Gå til innhold

Nytt objektiv til D40

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt rimelig ny i SLR-verdenen, og trenger litt hjelp til valg av objektiv for min Nikon D40

Jeg tar vanligvis bilder av natur, dyr, folk og konserter. Jeg tar også portrettbilder, men ikke så ofte. Makro er noe som har fascinert meg, som jeg vil prøve.

Et annet krav er at objektivene også fungerer på bedre speilreflekser, som jeg sikkert vil kjøpe før eller senere.

Prisgrensen ligger på ca. 2000,-

Jeg har funnet frem til 2 objektiver:

Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 (med fokusmotor) for Nikon

Jeg vil gjerne ha litt zoom, derfor ble det disse. Det er egentlig to egenskaper jeg ikke klarer å bestemme meg for: Macro og VR.

Nå kommer spørsmålene:

-Først og fremst, vil begge fungere på en D40, og for eks. på en D80?

-Trenger man virkelig 300mm? Hvordan blir det mtp. vibrasjon og mangel på stabilisator?

-Hvordan er det med Macro og mangel på bildestabilisator?

-Har noen erfaring med noen av objektivene?

-Finnes det andre aktuelle objektiver for meg der ute?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er fortsatt rimelig ny i SLR-verdenen, og trenger litt hjelp til valg av objektiv for min Nikon D40

Jeg tar vanligvis bilder av natur, dyr, folk og konserter. Jeg tar også portrettbilder, men ikke så ofte. Makro er noe som har fascinert meg, som jeg vil prøve.

Et annet krav er at objektivene også fungerer på bedre speilreflekser, som jeg sikkert vil kjøpe før eller senere.

Prisgrensen ligger på ca. 2000,-

Jeg har funnet frem til 2 objektiver:

Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED

Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 (med fokusmotor) for Nikon

Jeg vil gjerne ha litt zoom, derfor ble det disse. Det er egentlig to egenskaper jeg ikke klarer å bestemme meg for: Macro og VR.

Nå kommer spørsmålene:

-Først og fremst, vil begge fungere på en D40, og for eks. på en D80?

-Trenger man virkelig 300mm? Hvordan blir det mtp. vibrasjon og mangel på stabilisator?

-Hvordan er det med Macro og mangel på bildestabilisator?

-Har noen erfaring med noen av objektivene?

-Finnes det andre aktuelle objektiver for meg der ute?

Takk på forhånd :)

ville absolutt valgt 55-200 med VR, bildestabilisator betyr mye når du nærmer deg 200mm og ikke bruker tripod.

Ellers ville jeg også vurdert 30mm fra sigma med hsm som er ett veldig bra portrett objektiv samtidig som det er lysstertk

Lenke til kommentar

Jeg mener du vil finne 1-2 tråder om det Tamron-objektivet om du søker her på forumet. Bestilte det selv på søndag som 2. objektiv til Nikon D40x'et mitt. Valgte det først og fremst på grunn av prisen, og siden jeg har et godt stativ fra før av, regner jeg med at det blir brukbart. (men kjøpte fjernkontroll samtidig :-))

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Sitter i samme knipa som Khaffner, er usikker på valg av de to objektivene.

Kagee; kan du poste bilder når du mottar ditt eksemplar?

ville absolutt valgt 55-200 med VR, bildestabilisator betyr mye når du nærmer deg 200mm og ikke bruker tripod.

Ellers ville jeg også vurdert 30mm fra sigma med hsm som er ett veldig bra portrett objektiv samtidig som det er lysstertk

Det med VR gjelder vel ikke på motiv i bevegelse såvidt jeg har fått med meg.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...