Alpakasso Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Hei, har to korte punkter som jeg har stusset litt på. 1) Er det lov å ha all slags våpen i hjemmet? Hvis nei, hvilke våpen er/er ikke tillatt? Er det noen grense for hvor mye/mange våpen som er tillatt per hjem? Jeg har også lest litt i tråden om selvforsvar, hvor omtrent alle eksempler på problemstillinger innebærer at den som blir angrepet har et skytevåpen tilgjengelig. Derfor lurer jeg også på: 2) Hvor mange her er det egentlig som har våpen tilgjengelig, privat? Er det vanlig å ha skytevåpen tilgjengelig i hjemmet? Er ikke gamle pjokken, så jeg har ikke veldig peiling på sånt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 man må ihvertfall ha våpene låst inn i en godkjent safe. ellers tror jeg man kan ha det meste av våpen, men ikke lyddemper? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Er ikke mange våpen som er lovlig å ha i hjemmet. Bare luftvåpen egentlig, men man kan få eierett på jaktvåpen og "idrettsvåpen" (pistoler, o.l) Lenke til kommentar
pxK Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Kan hende jeg meget feil her men jeg syns jeg har hørt at du kan ha max 2-3 våpen i huset før du _MÅ_ (du bryter loven vis du ikke har våpenskap) kjøpe våpenskap. (ikke skyt meg vis jeg tar feil) Spørs hva slags våpen du vil/har i huset. Har i huset nå AG3, 308 jaktrifle og en hagle + luftgæver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Er ikke mange våpen som er lovlig å ha i hjemmet. Bare luftvåpen egentlig, men man kan få eierett på jaktvåpen og "idrettsvåpen" (pistoler, o.l) vell faren min har ett våpenskap, som er høyere enn meg ca 2m eller mer. som er ganske stappet med det meste fra pistoler, halv og helauto, hagler osv.. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Er ikke mange våpen som er lovlig å ha i hjemmet. Bare luftvåpen egentlig, men man kan få eierett på jaktvåpen og "idrettsvåpen" (pistoler, o.l) vell faren min har ett våpenskap, som er høyere enn meg ca 2m eller mer. som er ganske stappet med det meste fra pistoler, halv og helauto, hagler osv.. Og slikt sier du? Har han våpenkort da? § 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). kilde Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 han har nok det ja, mener å huske når jeg var yngere at det kom folk som hadde kontroll osv, på våpenskap og innhold.. Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Ingen som har våpen hjemme til selvforsvar? Da synes jeg mange av eksemplene og problemstillingene i selvforsvars-tråden blir litt merkelige. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Ingen som har våpen hjemme til selvforsvar? Da synes jeg mange av eksemplene og problemstillingene i selvforsvars-tråden blir litt merkelige. Er nok ikke mange det nei. Selvforsvars-tråden er sikkert en gjeng med fjortissnerder som tror dem har peiling på våpen fordi dem har spillt cs Endret 1. juli 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Hei, har to korte punkter som jeg har stusset litt på. 1) Er det lov å ha all slags våpen i hjemmet? Hvis nei, hvilke våpen er/er ikke tillatt? Er det noen grense for hvor mye/mange våpen som er tillatt per hjem? Jeg har også lest litt i tråden om selvforsvar, hvor omtrent alle eksempler på problemstillinger innebærer at den som blir angrepet har et skytevåpen tilgjengelig. Derfor lurer jeg også på: 2) Hvor mange her er det egentlig som har våpen tilgjengelig, privat? Er det vanlig å ha skytevåpen tilgjengelig i hjemmet? Er ikke gamle pjokken, så jeg har ikke veldig peiling på sånt. Norge er et av de landene i verden som har flest skytevåpen pr. innbygger. Jfr. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1313456 I denne artikkelen estimeres det at det er mer enn 1,5 millioner lovlige, private skytevåpen i de norske hjem. Jakt er selvsagt hovedgrunnen til det store antallet våpen i Norge. I tillegg kommer HV-våpen og ulovlig skyts som er smuglet inn i landet. Totalt snakker vi kanskje om 2 millioner skytevåpen i en befolkning på 4,5 millioner mennesker. Det sier seg da selv at det er svært mange mennesker som har våpen i sitt hjem. Glem det tullet som du får opplyst om at det kun er luftvåpen som er lov og at lyddempere er forbudt osv. For å få en oversikt (i tillegg til artikkelen) for hva som er lov og ikke, vedlegger jeg de to viktigste linkene mht. våpenlovgivningen. Lov om skytevåpen: http://www.lovdata.no/all/hl-19610609-001.html Våpenforskrifter: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html Spesielt Våpenforskriftene er detaljerte i sin forklaring på dine spørsmål. Edit: Tillegg: For de som måtte være usikre. Det er ingen menigmann som får lov til å erverve våpen til selvforsvar her i Norge. Endret 1. juli 2008 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 HV deler jo ut våpen til alle og en hver så fremst de da ikke har opplysninger om at denne personen har fått forbud mot å bære våpen. for noen år siden var det ok å ha en AG hjemme så fremt den var gjemt bort. helst skulle delen vær plaser på forskjelige steder også . senere bestemte de seg får ta inn tennstemplet. problemet er at his du er en "banditt" så kan du kjøpe et tennstempel som passer AG-en jeg for min del valgte å oppbevare AG-en hos hv. nå er jeg utskrevet fra hv . de hadde ikke bruk for meg lenger Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 elg-elg: Avhengig av hvor i landet du befinner deg, skal det ikke mye til for å bli underkjent av HV-nemda. Mange som har fått beskjed om at de ikke ble funnet skikkede til å oppbevare våpen i hjemme, selv om de ikke var tidligere straffedømt o.l. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 altså forskjell i praksisen. mulig at det er endre litt på det de 2 siste årene Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 som nevnt du kan ikke bruke skytevåpen for selvforsvar, ja stormer det 20 terrorister inn i stua de, og de skyter en del av dem, kommer du nok unna med det, men så lenge det ikke skjer, så er det ulovlig å sktye noen nesten uansett. våpen i norge er enten for hobby bassis(sammling, sport eller til jakt.) eller til arbeid, militære osv. det er de eneste lovlige grunnene du kan kjøpe og oppbevare skarpe skytevåpen i norge. men de skal sies at er livet ditt i fare, og du skyter noen, vil du kunne få lavere straff, du vil få straff men den vil være noe lavere. men dette må du da prøve å bevise under en rettsak. men da er det egentlig et fett om våpenet er lovlig eller ulovlig, straffen for å skyte noen blir den samme. man kan ha opp mot 3 rifler/hagler uten våpenskap, så lenge sluttstykket er fjernet og du har avtrekker lås. har ud mer enn 3 treneger du våpenskap for pistoler må man ha våpenskap fra første våpen Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men kan man anskaffe seg våpnene sånn helt uten videre? Ikke sånn jeg forsto det Lenke til kommentar
pxK Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 -våpen i norge er enten for hobby bassis(sammling, sport eller til jakt.) eller til arbeid, militære osv. -man kan ha opp mot 3 rifler/hagler uten våpenskap, så lenge sluttstykket er fjernet og du har avtrekker lås. har ud mer enn 3 treneger du våpenskap oO snikmorder elns? og tøft jeg hadde litt rett Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men kan man anskaffe seg våpnene sånn helt uten videre? Ikke sånn jeg forsto det For å kjøpe våpen lovlig må du først ned på politistasjonen og få eit våpenskjema du må fylle ut. Derretter behandlar politiet søknaden din og vurderer om du er skikka til å bære våpen. Og som nemt tidlegare er ikkje sjølforsvar ein gyldig grunn. Rett meg viss eg tar feil, men meiner det er våpenamnesti i Noreg no. Dvs. at dersom du har ulovlige våpen kan du få rydda dette opp med politiet utan å risikere straff Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Våpenamnestiet gjelder vel ikke lenger, men det var snakk om å ha en periode med våpenamnesti igjen, fordi de fikk inn endel illegale våpen sist. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Våpenamnestiet gjelder vel ikke lenger, men det var snakk om å ha en periode med våpenamnesti igjen, fordi de fikk inn endel illegale våpen sist. Det ser ut til at et nytt våpenamnesti ble gjennomført f.o.m. 30.mai i år, gjeldende t.o.m. 30. sept. i år. Jfr. http://www.bt.no/innenriks/article556721.ece Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Ok. My bad. Dårlig research Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå