Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) NB! Jeg har et budsjett på opptil 10.000 for kamera og objektiv. Det skal brukes til alt mulig av fotografering og jeg er også glad i makro. Jeg sikler etter et speilrefleks om dagen og 450D m/kit var det som fikk meg til å klø i fingerne om at nå må jeg ha et speilrefleks.. har FZ50 fra før men som sagt er det store forskjeller i kvalitet på speilrefleks og kompakt ultrazoom. Hva bør jeg gjøre? Er det andre alternativer som er et bedre "kupp"? Jeg skal på fjellet(hytte) en ukes tid fom førstkommende søndag med dattern og ønsker best mulig bildekvalitet av det jeg måtte snuble over. Vet også at fotografen teller mer enn kameraet, men et godt kjøp gjør aldri vondt Men for å ta et par punkt jeg lurer på- Noen sier EOS450D er veldig lite og ubehagelig å holde i. Er det spesielt lite? Hvordan er det i størrelse ift FZ50? - Er det andre kameraer som eks Nikon D40X som koster litt mindre faktisk, som er en bedre investering? - Noen sier at Canon er best på natur og Nikon er best på action? - Hva med Nikon D60 familiepakke til 5990,-? Skal dra innom en eller to butikker, men vet at butikker også har forkjærlighet for merker så derfor spør jeg litt her. Tror jeg får lage en stryk og kast liste...Canon EOS 450D EOS 40D Får mye skryt ift. naturobjektiver ol? Olympus E-420 E-3 E-520 Nikon D200 D300 (dog litt over budsjettet på 10k.) D40 D40X (raskere utgave av D40?) D60 D80 Bra action/bevegelse/sport kamera? Pentax K10D K20D K200D Meget værtette og solide systemer. Sony Sony Alpha DSLR-A350 Sony Alpha DSLR-A700 Konica Minolta oppkjøp EDIT: Jeg er helt fersk på speilrefleks og har begrenset fotokunnskap fra før men vil ha alle 3 muligheter som lomme, ultrazoom og speilrefleks. Har også et helt klart krav... CF(takk til tomsi og PM). Men har skjønt at allt seriøse dSLR har CF støtte. EDIT2: Har fjernet "kjøp nå eller vente" aspektet, skal ha kamera nå denne uken. Endret 2. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg sikler etter et speilrefleks om dagen og 450D m/kit får meg til å klø i fingerne.. har FZ50 fra før men som sagt er det store forskjeller i kvalitet på speilrefleks og kompakt ultrazoom. Hva bør jeg gjøre? Jeg skal på fjellet en ukes tid fom førstkommende søndag med dattern og ønsker best mulig bildekvalitet av det jeg måtte snuble over. Vær klar over at 450D er litt liten. Den ble iallefall for liten for meg når jeg skulle holde i den og operere knapper. Valget ble derfor en Sony Alpha 350. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Så den er i minste laget grepmessig? Hvordan er den ift. FZ50 i størrelse? EDIT: Jeg vet ikke hvorfor men jeg har fått en slags forkjærlighet for merkene Canon, Nikon, Olympus og Pentax når det gjelder speilrefleks, ikke spør hvorfor men jeg har fått for meg at de er bedre enn Sony med lengre fartstid osv på speilrefleks. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hva bør jeg gjøre? Er det andre alternativer som er et bedre "kupp"? Har hørt at prisen skal ned i 2-3000,- for 450D i løpet av 6-12mnd også. Det må det være denne karen som har fortalt deg 450D kommer neppe til å synke under 5000 før rett før den skal byttes ut. Det er ikke Canons entry-level. Canon vil ikke ha noen grunn til å gå så lavt. Nikon har valgt å fortsette produksjonen av D40 for å ha muligheten til å innhente Canon på entry-level nivået, noe det ser ut for at de har klart. Sensoren i D40 er nedskrevet for lenge siden, så de kan selge dem med null fortjeneste. Nikon vet at de tjener mye på det i det lange løp. Canon har ikke like mye å tjene på en slik politikk, hvis de ikke virkelig føler det økonomisk. Med det stadig voksende markedet så er det fremdeles mange penger i denne delen av bransjen, og de er vel klar over at deres markedsposisjon har vært kunstig tidligere. Husk at de har bittelitt mer erfaring enn Akam-forumet. Canon, Nikon og Pentax har vært i markedet siden før andre verdenskrig, enten som kameraprodusent (Canon), optikkprodusent (Nikon) eller begge deler (Pentax). De har vært med på alle opp og nedturer som har vært, og kjenner markedsutviklingen bedre enn en bøling tenåringer med en håndfull voksne venner av dem kan drømme om å kjenne. Uansett er det et godt valg. Mye bedre enn alle kit Canon har hatt tidligere. Edit: Løp og kjøp uansett hvilken modell du satser på. Mediet er nå fullmodent, og sommeren er startet. Hvorfor vente når sesongen er startet? Endret 1. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Var kun litt usikker på om det er andre kamereaer jeg heller bør vurdere i opptil 10.000,- klassen. Noen har nevnt at det kanskje er litt i minste laget grepsmessig. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
rieg Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Ville jo dratt i en butikk og testet. går du på seriøse plasser får du jo nesten nettpris på kameraet,og du får testet det ut selv:) spør du meg. løp å kjøp eos 450D det er et knall kamera:) Drit i prisen om 2-3 mnd, kanskje den faller 200 kanskje 500,- men da har du jo mange minner vekk for lite penger! er jo latterlig billig uansett:) kjør på, ha en god sommer, med masse gode bilder:) sommer`n er kommet her hvertfall. Reker og pils Endret 1. juli 2008 av rieg Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Skjønner ikke alltid dette med denne "skal jeg vente med å kjøpe"-problematikken. I den teknologiske verden kommer det alltid noe nytt (ofte relativt raskt). Skal du vente 6 mnd på at 450D kanskje synker en tusenlapp, kan det ha dukket opp en ny modell som frister. Så tenker du kanskje at hvis du venter litt så blir den billigere. Og så videre...... Det ender bare med at man ikke får kjøpt noe, men at man bare går å venter. Da jeg kjøpte mitt 30D for snart et år siden kostet det 8 000 kroner. Rett etterpå kom 40D (visste den var like rundt hjørnet, men gadd ikke å vente på den). Da sank prisen på 30D. For en del måneder siden kjørte flere butikker ut 30D til 4000 kroner, det vil si at hvis jeg hadde ventet noen måneder med å kjøpe kunne jeg fått to kameraer til prisen jeg betalte. Angrer jeg på at jeg ikke ventet? Neida (men litt surt var det jo...) Så løp og kjøp! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Enig i at jeg ikke skal gidde å vente på nye modeller eller lavere priser. Men for å ta et par punkt jeg lurer på - Noen sier EOS450D er veldig lite og ubehagelig å holde i. Er det spesielt lite? Hvordan er det i størrelse ift FZ50? - Er det andre kameraer som eks Nikon D40X som koster litt mindre faktisk, som er en bedre investering? - Noen sier at Canon er best på natur og Nikon er best på action? - Hva med Nikon D60 familiepakke til 5990,-? Skal dra innom en eller to butikker, men vet at butikker også har forkjærlighet for merker så derfor spør jeg litt her. EDIT: Oppdatert første post med denne infoen. NB! Jeg har et budsjett på opptil 10.000 for kamera og objektiv. Det skal brukes til alt mulig av fotografering og jeg er også glad i makro. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg sier ikke at 450D er lite og ubehagelig for alle, men når jeg testet å holde i det så ble grepet for min høyre hånd helt feil. Jeg klarte ikke slappe av i armen når jeg holdt kameraet. Fingrene stakk borti alle andre steder enn der hvor de skulle. Jeg har ingen anelse om hvordan FZ50 er å holde i så slik sett kan jeg ikke hjelpe deg. Som så mange andre har sagt: Stikk til en sjappe og hold i de forskjellige kameraene. Prøv å se gjennom kameraet mens du holder det. Mulig du må spørre de i kassen om å bistå siden mange kamera enten står bak glass eller har en bevegelsessensor som hyler så fort du gjør noe med det (det skjedde iallefall for meg). Ang. penger. Husk at du må kjøpe minnebrikke (400-1000 kr), bæreveske og evt. stativ. Pengene flyr fort...... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Jeg skal ned og teste i butikk, men ønsker litt innspill fra de erfarne her inne på annet enn det jeg kan føle meg frem til med kameraet i hånden . Jeg er ingen erfarenn fotograf så jo mer informasjon jeg er skodd med jo større er sjangsen for at jeg gjør et godt kjøp Er klar over at jeg må ha annet tilleggsutstyr, men jeg vil ha et godt utgangspunkt og har derfor satt av 10.000 alene til kamerahus og 1-2 objektiver. Jeg må ikke bruke 10.000,- på dette men er villig til å strekke meg dit for å få noe godt og varig. FZ50 fyller mange behov litt lenger ned og derfor ønsker jeg ikke å legge meg for nære det heller. Jeg har allerede valgt(tror jeg) "Fujifilm F40fd" som lommealternativet så nå gjenstår den digitale speilrefleksen så føler jeg meg komplett for alle forhold og turer. Endret 2. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Husk at på D60 får du med en ekstern blits. Riktignok den minste blitsen Nikon har, men den gjør større forskjell enn man skulle tro. Det nye VR objektivet har fått gode kritikker og. Så hør med fotovideo om det er objektivet med VR som gjelder i pakketilbudet. Men hvis 450D passer bedre til dine hender bør du kanskje velge det. Moralen er som alltid: gå i butikk og tafse på kameraene du tenker å kjøpe.... mvh Øystein Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Relevant for denne tråden skulle jeg tro; jeg ønsker meg en ny test av kameraer til 10000,-. Japan photo selger følgende tre pakker til 10000: Canon EOS 40D m/ 17-85 USM IS, Nikon D80 m/18-200 VR, og Sony Alph 350 m/18-200. Jeg skulle likt å se en sammenlikning av disse! Såvidt jeg kan skjønne må D80 ha falt dramatisk i pris det siste året, og pakken med 18-200 VR (tilsvarende IS hos canon) gir trolig mye bra fotokvalitet for penga! For litt mindre penger har man Canon D450 som du sier og kanskje et av Pentax-kameraene eller endog Nikon D60. Her er det ikke lett å være forbruker.. Good luck with your choice. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Slik har det nok alltid vært. Ta en tur i butikken er et populært mantra, men ikke hør for mye på selgeren. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hehe takker.. ja jeg føler meg litt i villrede nå mellom Canon 450D og 40D samt Nikon D300, D40, D40x, D60 og D80, og for å gjøre det litt vanskeligere Olympus E420 og E520. Å få feelingen av kameraet skal jeg uansett sørge for, men jeg er høyst usikker på hva som ellers skiller de som et godt/bedre kjøp eller ikke, eller hva man skal kalle det hehe. Å være usikker i utgangspunktet, kunne for lite og i tillegg ikke høre for mye på selgeren.. jeg blir litt svett allerede nå *ler* Men jeg skal kjøpe i butikk og mest sannsynlig i Oslo. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Husk at grepet på 450D blir betraktelig bedre med batterigrep/vertikalgrep. Det er jo ekstrautstyr, men personlig synes jeg at det er en god investering. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) *lagt til første post* Endret 2. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hmh. 1 uke på fjellet. Er det vanlig for deg? I såfall bør du titte på Pentax K10D/K20D/K200D. Disse kameraene er værtettede, det vil si at du slipper å bry deg om det begynner å plaskregne. Olympus E-3 er også værtettet, men da sprenger du budsjettet med god margin. Du kan også titte på Nikon D200, den skal også tåle endel vær. Og om du finner en brukt Pentax K10D, så bør du ha råd til litt god optikk. Du finner f.eks. en ganske bra bruktpakke på K10D på foto.no sitt bruktmarked i dag, med vidvinkel, normalzoom og telezoom, batterigrep, etc til 10 000 kroner. Om utstyret er i standen selger lover, så bør du kjappe deg.. Om du ikke er så ivrig på muskuløse kameraer, så er Olympus E-520 et fin-fint kamera utifra alt jeg har hørt. Jeg har selv forgjengeren, og kjøper heller optikk enn å oppgradere for å si det sånn... Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Du har et stort spenn i pris. For å redusere valgene, kanskje droppe D40 (utdatert og er ikke rettet på de med ambisjoner), D40x (for banalt), E420 (unødvendig oppføring med ditt budsjett?). Skjønner at D300 er med etter artikkelen på akam, men det blir jo mye dyrere da. Jeg er ingen ekspert, men har følelsen av at 40D er litt anonymt ift 450D som fremstår som et veldig godt tilbud for den jevne forbruker (høy kvalitet per krone). Med prisfallet i D80 vil jeg tippe at det er like høy, kanskje høyere, kvalitet per krone på pakken med VR 18-200, og da er det både et spørsmål om du kunne tenke deg å spare litt av budsjettet, samt et spørsmål om Canon vs Nikon. D80 koster i dag ikke stort mer enn D60, men har bedre bildekvalitet, dog ikke gratis blits (men blits er da billig?). Jeg tenker at listen kanskje kan reduseres til: * Nikon D80 (best?) * Canon 450D (god kvalitet) * Olympus E520 (en mulig utfordrer?) edit: Nikon D80 er faktisk billigere enn 450D (pris for hus). At d80 kommer opp i 10k her skyldes det populære og fleksible objektivet. edit2: Jeg har lært at Canon 40D så absolutt bør være med på listen. Du bør gjøre en vurdering av hva annet du gjerne kunne tenke deg å bruke penger på/evt spare. For 4000,- får du jo finansiert en liten fotosafari.. Du bør holde de i hånden, også kan du sette opp en liste med vurderinger du selv vil gjøre for hvert kamera. Endret 3. juli 2008 av trygvan Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 For å redusere valgene, kanskje droppe D40 (utdatert og er ikke rettet på de med ambisjoner), D40x (for banalt), E420 (unødvendig oppføring med ditt budsjett?). Absolutt ikke. Jeg var kanskje ikke tydlig nok på dette, men Theo skal velge mellom rimelig kamera med god optikk eller dyrere kamera med dårligere optikk. D40 eller E420 med god optikk er absolutt ikke til å kimse av. E-420 = 3500 kroner. Til 6500 kroner kan Theo få den svært gode 14-54(4000) og en helt grei 40-150 (1500), pluss polafiltre og minnekort. Evt kan Theo kjøpe E-420 dobbeltkit til 5300 og slenge på en Sigma 105mm Macro til 3300 og fortsatt ha pæng til overs til stativ og veske og minnekort. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Masse gode innspill her Når jeg skal på fjellet vil jeg bo på ei hytte men ha dagsturer ut og da vil jeg måtte ha med en vanntett og god kameraveske. Så det er vel ikke så farlig om selve kameraet ikke er av de mest værtette, men at de ikke tar for lett skade av fuktig vær er greit. Er i fjellet en 2-3 ganger i sommerhalvåret og et par ganger om vinteren. Det er sant at jeg ønsker å få til en god mellomting men vanskelig å prioritere mellom god opptikk eller godt kamera. Optikk er kanskje det man beholder lengst? Samtidig ønsker jeg å ha et kamerahus med litt levetid. Endret 1. juli 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå