Gå til innhold

Olympus E-520 vs Canon Eos450

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge to er nok meget spennende kameraer.

Har ikke brukt noen av de selv, men har et E-500 og et E-3. E-520 er på mange måter et noe nedskalert E-3 med samme sensor, stabilisator i huset, livepreview med kontrastfokus (tror jeg? ... E-420 har ihvertfall), støvfjerning fra sensor, ...

Hastigheter og støyegenskaper skal være gode. Prøv å kladd på i butikken. En fordel med Olympus er at kit-objektivene er gode og du får ekstremt kompakte løsninger (14-42 og 40-150).

Lenke til kommentar

Du får nok mer for pengene med Olympus, men jeg synes også at 450D er det beste kit'et Canon har levert. Det er et vanskelig valg dette her, og jeg vet ikke hva jeg ville valgt selv hvis jeg var i markedet for første gang.

Hadde min 20D tatt natten ville jeg selvfølgelig valgt 450D, men det er fordi jeg allerede er i Canon-leiren. Jeg finner faktisk noen likhetstrekk i bildekvaliteten til Olympus og Canon. Begge har et lite anstrøk av mellomformat i begge systemene. Canon har en varmere fargebalanse. Olympus har et sideformat som er mer "kunstfaglig" riktig. Så det er et vanskelig valg.

Grepet er det de fleste finner viktigst, og der har E-520 et forsprang i de flestes hender. Menyene derimot er mer kronglete. De har begge sine fordeler og ulemper, og jeg vet ikke helt hva som er det riktige valget. Du kan i alle fall ikke gjøre feil med å velge et av de to. Hvis du har noen som har fet optikk du kan låne til et av de to systemene nå er valget enklere.

Lenke til kommentar

Først og fremst er det viktig at du definerer behovene dine.

Generelt er kamera i denne prisgruppen entry-modeller, dvs. tilpasset generelt bruk. Egentlig finnes det ingen dårlige kamera blant de etablerte produsentene lengre, så du forblir trygg uavhengig valg.

Har du en hang til svart/hvitt eller fotografering i skumring/mørke uten blitz, anbefaler jeg Canon.

Er du mye ute på tur kan det være greit med lett og portabelt utstyr. Olympus er best på dette.

Farger er subjektivt, men jeg vil påstå at Olympus er bedre på dette enn Canon. (Olympus har jobbet tett opp mot både Fujifilm og Kodak lenge...)

Best valuta i forhold til kvalitet vedrørende optikk vil jeg påstå at Olympus gir uten forbehold!

Olympus lager små søkervindu (foruten E-3), Canon er noe bedre. Canon på sin side lager litt små hus til entrymodellene sine, her er Olympus bedre.

Kort sagt; Du må ta en tur i butikken, se og prøve selv.

Lenke til kommentar

Takk for raske og gode svar. Jeg må nok ta meg en tur på butikken ja. Om noen har noe å tilføye så er alle innspill hjertelig velkommne. Hva med medføgende programmvare?

Endret av Geir50
Lenke til kommentar
Takk for raske og gode svar. Jeg må nok ta meg en tur på butikken ja. Om noen har noe å tilføye så er alle innspill hjertelig velkommne. Hva med medføgende programmvare?

Tips: Gå i butikken, tafse tafse, og ta ett raskt valg..... deretter stikker du ut og tar bilder!

NB: Vil anbefale en fotobok de har på JapanPhoto, husker ikke hve den heter men er heelt konge.

Lenke til kommentar
Grepet er det de fleste finner viktigst, og der har E-520 et forsprang i de flestes hender. Menyene derimot er mer kronglete.

Dette er noe jeg til stadighet ser og ikke helt begriper.

Snakker man om hva som skjer etter at du har trykket på "MENY" knappen så er dette muligens riktig.

Men, har du sett Olympus såkalte "super control panel" (navnet skjemmer ingen..) i aksjon ? Du har tilgang til alle bildeopptaksrelaterte innsillinger på en svært enkel og grei måte. På en enkelt (og dessuten intuitiv) skjerm.

Trykk Info, Og du får opp en skjerm som viser det meste av innstillinger (I seg selv en grei affære). Trykk OK og du får opp en cursor. Legg denne over hvilket som helst felt (F.x ISO) og du kan rotere instillingsrattet for å endre verdien direkte. (Eller OK en gang til for å få en detaljert skjerm for valgene for ISO verdier som er det samme du finner ved å gå gjennom menyene)

a91a4081.jpg

PS det finnes to control panel, (klikk info en gang til for den neste) Dette er den med minst info på. DS

At det muligens er litt mer krøkkete å gå inn og endre datoformat eller filnummerering og denslags som man faktisk må inn i menyene for å endre, og som man stort sett gjør en gang for alle synes jeg blir relativt uinteressant.

Dersom Canon (Og nikon eller sony for den saks skyld, Pentax har ikke noe i nærheten ) har et enklere og bedre system så må jeg bare beklage, men da har jeg ikke fått det med meg.

M.v.h.

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Kort sagt; Du må ta en tur i butikken, se og prøve selv.

Problemet er bare det at i mange butikker så finner du ikke en eneste Olympus å tafse på desverre...

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Olympus E-520 sine fordeler er optikk, størrelse, grep (har ikke prøvd 450D, men E-510'ern min er svært god i budsjett/entusiast-klassen), støvfjerning som faktisk virker (det gjør ikke den til Canon), bildestabilisering i huset, og muligheten til å endre svært mye uten å gå dypt inn i menysystemet.

Canon 450D sine fordeler er litt bedre sensor (bedre dynamisk omfang, bedre ytelse på høy ISO) og noe større søker. Har ikke prøvd et 450D ennå, så jeg er ikke sikker på hvor stor forskjellen på søkeren faktisk er. Det er også lettere å finne bruktoptikk til Canon, og det finnes mer rimelig fastoptikk til Canon dersom du skulle ønske å gå den veien.

Tafs på begge to, og tenk igjennom størrelse-argumentet. Kameraet du tar med deg tar uendelig mye bedre bilder enn kameraet i skuffen ;)

Lenke til kommentar

Her får du en lenke fra www.dpreview.com som viser forskjellene i ren bildekvalitet mellom E-420 og 450D: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/page24.asp

Litt mer inngående sammenlikning i Olympusleiren: http://wrotniak.net/photo/43/e420-e520.html

Dersom du bestemmer deg for Olympus og fortsatt ønsker deg E-520 bør du samtidig se litt nærmere på E-510, spesielt om prisforskjellen utgjør mer enn en tusenlapp...

Ta en titt på konklusjonen til www.dpreview.com: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/page30.asp

Lenke til kommentar

Min Eos 20D er bedre på AF i dårlig lys enn en E-510, men jeg vet ikke hvordan det stiller seg med E-520. Har den arvet noen av E-3s egenskaper på det området også så taler ikke det mot Olympus.

E-520 har nok et litt større grep, men med en mykere overflate er nok E-450 bedre enn forgjengerne også. Det blir litt vanskelig dette her, for vi har begge systemene i familien her. Jeg skyter Canon, og digger den looken jeg får sammen med Nikkor 105mm f/2,5. Den vil jeg aldri få med Olympus. Det blir for langt. Og slike sære saker kan avgjøre saken for noen av oss. Om jeg hadde skutt med en E-520 og 25mm fast eller 450D med 28mm fast hadde gått ut på helt det samme for meg.

Uff da. Nå gjør jeg det enda mer vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
Min Eos 20D er bedre på AF i dårlig lys enn en E-510, men jeg vet ikke hvordan det stiller seg med E-520. Har den arvet noen av E-3s egenskaper på det området også så taler ikke det mot Olympus.

Jeg vet faktisk ikke.

Jeg skyter Canon, og digger den looken jeg får sammen med Nikkor 105mm f/2,5. Den vil jeg aldri få med Olympus. Det blir for langt.

Om du bytter system til Olympus vil du faktisk ikke få mer enn to bønner og en ert for 20D, PM. Så du kunne beholdt det til portretter. Ikke at du skal det, påpeker det bare.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du i din dype beundring for mitt geniale talent skjenker meg din E-400 når E-3 er i hus, så det er ikke nødvendig å tenke på å kjøpe et andrekamera fra Olympus. Hvis ikke blir jeg jo nødt til å vinne konkurransen som vi nettopp avsluttet. Jeg har forresten laget en liten kommentar til ditt bilde også, hvis du forstår hva jeg mener ;)

Et eksempel på den looken? Da kommer jeg til å avsløre temaene jeg deltok i konkurransen med før resultatene av den er avgjort. Og det ønsker jeg ikke. Men jeg skal se litt i arkivet for de siste ukene å se om jeg ikke har et bilde som ikke inneholder en person som jeg ikke har spurt om lov til å publisere. Det er nemlig et dedikert portrettobjektiv for meg. En annen sak er at de finere detaljene jeg prater om ikke er viktige i de formatene vi snakker om her. Det blir for smått. Og jeg tenker stort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Bare sånn for å skyte inn og stjele tråden litt:

Har allerede bestemt meg for å kjøpe et Olympus i sånn starten av August når pengene har sluttet å renne ut av sluket (i alle fall roet seg). Dama har et E-500 og jeg liker grepet såpass godt at jeg ikke ser noen vits i å prøve noen andre. Så jeg lurer på om det er noe stor forskjell i grepet til E-500 og til E-520 som jeg har tenkt å kjøpe meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det var akkurat det vi hadde i tankene også, så det var bare toppers at begge to likte grepet såpass godt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hun kjøpte den dobbel zoomkit pakken (14-42mm og 40-150mm) og de fungerer godt begge to. Derfor har jeg kun tenkt å kjøpe vanlig kit og kjøpe et macroobjektiv eller vidvinkel i tillegg. Men standard kit-en synes jeg funka greit med 14mm, så det blir nok et macro i tillegg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...