Gå til innhold

Beste 120mm vifte med bra rpm mot lite støy?

Anbefalte innlegg

Hei, som emnetittel sier. så lurer jeg på om hvilken 120mm vifte som er best rmp/støy vis..

har fra før et par mist 120mm, de fungerer greit, men jeg føler jeg trenger noe bedre..

har hørt mange prate om Scythe S-Flex, og noctua sine vifter.. men vil gjerne høre hva andre mener om saken^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten observasjon:

En viftes kapasitet måles ikke i rotasjoner per minutt men luftvolum (kubikkfot/liter) per minutt.

Utfordringen ved å lage en vifte med høy kapasitet er tredelt.

Den første utfordringen er den fysiske dimensjonen. Jo dypere vifte du lager jo mer luft kan den pumpe, men vekten blir også større og det blir dyrere.

Den andre utfordringen er strømforbruk. Mer strøm == mer varme == høyere krav til strømforsyningen.

Den tredje utfordringen er som du nenvner støy. Jo høyere rotasjonshastighet jo mer støy.

Så for å finne en balanse her så er det viktig å se på disse tre faktorene. Det du er ute etter er høyest mulig kapasitet med lavest mulig rotasjonshastighet og lavest mulig strømtrekk.

Det må også nevnes at det finnes blader som lager veldig mye mer støy enn de behøver og disse blir veldig ofte brukt da de er billige og støy ikke bestandig er det produsentene legger mest vekt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...