Abigor Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Ja, poenget er at din gud er en av mange, og om han er god eller ond avhenger av hvem man er. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud, derfor er din gud på ingen måte "god" for meg. For deg er han god. Din gud har ikke representer noe godt for de aller fleste mennesker, fordi majoriteten av alle mennesker som har levd ikke har hørt om han. Der de kristne har ferdes har den religiøse konflikten mellom kristne og hedninger blitt oppfattet som negativ av de som har hatt andre guder. Kun der kristendommen er blitt etablert oppfattes den som "god". Alle har opplevd gode ting før de døde, svært få har opplevd din gud, og en god del har fått kjenne på kroppen hva som skjer når kristendommen ankommer samfunnet. Ledere på konfirmasjonsleirer snakker stort sett bare piss. Hva er sannsynligheten for at jødene har fasitt på gud og ikke keltere, romere, grekere, egyptere, babylonere, skandinavere eller indianere? Hvorfor skal jeg tro på hva jøder skrev og trodde på? Jeg stoler mer på europeiske religioner enn jødenes asiatiske gud. Endret 2. juli 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ja, poenget er at din gud er en av mange, og om han er god eller ond avhenger av hvem man er. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud, derfor er din gud på ingen måte "god" for meg. For deg er han god. Din gud har ikke representer noe godt for de aller fleste mennesker, fordi majoriteten av alle mennesker som har levd ikke har hørt om han. Der de kristne har ferdes har den religiøse konflikten mellom kristne og hedninger blitt oppfattet som negativ av de som har hatt andre guder. Kun der kristendommen er blitt etablert oppfattes den som "god". Alle har opplevd gode ting før de døde, svært få har opplevd din gud, og en god del har fått kjenne på kroppen hva som skjer når kristendommen ankommer samfunnet. Tja, det står jo f.eks. om Paulus som ankom Athen. Der så han et alter hvor noen hadde ofret til "en ukjent gud". Og så forklarte han at dette var Jesus. Det står også skrevet om dronningen av Saba, som ble frelst fordi hun reiste veldig langt bare for å høre visdomsordene til kong Salomo. Og det står forklart at Guds lov er skrevet inn i hjertene til alle, at selv om mennesker aldri har hørt om Gud, så forteller deres samvittighet det hvis det gjør noe godt eller galt. Så da har heller ingen mennesker levd uten å ha blitt konfrontert med Gud. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Først av alt: Kilder? Henvis til kilder, på forhånd takk. Selvfølgelig har mennesker levd uten å ha blitt konfrontert med gud! Jeg synes det er helt greit å ronke eller å sex før man er gift. Det synes mange andre mennesker også. Er dette samvittigheten som er skrevet inn i mitt gjerte av gud? Er det gud som har skrevet inn i Charles Mansons hjerte at det er ok å drepe mennesker? Selvfølgelig skriver Paulus om "ukjent gud" fordi han reiste og møtte fremmede religioner. For de som bodde i Athen var det ikke noen ukjent gud de ofret til. Gudinnen Athene og Poseidon trettet om hvem som skulle bli Athens skytsguddom, og det ble bestemt at den som gav byen den beste gaven, skulle vinne. Poseidon fikk saltvann til å strømme ut av Akropolis og gav dermed Athen adgang til havet. Athene skapte oliventreet som gav olje til lys, matlagning og handel. Dette ble bedømt som den beste gaven, og folket oppkalte byen etter Athene. De reiste et tempel for henne på Akropolis som de kalte Parthenon, "jomfrutempelet". Var ikke Athene definitivt god for grekerne? De aller fleste her i Norge gir en lang faen i Athene og hva hun gjorde for å hjelpe byen sin, det gjorde ikke innbyggerne av Athen! Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Selv er jeg agnostiker, og forstår svært godt hva du mener Abigor. Og det du sier er en svært essensiell del av det å respektere andre mennesker. Selv om jeg ikke forstår alle Islamske skikker, så betyr ikke det at de ikke har glede eller tror på den! Blir som om at fordi jeg har PS3, så bør alle ha det, og det er uansett det beste valget. For xbox 360 er bare noe tull. Like meningsløst.. PS: Får se over dette i morgen... ALT for trøtt nå... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hehe jau, takker for positiv respons. Jeg lurer på om Bellicus skjønte hva jeg mente, eller om han bare er uenig. PS: Det er garantert noen som mener at xbox360 eller PS3 er mye bedre enn den andre... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 En av lederne på konfirmasjonsleiren min sa noe som jeg har tenkt mye på i ettertid."Hvis vi forsto alt Gud gjorde, så hadde han vel ikke vært mye til Gud?". Vi mennesker har vel kanskje vanskelig for å forestille oss noe som har en høyere eksistens enn oss, og at det vi leser Gud har gjort skal tolkes i forhold til våre normer, hva vi mener er rett og galt og hvor langt våre tanker rekker. Gud er ikke et menneske med makt over hele verden som følger et tankesett og et verdensbilde som mennesker har, han er en gud, og det er vel rett og rimelig at vi ikke skal skjønne bæret av det? Som en katt som ikke skjønner hva slags rare vesener vi er. Den blir sur på oss når vi ikke vil slippe den inn i fryserommet, og skjønner ikke at vi ikke er begeistret når den kommer med en stor, tjukk rotte inn i stua. Håper noen skjønner hva jeg mener, legg gjerne til noe. Dette er i alle fall slik jeg forestiller meg det, helt uavhengig om jeg er kristen eller ikke. Hm, dette ble veldig dypt til å være så sent på natta.. Edit: skrivefeil Vis mann. Vanlig kristen svada for alle oss andre..... Merkelig hvordan kristne slår seg til ro med slikt svada, som er vanlig når dere ikke klarer å forklare noe...? Hvorfor gjør dere det? Bare det kommer fra en prest eller en leder så er det greit liksom, men det er fremdeles svada... Bellicus: Det som er godt for deg i religionen din er ikke godt for andre. Kristendommen har LANG tradisjon med å overhøvle/drepe all annen religion eller "anderledes tenkning", dere driver med det enda i form av misjonering, vekkelse og lignende og dette har jammen ikke vært like godt for alle. Å komme da å påstå at det blir som hitler og barten hans er litt vel drøyt, da det var kristendommen som drev og driver dette fremover, og ikke bare menneskene som står bak, som du skal ha det til. Kristendom, og all annen religion for den sakens skyld går jo ut på at akkurat det DU tror på er rett. alt annet er tull og tøys og kan med letthet forkastes og går ikke det skal det fortrenges, one way or the other! Men på grunn av at samfunnet vi lever i her oppe i norge GUDSKJELOV ikke lar dere og andre tros retninger få holde på som dere gjerne ville kan vi i dag sitte å snakke om dette, noe du derimot ikke kan i de aller fleste muslimske land. Saken er den at hvis samfunnet vårt IKKE hadde tillatt religions frihet, OG frihet fra religion, så hadde det fremdeles vært slik her i landet også! Skjønner? Da hadde det vært fritt frem for prester og andre geistelige å bestemme hva hvermansen skulle tro på og hvis ikke hvermansen vil tro på det ville hvermansen blitt 20 centimeter kortere i høyden eller fått nakken strukket noen lenger eller hva pokker de religiøse galningene ville funnet på for å ta livet av ikke troende. Så jeg er glad vi bor i Norge jeg! Er ikke du? Eller ville du helst sett at hvermansen ikke hadde dette valget, at alle ble tvunget til å tro på dette som vi i den senere tid har bevist ikke har hold i virkeligheten i det hele tatt? På den andre siden, hvis det var slik hadde kristendom ikke bestått ab 34000 forskjellige synsinger, alle bassert på en og samme bok..... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) En av lederne på konfirmasjonsleiren min sa noe som jeg har tenkt mye på i ettertid."Hvis vi forsto alt Gud gjorde, så hadde han vel ikke vært mye til Gud?". Vi mennesker har vel kanskje vanskelig for å forestille oss noe som har en høyere eksistens enn oss, og at det vi leser Gud har gjort skal tolkes i forhold til våre normer, hva vi mener er rett og galt og hvor langt våre tanker rekker. Gud er ikke et menneske med makt over hele verden som følger et tankesett og et verdensbilde som mennesker har, han er en gud, og det er vel rett og rimelig at vi ikke skal skjønne bæret av det? Som en katt som ikke skjønner hva slags rare vesener vi er. Den blir sur på oss når vi ikke vil slippe den inn i fryserommet, og skjønner ikke at vi ikke er begeistret når den kommer med en stor, tjukk rotte inn i stua. Håper noen skjønner hva jeg mener, legg gjerne til noe. Dette er i alle fall slik jeg forestiller meg det, helt uavhengig om jeg er kristen eller ikke. Hm, dette ble veldig dypt til å være så sent på natta.. Edit: skrivefeil Og når katten din dreper en rotte fordi du ikke har gitt den mat, så flår du den og brenner den levende tilkoblet en maskin som holder den i live lengst mulig, fordi den ikke respekterte deg. Analogien er ikke så bra da gud brenner de ikke-troende i all evighet, noe som er litt lengre enn det maksimale livssløpet til en katt -- og i tillegg kan vi ikke påvirke livet til katten i eksempelet dersom eksempelet skal vær gyldig (jeg har aldri noensinne sett eller opplevd noe som kan kobles til en gud) og katten vet at den enten kan drepe rotter, men ikke fugl -- eller så kan den drepe fugl men ikke rotter -- eller så kan den bare drepe fisk. Den har ingen god måte å finne ut hvilken regel som gjelder og du hjelper den ikke å velge rett -- men du torturerer den i evig tid dersom den vel... blir oppdratt til å tro på feil sett med (for katten) ulogiske regler. Jeg forstår. Og gud er god på samme måte som den som torturerer noen hele sitt liv for å ikke tilbe ham er god fordi han også elsker noen som tilber ham hele den andre personens liv ved å gi dem små gaver han finner på veien og noen pene ord. Endret 2. juli 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Is God Evil? Evil. The word itself has the power to bring certain images to your mind. It has many associations. What comes to mind when I say it? Hitler, Heinrich Himmler, Mohammed Ata, Jeffery Dahmer, genocide, killing, torture, infanticide, destruction, abuse of the elderly, slavery, etc. etc. etc. But may I contend that you should add God to that list? Yes, when you think of evil, you should think God, Jesus, and the Holy Spirit. Let us first examine what the word “evil” really means. I take the following from the definition given by entering “evil” into the search at dictionary.com. “evil adj. e·vil·er, e·vil·est -Morally bad or wrong; wicked: an evil tyrant. -Causing ruin, injury, or pain; harmful: the evil effects of a poor diet. -Characterized by or indicating future misfortune; ominous: evil omens. -Bad or blameworthy by report; infamous: an evil reputation. -Characterized by anger or spite; malicious: an evil temper. n. -The quality of being morally bad or wrong; wickedness. -That which causes harm, misfortune, or destruction: a leader's power to do both good and evil. -An evil force, power, or personification. -Something that is a cause or source of suffering, injury, or destruction: the social evils of poverty and injustice.” So, evil is “Something that is a cause or source of suffering, injury, or destruction…” Something is evil if it is “Causing ruin, injury, or pain…” I contend that by definition, the God of the bible is evil. I will go about asserting this contention in the following article. [...] Fortsetter. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Det er én ting jeg ikke skjønner, og det er hvorfor kristne insisterer på at guden i GT er den samme som Jesus. Hvorfor ikke bare la Jesus være kristendommens gud? Han var da langt mer moralsk enn Jahve! Dersom de kunne gjøre dette, skulle jeg gledelig ha skrevet under på at kristendommens gud ikke er ond. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Blir som om at fordi jeg har PS3, så bør alle ha det, og det er uansett det beste valget. For xbox 360 er bare noe tull. Like meningsløst.. Du får alt til å høres ut som en smakssak. Og det er jo igrunn det. Vi er alle forskjellige. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er én ting jeg ikke skjønner, og det er hvorfor kristne insisterer på at guden i GT er den samme som Jesus. Hvorfor ikke bare la Jesus være kristendommens gud? Han var da langt mer moralsk enn Jahve! Dersom de kunne gjøre dette, skulle jeg gledelig ha skrevet under på at kristendommens gud ikke er ond. Det er ikke fullt så enkelt, siden Jesus selv (visstnok) har sagt han kun er sønn av Jehova. Det er liksom ikke opp til kristne å bestemme det (selv om man skulle tro det, sånn som de plukker vekk alt de ikke liker). Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 *Snip* Det er ikke fullt så enkelt, siden Jesus selv (visstnok) har sagt han kun er sønn av Jehova. Det er liksom ikke opp til kristne å bestemme det (selv om man skulle tro det, sånn som de plukker vekk alt de ikke liker). Det hadde nesten vært bedre om de hadde startet denne religionen sin idag med blanke ark og farge stifter.. Da hadde de sluppet å hoppe bukk over de mindre trivelige bibel sitatene og kunne skrevet en religion som er utelukkende god. Rart at ikke han som grunnla den mormonske tro tenkte på det? Han kunne jo skapt en kjempefin tro , men valgte å basere dritten sin på den gamle slitne bibelen med alt DET medførte av tull og tøys.... Der har du virkelig en tro du er pokka nødt til å være født inn i, hvis ikke er den umulig å tro på! Og det hadde vel muligens en renskrevet verson av bibelen blitt også... vanskelig å tro på hvis du ikke er født hjernevasket med den.... det er vel nære på i dag tenker jeg.... Men en ting er sikkert: Gud elsket insekter og fattige, for han lagde i sannhet flest av dem!!! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Rart at ikke han som grunnla den mormonske tro tenkte på det? Han kunne jo skapt en kjempefin tro , men valgte å basere dritten sin på den gamle slitne bibelen med alt DET medførte av tull og tøys.... Der har du virkelig en tro du er pokka nødt til å være født inn i, hvis ikke er den umulig å tro på! Ikke rart i det heletatt, mannen var en svindler, analfabet, fikk innført flerkoneri i kulten og forbrøt seg mot unge jenter. - Med andre ord meget likt Islam på enkelte områder, ikke rart siden begge er derivater av samme oppkoket. Mannen hadde da iallefall fantasi, gullplater, engler og hurramegrundt, men at folk tror på dette er aldeles sjukt. Endret 6. juli 2008 av Jalla Lenke til kommentar
isbit Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er ikke fullt så enkelt, siden Jesus selv (visstnok) har sagt han kun er sønn av Jehova. Det er liksom ikke opp til kristne å bestemme det (selv om man skulle tro det, sånn som de plukker vekk alt de ikke liker). Kan man ikke bare si at det ikke skal tolkes bokstavelig? Eventuelt at han er Guds sønn, men at Gud ikke er den slemme mannen som er beskrevet i GT? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 "Hvis vi forsto alt Gud gjorde, så hadde han vel ikke vært mye til Gud?" Hvorfor akseptere en slik grad av ydmykhet, men stadig henfalle til en tro på at man kan forstå noe av ham i det hele tatt? Guds veier er uransakelige, og man gjør best i å ikke spørre eller vite? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 kjetil02 har rett. Dersom Gud finnes, kan vi ikke vite noe om hans vesen uansett. Ser ikke engang poenget med å anta at vantro kommer til Helvete. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 kjetil02 har rett. Dersom Gud finnes, kan vi ikke vite noe om hans vesen uansett. Ser ikke engang poenget med å anta at vantro kommer til Helvete. ... i så fall sees vi der Greit å komme på et sted en kan møte kjent folk, er det ikke? Et ekte grill party med andre ord.... Vet ikke med dere, men jeg har luktet svidd menneske (Etter en ulykke der en arbeids kollega tok kvelden ved å henge fast i en elektrisk skap med flere tusen volt i) og det som gjorde meg skikkelig kvalm med det var at jeg ble sulten av lukta Men det sier litt om de kristne som i sin egotripp av en tro faktisk tror de vil syntes det er helt OK å se andre mennesker grille... hvor ble det av den enorme medmenneskeligheten til kristendommen, som de hele tiden hevder at troen deres er så full av? Jeg gir glatt faan, bare for å si det som det er, da jeg er et hundre prosent sikker på at jeg havner i jorden når jeg dør og ikke en eller annen fiktiv plass, funnet på av imbasile idioter for to tusen år siden, så dette skremmer ikke meg. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 kjetil02 har rett. Dersom Gud finnes, kan vi ikke vite noe om hans vesen uansett. Ser ikke engang poenget med å anta at vantro kommer til Helvete. ... i så fall sees vi der Greit å komme på et sted en kan møte kjent folk, er det ikke? Et ekte grill party med andre ord.... Vet ikke med dere, men jeg har luktet svidd menneske (Etter en ulykke der en arbeids kollega tok kvelden ved å henge fast i en elektrisk skap med flere tusen volt i) og det som gjorde meg skikkelig kvalm med det var at jeg ble sulten av lukta Men det sier litt om de kristne som i sin egotripp av en tro faktisk tror de vil syntes det er helt OK å se andre mennesker grille... hvor ble det av den enorme medmenneskeligheten til kristendommen, som de hele tiden hevder at troen deres er så full av? Jeg gir glatt faan, bare for å si det som det er, da jeg er et hundre prosent sikker på at jeg havner i jorden når jeg dør og ikke en eller annen fiktiv plass, funnet på av imbasile idioter for to tusen år siden, så dette skremmer ikke meg. Du kan nok ikke med rette tillegge alle kristne at de synes det er greit å se folk brenne bare fordi sondreoverby ser på det som en mulighet. Etter å ha vært oppdratt kristent har jeg aldri hørt noe som likner hvertfall, så jeg synes du bebreider kristendommen som helhet rimelig kjapt og galt. En av hovedtankene bak misjon (i det minste offisielt) er jo å redde de "vantro" mot den evige ild, og jeg må innrømme at det sondre skrev var helt nytt for meg hverfall. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det blir som når Job klager på Gud, at hvorfor skulle Gud bry seg med hva mennesker driver med, men så svarer Gud ved å prøve å forklare til Job hva det vil si å være Gud, og argumenterer med at Job ikke skjønner dette i det hele tatt. Jepp. Jeg blir ganske oppgitt når folk sier at Gud er ond ogsåvidere - jeg tror ikke at du kan finne en person du kan kalle god og elskende, som aldri blir sint på noen. Gud kan selvsagt elske alle og ønske oss alt vel, men om vi glemmer ham og neglisjerer ham skader det jo bare oss selv, da han kan svi oss til en liten svart flekk fortere enn du kan si "kake". Dessuten; hvem sa at Gud ikke har noe som heter skadefryd akkurat som oss, og egentlig ikke forteller oss alt sammen? Kanskje han ikke er allmektig, men bare har krefter som er såpass voldsomme at det er lett å lure oss til å tro det? Så Gud er ikke allmektig heller nå? Fiffig. Gud er helt klart ond. Hvem andre krever blodoffer for å godta en unnskyldning? Hvem andre slakter ned hele folkeslag? Nei, Gud er ond og hevngjerrig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Du kan nok ikke med rette tillegge alle kristne at de synes det er greit å se folk brenne bare fordi sondreoverby ser på det som en mulighet.Etter å ha vært oppdratt kristent har jeg aldri hørt noe som likner hvertfall, så jeg synes du bebreider kristendommen som helhet rimelig kjapt og galt. Var skrevet til sondre og hans like for å få ham til å se hvor utrolig dumt det HAN tror på er. Vingle kristen er jo egentlig de fleste kristne i dag, eller semi kristne, halvkristne? De fleste kristne følger jo ikke bibelen i et og alt allikevel, men har laget sine egne tolkninger av dette og bruker dette, som sondreoverby her, som vingler frem og tilbake og ikke riktig vet hva gudens hans vil......... En av hovedtankene bak misjon (i det minste offisielt) er jo å redde de "vantro" mot den evige ild, og jeg må innrømme at det sondre skrev var helt nytt for meg hverfall. Er det edelt å "redde" fjols som ikke har sett eventyret deres fra den evige ild? Selv om de i utgangs punktet ikke vil. Hva er en kristen egentlig? Siden du selv ikke identifiserer deg med sondre her.. ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå