe annet, men det var fortsatt en direkte årsak selv om det var en missforståelse eller ei.

Lenke til kommentar
Du skriver selv at de fleste kristne langt på vei har laget sine egne tolkninger og flere andre steder har du trukket frem at det finnes 35000 ulike retninger innen kristendommen, så jeg skjønner ikke hvorfor du senere later til å være overrasket over at jeg ikke identifiserer meg med alt sondre skriver bare fordi du tror jeg også er kristen...

Selv er jeg nok langt på vei deist så jeg vet ikke om jeg er den rette til å definere hva en kristen er, men vi kan vel kanskje være enige om at det hvertfall ikke er en homogen masse? Du kan jo kanskje prøve et oppslagsverk av noe slag..?

Neida noen homogen masse er de kristne definitivt ikke. Men under gitte forutsetninger, med grunnlag i at de tror på så og si det samme, pluss minus en komma feil, trykk på en feil stavelse etc (derav 35000 grener...) så skal det sikkert ikke mye til for at de også kan forenes med de samme løgnene heller...

Og ja, jeg mener det er edelt å forsøke å redde en man tror vil brenne i helvete.

Hvis jeg tror jeg ser en kamerat som holder på å drukne vi jeg forsøke å redde ham, og det er etter min mening ikke noe mindre edelt selv om det skulle vise seg at kameraten min bare tulla eller at det hele bare var innbildning.

Du kan da vel ikke sammenligne kristen frelse med å redde en fra drukning vel? Hvis du tror det skal du huske på at de fleste ateister ser på religion og guder som eventyr. Det ville, ihvertfall for meg, vært helt på jordet hvis noen kom bort til meg og skulle frelse sjelen min ved å hevde at noe fra eventyret om per. pål og espen askeladd ville hjelpe meg med det! Tror faktisk jeg ville bedt vedkommende ta en virkelighets sjekk og komme igjen når han/hun hadde funnet den virkelige verden. Men noen tror de trenger tro for å klare hverdagen, de tror ikke de har styrken som trengs for å klare den uten jesus gud og en ånd og hvis de vil gå rundt i livet og tro på slikt er det opp til dem, men da får de jammen holde dette for seg selv. Det blir like dumt som at jeg skal prakke på dem at jeg er sikker på at evolusjon er det rette for kristne, noe jeg ikke engang gidder ene og alene fordi de fleste kristne ikke engang har forutsettning til å forstå hva jeg prater om. Men jeg gjør det ikke for det og vil da frabedes at de prater om dritten sin til meg. Selv om de tror at det vil frelse meg, på lik linje med at jeg tror jeg ville frelse dem ved å vise dem hvordan verden virkelig virker.. :)

EDIT: For ordens skyld var det ment til RWS` innlegg :p

Skjønte det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...