d'espresso Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Håper dette er rett kategori. Sitter her og skriver med en hånd, etter å ha vært hos legevakta og gipset (derfor kan det hende du finner en skrivefeil eller to), men nok om det. Saken jeg vil ta opp er hvordan Buskeruds største (tror jeg), og mest besøkte sykehus, nemlig Buskerud sykehus (BSS, BSH, kall det hva du vil) er kraftig underbemannet. Og før jeg fortsetter, ja, jeg er fullt klar over at det er ferie. Det var den vanlige regla da jeg brakk lillefingeren i går kveld. Ned til legevakta, vente der en time, bort til røntgen (som faktisk gikk overraskende kjapt, kun en halvtime venting), og deretter ned til legen for diagnose/behandling. Der stoppet det pent opp. 5 timer venting med en totalt ødelagt, vond og brekt finger. Men det er egentlig det at det satt 20 andre der, bokstavelig talt, med knuste håndledd som krevde operasjon, en liten jente med brukket arm og diverse andre ting som er ille. De ventet like lenge som meg. Noe nytt med venting er det vel kanskje ikke, men når det bare er EN lege på jobb, som tar inn en og en pasient, så er det gått for langt. Det var virkelig bare en lege der, for det sa resepsjonisten. Som attpåtil presterte å være frekk der hun satt, med sitt usannsynlig dumme svar på om jeg kunne ta smertestillende før jeg gikk inn. Men hele poenget mitt her er hvordan det bare var en lege på 20 pasienter som faktisk trengte hjelp rimelig fort, og hadde sittet i mange timer å vente. Min mor satt på samme sykehus for en tid tilbake, i 8 timer og ventet på røntgen, med brukket arm. Jeg gidder ikke å høre på "en brekt finger, O.o", for det var ikke det som var poenget her, jeg bare lurer på hvor langt vi faktisk har gått her i landet med nedsparinger/nedkuttinger i helsevesenet? Endret 1. juli 2008 av Haakon* Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) 5% av norges befolkning står i helsekø og køen øker raskt med en rødgrønn regjering. Dette er villet politikk. Selv bruker jeg privat legesenter, har gitt opp det offentlige for flere år siden. Endret 1. juli 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Flere hender i helsevesenet er kun en kortsiktig løsning; det skyver bare det reele problemet frem i tid. Grunnen til det "dårlige" helsevesenet er systemfeil. Helsevesenet er organisatorisk og strukturelt bygget opp feil. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Har jo også med at de hele tiden må kutte. Helse Sør-Øst bruker altfor mye penger, og da må helse vest spare inn. Hva med at sykehusene får de pengene de trenger til å opprettholde et bra tilbud? Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Å gje meir pengar vil gje meir kompleksitet i systemet som igjen vil krevje meir pengar. Er ein ond sirkel. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Man gir ikke folk som allerede styrer pengene dårlig mer i håp om at dette skal løse problemet. Det er ikke pengemangel problemene skyldes, men en nesten total systemsvikt. Vi bruker mer enn nok penger på helse, problemet er at vi får for lite helse ut av de. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men hva er det de gjør som gjør at de styrer dårlig? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men hva er det de gjør som gjør at de styrer dårlig? Det viktigste er vel at fagforeningene har for mye makt, kombinert med at de som leder har for lite. I tillegg opplever ikke de som styrer noen konsekvenser av dårlig ressurshåndtering. Politiske feilprioriteringer, for mange sykehus, osv. Listen blir for veldig lang. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 http://www.dagbladet.no/dinside/2008/05/21/535830.html Dessverre ser det ikke ut til å være noen som tør å ta tak i problemet, så jeg tviler på at det blir noen bedring med det første. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Men hva er det de gjør som gjør at de styrer dårlig? Det viktigste er vel at fagforeningene har for mye makt, kombinert med at de som leder har for lite. I tillegg opplever ikke de som styrer noen konsekvenser av dårlig ressurshåndtering. Politiske feilprioriteringer, for mange sykehus, osv. Listen blir for veldig lang. Hva har fagforeningene med sykehusøkonomien å gjøre? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Man gir ikke folk som allerede styrer pengene dårlig mer i håp om at dette skal løse problemet. Det er ikke pengemangel problemene skyldes, men en nesten total systemsvikt. Vi bruker mer enn nok penger på helse, problemet er at vi får for lite helse ut av de. Hvis det ikke er pengemangel som skylder at mange blir sagt opp, hva er det da? At dem ikke gidder å ha dem der lengre, eller fordi at de må spare? Endret 1. juli 2008 av Haakon* Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det er vel som sagt nok penger i helsevesenet, men som en link tidligere her viser er det håpløst ineffektivt. Og staten gjør med helsevesenet som med skolene, de trer stadig nye reformer og omorganiseringer over hodet på dem uten å la en eneste få "sette seg". Og leger i dag er vel mer eller mindre like mye sekretærer som de er praktiserende leger. Kanskje en ide å la helseinstitusjonene få bestemme litt mer selv hvordan de drives? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Men nok en gang glemmer man å nevne hva som er ineffektivt. Hvor er det pengene forsvinner? Det at man må legge ned avdelinger pga dårlig råd, det at syke må sove i gangen på sykehusene høres for meg ut som de får forlite penger. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Er det ikke 70% av helsebudsjettet som går til lønn? Personlig tror jeg organiseringa er litt feil, og at den kan bli bedre. Dessuten så trenger vi vel ikke spesialhelsetjenester i hver en liten grend. Disse må vel kunne sentraliseres mer, og på den måten kutte kostnader, men også øke kvaliteten. Jeg tror det blir for enkelt å bare skylde på de rødgrønne. Også Bondevik 2 slet med helsevesenet. Frp sin løsning er innsatsstyrt helsevesen. Det har blitt prøvd i Skottland, men de gikk tilbake til det gamle systemet med budsjetter, fordi innsatsstyrt gjorde at sykehusene da ble for fokusert på det som utløste store betalinger fra Staten. Vi har det i Norge også. Behandling som knapt noen brydde seg om før, har nå blitt veldig mye brukt, nettopp fordi det utløser store betalinger. Legestanden er en gruppe som det er vanskelig å bryne seg på. Kanskje har de for mye makt, og at politikerne ikke er tøffe nok til å få til de endringer vi trenger. Tror kke det bare er å pøse på med enda mere penger. Da blir det vel bare enda flere leger som sitter i enda flere møter :-). Endret 2. juli 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Når det gjelder de offentlige sykehusene er det viktig med et bredpolitisk samarbeid. Det er folks liv og helse det er snakk om. Det at lønn er en stor utgiftspost er vel naturlig mtp hvor mange som skal til for å opprettholde et OK tilbud. Haukeland Sykehus er vel hordalands største arbeidsplass med en 14000 (?) arbeidsplasser. Og alike vel er det underbemanning. Det at sykepleiere og hjelpepleiere tjener så lite som de gjør er en skandale. Her trengs det mer penger, ikke omorganisering. Det skal ikke være nødvendig for sykepleierne med stoppeklokke på jobb for å sikre at alle pasienter får pleie. Jobben skal kjøres skikkelig og på en respektabel måte. I tillegg ser man helt menignsløse kutt. En ting var trykk-kammeret på sørlandet. For å spare en million stengte de det. Tre akutte behandlinger i løpet av et år koster samfunnet godt over en million bare i transportkostnader. Sånn sett trengs det bedre omorganisering. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det forekommer dårlige beslutninger i en vannvittig stor sektor som helsevesenet, det er klart. Det skjer. Jeg er enig med deg at det er viktig med et bredt politisk samarbeid. Sykehusreformen er ikke, slik jeg har skjønt det, igjennomført. Staten tok over sykehusene, men har ennå ikke oppfylt reformen. Knanskje det hade hjulpet om man hadde gjort det? Stoppeklokke ønsker ikke jeg inn i helsevesenet, men tror at det ville være fornuftig å se på organiseringa og bruk av resurser likevel. Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507670 hello Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Dette er, som sagt tidligere, et system-problem. Helsevesenet er i dag fryktelig in-effektivt. Kirurger bruker jo mer tid på møter og evalueringer enn på selve operasjonene. For en tid tilbake var den en artikkelserie i Dagens Næringsliv, hvor man tok opp dette temaet. Der kom det fram av en undersøkelse at finske leger var 80% (!) mer effektive enn norske leger. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Men hva er det de gjør som gjør at de styrer dårlig? Det viktigste er vel at fagforeningene har for mye makt, kombinert med at de som leder har for lite. I tillegg opplever ikke de som styrer noen konsekvenser av dårlig ressurshåndtering. Politiske feilprioriteringer, for mange sykehus, osv. Listen blir for veldig lang. Hva har fagforeningene med sykehusøkonomien å gjøre? De besitter en av de tre maktfaktorene i sykehuset så de har en ganske sentral rolle. Og bare for å gjøre det klart, så er de to andre besatt av politikerne/staten og sykehusledelsen. Problemet er at fagforeningenes maktbase er for stor sammenlignet med de to andre. Dermed får ikke de to andre til å gjøre noe uten at fagforeningene er enige. Siden fagforeningene ikke har samme interresser som storsamfunnet er dette et stort problem. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Har forsikring jeg, slik at jeg kommer først i køen og får øyeblikkelig hjelp hos private. Så kan de rød/grønne sitte i sin egen sykehus kø Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå