aok Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Har lest tester opp og ned, bladd timesvis i produktguiden og surfet utallige forumstråder.. men oppmuntret av en del andre gode tråder rundt dette, drister meg likevel til å spørre fint om noen har inputt til hva dere tror i mitt tilfelle Jeg har i dag en Nikon D80, med 18-75 kitlinsa, og en 32mm f2 macro 1:2 Er utrolig godt fornøyd med fastobjektivet.. faktisk så fornøyd at jeg lurer på å 'aldri' mer se på zoomlinser igjen.. Er på jakt etter et macro-objektiv som helst skal kunne brukes til litt andre ting også.. kanskje tele, eller portrett Det jeg har planer om å fotografere i macro er først og fremst koraller i akvariet mitt..( 10-60cm unna) men ser for meg at jeg også har lyst å prøve på insekt ol. etterhvert. utenom macroen blir det nok mest portrett og situasjon av husets treåring Har kikket på noen kandidater, men tenkte å holde det åpent og ikke påvirke i noen retning helt enda.. skal jeg noe særlig over 3000 nytt skal det virkelig gode grunner på bordet.. Vet det er lett å anbefale oppover og oppover i pris.. men en plass må en stoppe og 3000 er da altså grensa jeg hadde satt meg Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Har lest tester opp og ned, bladd timesvis i produktguiden og surfet utallige forumstråder.. men oppmuntret av en del andre gode tråder rundt dette, drister meg likevel til å spørre fint om noen har inputt til hva dere tror i mitt tilfelle Jeg har i dag en Nikon D80, med 18-75 kitlinsa, og en 32mm f2 macro 1:2 Er utrolig godt fornøyd med fastobjektivet.. faktisk så fornøyd at jeg lurer på å 'aldri' mer se på zoomlinser igjen.. Er på jakt etter et macro-objektiv som helst skal kunne brukes til litt andre ting også.. kanskje tele, eller portrett Det jeg har planer om å fotografere i macro er først og fremst koraller i akvariet mitt..( 10-60cm unna) men ser for meg at jeg også har lyst å prøve på insekt ol. etterhvert. utenom macroen blir det nok mest portrett og situasjon av husets treåring Har kikket på noen kandidater, men tenkte å holde det åpent og ikke påvirke i noen retning helt enda.. skal jeg noe særlig over 3000 nytt skal det virkelig gode grunner på bordet.. Vet det er lett å anbefale oppover og oppover i pris.. men en plass må en stoppe og 3000 er da altså grensa jeg hadde satt meg Jeg vil anbefale at du tester Tamron 90/2.8. For meg virker den litt mer allsidig enn min Sigma 105/2.8 Macro. Macro-objektiver er jo ikke lynraske, men de kan brukes til mye forskjellig, og sjøl om du nå kan få den gamle Micro-Nikkoren 60/2.8 til drøyt 2000 brukt, så vil en litt lengre brennvidde fylle ut programmet ditt bedre, slik jeg ser det. 60/2.8 gir også veldig kort arbeidsavstand på 1:1. I tillegg bør du sjekke ut forsatslinser som Canons 250D og 500D. Disse kan brukes med de fleste objektiver, og med overgangsringer kan samme linse (disse er egentlig sammensatt av to linser) brukes på objektiver med ulik filterdiameter. Så da kan du bruke 35/2.0 til enda mer! Lenke til kommentar
aok Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 det var vel i grunn den Tamron linsa som var hinta om som kandidat.. nesten så jeg lurer på om jeg la inn spørsmål bare for å forsikre meg om at det ikke var noen enda mer passende.. menne.. jeg klarte også å legge fingrene bortpå Nikon sin 105mm? VR selvfølgelig feil prisklasse, men ..den hadde en funksjon som gjorde at du kunne fokusere manuelt, selv om du sto i autofokus.. den funksjonen fallt jeg da pladask for.. Tamron linsa har ikke noe sånt? er det en egen benevnelse for dette? og er det andre linser rundt det jeg tenker på som har dette? Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Thom Hogan er en gammel ringrev med gode tester på Nikkor objektiver, men hva er det han har føyd til nederst på testen av Nikkor 105 2.8 VR? Endret 1. juli 2008 av Petteram Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Kjøper stort sett altid original optikk til mine Nikon kameraer, men gjorde et untak for Tamron DI 90mm f. 2,8. Hadde erfaring med dette objektivet i en eldre utgave, og har bare lovord å si. Vurderte en stund Nikon 105mm F. 2,8 VR, men har ikke bruk for VR ved makro fotografering, og når Tamron er skarpere i de fleste tester, og samtidig koster 40% mindre, var valget enkelt. Noe jeg liker svært godt, er at du lynhurtig kan skifte fra auto, til manuell focus bare ved å skyve fokusringen fremover. Genialt. I forhold til Nikon, er det ikke like solid bygd, og blir litt lengre ved 1:1 fotografering, men det er mindre, og lettere. 90mm passer også bedre til DX formatet du har i ditt D80. Til alt annet enn proffbruk er Tamron et funn til prisen. Endret 1. juli 2008 av Rubyred Lenke til kommentar
aok Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 takk for hjelpen da er valget tatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå