Gå til innhold

Canon EOS 450D, Nikon D60/80, Olympus E-520, Pentax K200D?


Anbefalte innlegg

Med god, værtett bag og null behov for å ta bilder i uvær er ikke uvær noe problem!

 

Og når det gjelder kamera vs optikk, så er optikk noe man beholder og kamera noe man bytter ut når det enten dukker opp et "must-have"-kamera eller dersom man har kjøpt "feil" kamera. Det er derfor viktig å kjøpe et kamera man er fornøyd med. La deg ikke lure av for mange dupeditter, det er ergonomi, ergonomi og bildekvalitet som gjelder. Folk som har beholdt D70'en sin i fire år og putta penger i optikk og tiden i fotografering er som regel helt overlegne oppgraderingsjunkiene med middelmådig optikk og stor innsikt i egenskapene på D300'en sin i forhold til de fire forskjellige konkurrerende produktene. (Au, hvem skjøt meg i foten?!)

 

Dersom du ender opp med mye manuellfokusering, så er stor søker et must. Og et E-420 vil ikke tilfredsstille deg på det punktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Er det noen av disse som ikke har billedstabilisator? Eller kjøper man det i objektivet istedet?

- En stor søker er en fordel ja, og slik sett skulle jeg gjerne hatt en "isolert/trakt" søker (om jeg gjorde meg forstått)

- En annen ting er at jeg ikke ønsker å ende opp med et kamera hvor alle objektiver ikke passer i andre hus om man vil oppgradere huset. Er det noen "verstinger" i så måte?

- Eks. har jeg hørt at objektiver til D200/D300 ikke passer med D700 osv?

- Får man ikke batterigrep til Nikon D60 og Canon EOS 450D?

 

En annen ting jeg kom på er at å jeg godt kan tenke meg å ta stemningsbilder i mørke forhold og gjerne i lett regnvær (regner med at det går greit med en beskyttelseskappe el. på enden objektivet som beskytter linsen mot sol og regn?). Men er det kun Pentax eller Nikon D200 som er godt til slik bruk?

 

- Er denne pakken god?

http://japanphoto.no/product/digital-speil...s-dx-18-200-vr/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En annen ting jeg kom på er at å jeg godt kan tenke meg å ta stemningsbilder i mørke forhold og gjerne i lett regnvær (regner med at det går greit med en beskyttelseskappe el. på enden objektivet som beskytter linsen mot sol og regn?). Men er det kun Pentax eller Nikon D200 som er godt til slik bruk?

E-3 er bedre enn både K20D og D200 til slikt. Men også noe dyrere.

Lenke til kommentar
- Er det noen av disse som ikke har billedstabilisator? Eller kjøper man det i objektivet istedet?

Bildestabilisator i huset betyr at du betaler for bildestabilsering kun en gang. Dersom du kun skal kjøpe et eller to rimelige objektiver så utgjør det liten prisforskjell. Derimot er det mange tusen i prisforskjell på IS/ikke-IS på entusiast og proff-objektiver.

 

Så, dersom du kommer til å kjøpe mer optikk etterhvert, så vil du være svært fornøyd med IS i huset.

- En stor søker er en fordel ja, og slik sett skulle jeg gjerne hatt en "isolert/trakt" søker (om jeg gjorde meg forstått)

- En annen ting er at jeg ikke ønsker å ende opp med et kamera hvor alle objektiver ikke passer i andre hus om man vil oppgradere huset. Er det noen "verstinger" i så måte?

- Eks. har jeg hørt at objektiver til D200/D300 ikke passer med D700 osv?

D60 kan kun gjøre manuell fokus med AF-objektiver. Det gjør at tilgangen på brukt optikk er dårlig, og du finner også mange objektiver i prisguiden som bare vil gi manuell fokus.

 

Du bør også være obs på fullformat vs cropformat. D700 og D3 er fullformat-kameraer, mens D300,D80,D60 er cropformat-kameraer. Fullformat-kameraer har en fysisk større sensor, så de kan ikke nødvendigvis bruke optikk laget for cropsensor.

 

Den er veldig allsidig, men optikken er ikke spesielt god. Så mye zoom fører til optiske kompromisser. Dessuten er ikke D80 spesielt godt tettet mot vær (dersom du vektlegger værtetting). Men D80 er ellers et knallkamera.

Lenke til kommentar

18-200 VR er langtfra et dårlig objektiv. Såvidt jeg husker yter det ganske likt med den gode normalzoomen 18-70 i normalområdet, så hadde jeg hatt Nikon med DX så ville jeg vurdert den pakken, og lagt til et portrettobjektiv med stor nok blender til å få isolert motivet skikkelig fra bakgrunnen. Som f.eks. 85mm f/1,8 hvis det dreier seg om en D80. Men det kan komme i etterkant. For jeg hadde valgt en slik zoom i kombinasjon med utvalgt fastoptikk hvis jeg hadde hatt anledningen økonomisk. Dessverre finnes det ikke så fullgode superzoomer med Canon-fatning, som har antishake.

Lenke til kommentar

Siden jeg er forholdsvis nybegynner og vil fotografere mye tildels frihånd i naturen(der man ikke finner støtte)så burde jeg satse på et speilrefleks som har en stabilisator i huset?

 

Det virker også som om nikon og pentax er "Kompatible" ift objektiver, som noen nevner i noen tråder. Er Canon og Olympus "kompatible"? Altså fungerer de fleste objektiver med de fleste kameraer eller bør jeg ta stilling til dette også.

 

Støtter alle merkene SDHC?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei igjen,

har bare lyst til å kommentere to ting kjapt:

Tilbake til et tidligere innlegg: jeg er ikke helt enig i at man skal droppe å legge penger i huset. Huset er også av betydning for bildekvaliteten (bla bildeprosessor), og gir også ulike bruksmuligheter. Man bør gjøre en helhetsvurdering.

 

Det andre jeg vil si er at jeg leste en test av Nikkor VR18-200 for noen måneder siden, og den kom ganske godt ut. Her har du optisk bildestabilisering i objektivet, ganske gode optiske egenskaper (bildekvalitet), og et stort zoom-område pakket inn i en meget hendig størrelse. Det er et objektiv som nå koster 5000,- i fritt salg og må regnes for et godt og fleksibelt bruksobjektiv. Eneste ulempe med dette objektivet er største blender, som er på 3,5, men dette kompenseres delvis gjennom den gode bildestabilisatoren. Som pHnormal er inne på, kan du utvide med større blenderåpning, og jeg legger til større vidvinkel, senere.

Lenke til kommentar

Så jeg bør satse på best mulig billedkvalitet og sensor samt kanskje stabilisator i huset, men uten å måtte strekke meg mot 15-20k for huset. Hvilke kameraet er det da som er innenfor rekkevidde med et greit objektiv i pakken? Jeg har ikke behov for et allround nødvendigvis. Nikkor VR18-200 er vel et slik? Hva bruker man mest som nybegynner?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Olympus E-3, Pentax K20D og A700 passer alle den beskrivelsen. :)

 

Selv bruker jeg mitt kjære 14-54 mest. Altså en lett vidvinkel til lett tele, det er nok det de fleste bruker i dag.

 

En ekstra telezoom er ikke å forakte.

 

Ellers er jo også Pentax K200D, Olympus E-520 og Sony A200 gode kamerahus som passer kriteriene for en lavere pris. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at en ting alltid ergrer meg, og det er når jeg ikke får "perfekt" linjeskarphet på naturbilder, sjø og slike ting. Så når jeg først kjøper et speilrefleks og legger litt penger i det ønsker jeg ingen slike type feil på bildene. Ser det godt på strå, mye bevegelse i vannet osv.

 

EDIT

Jeg har laget en handleliste for bedre å se prissjiktene.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=76783

 

- Det er overasskende mange som ligger i 4-5500,- sjiktet.

- Det er et 3 fra 7-10.000,-

- Deretter 2 stk på 11-12.000,-

 

Dette får meg også til å tenke litt på hvilke som gir mest for pengene. Dog ønsker jeg IS i huset så jeg slipper å måtte kjøpe det i objektivene som det kan bli noen av etterhvert. Det er også viktig for meg at objektiven er mest mulig annvendelig om jeg skulle få flere hus el. underveis.

 

Men er det noe som lyser som et ekstremt godt kjøp i laveste prisklassen 4-5.5K her eller bør jeg legge meg på 7-10K. Bør jeg heller ta skrittet litt lenger og gå til 11-12k eller vil det være litt penger ut av vinduet for en så uerfaren fotograf som meg som igjen kan være livredd for å bære det med seg rundt. Vet det er mange gode alternativer rundt 15K, men jeg må trekke linjen et sted.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Altså fungerer de fleste objektiver med de fleste kameraer eller bør jeg ta stilling til dette også.

...

Støtter alle merkene SDHC?

Ja, du må ta stilling til dette også. Tredjepartsprodusentene Tamron, Tokina og Sigma leverer objektiver til alle merkene, men de forskjellige merkene er normalt ikke kompatible. Unntakene er Pentax og Samsung, som er så og si identiske. Og de merkene som bruker fourthirds-systemet - Olympus, Panasonic og (Pana)Leica.

 

...

 

Og nei. Mange av modellene bruker i likhet med proffkameraene CF. Hvorfor må kamera absolutt være SDHC-kompatibelt. Du får jo store CF-kort med Happy Meal for tiden.

 

Ouch, den var kreativ!

Lenke til kommentar

Jeg synes CF tar unødvendig stor fysisk plass, er gammeldags og henger etter i utviklingen. Jeg har standarisert meg på SD variasjonene på alt annet utstyr og derfor kjekt å holde meg til det. Slik sett er jeg ikke for begeistret for Sony heller som bruker Pro Duo.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sony har strengt tatt forlatt det formatet på sine slr, det gjelder bare for kompaktkameraene deres. Men som nevnt bruker de fleste av de mest seriøse modellene CF, så du gir deg selv en litt tullete begrensning her. CF er fortsatt den foretrukne korttypen til proffer og avanserte amatører.

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at proffene foretrekker CF, men kan noen forklare meg hvorfor? Er det fordi CF var de første digitale kortene man brukte? Altså er man redd for å bevege seg til ny teknologi? Godt å høre at Sony ikke bruker duo standarden på dSLR.

 

Men såklart, jeg skal ikke la kortstandard stå iveien for det kameraet jeg burde kjøpe. Selvfølgelig ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den store fordelen til CF kortene er at de elektronisk oppfører seg som hard-disker, og ikke som minnekort. Det gjør at man ikke har de begrensingen i størrelse som SD standarden har. De måtte utvikle SDHC standarden for å få kort som er større enn 2GB og gamle kameraer kan ikke lese de. Dette er normalt ikke et problem på CF.

 

De raskeste kortene som man får tak i, er CF.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk tomsi, jeg spør fordi jeg ikke vet.

 

Jeg sjekket det også opp og får egentlig noen av svarene jeg ventet meg i tillegg.

CompactFlash became a popular storage medium for digital cameras. In recent years it has been widely replaced by smaller Secure Digital cards on the consumer end, but it is still a preferred format for D-SLR cameras, for its superior capacity and reliability.

 

Nå får man vel kjøpt SDHC i 32GB, men hva hjelper vel det om man bare mister 10 ganger så mange bilder om man ikke har tatt backup i tide fordi SDHC ikke har like god driftskvalitet.

Ok, men da er jeg overtalt til at CF ikke skal være en hindring, men heller en fordel. Det var først og fremst størrelsen jeg stusset på og at de tok unødvendig mye plass i kamerahuset.

 

PM:

Man lærer mens man går :)

 

EDIT:

40/40 på 8GB CF1 kort har heller ingen avskrekkende pris, så ok.. jeg er litt frelst allerede hehe(for en hastighet). Jeg får heller leve med den fysiske størrelsen og det positive er kanskje at jeg ikke vil rote med kortene jeg bruker på de andre kameraene etc. Kommer sikkert til å riste på hodet av alle som tviholder på SD og SDHC selv etterhvert hehe.

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

Jeg kommer til å skyte mest mulig i RAW så får jeg kanskje lært meg litt interessant billedbehandling og forhåpentligvis rette opp noen av de nybegynnerfeilene jeg kommer til å stå for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk PM :)

Synes også Sandisk virker greit og har stort sett holdt meg til de og Lexar på SD så da gjør jeg det på CF også :)

 

Men når det gjelder objektiver så virker det som valg av merke er ennå viktigere, fordi kjøper man en del objektiver så låser man seg litt til oppgradering av kamerahus innen samme merke?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dvs. at Canon(skrev jaggumeg Conan... AoC.. huff), Nikon, Olympus, Pentax og Sony DSLR har forskjellige systemer? Forstod det også slik at i tillegg så har DSLR entusiast, semiproff og proff forskjellige systemer slik at D300 og D700 ikke kan bruke de samme objektivene? Hmm... tror jeg får finne meg litt sengelektyre...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...