oyvindrenberg Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Bildestabilisator, ansiktsgjenkjenning, skyggejustering... 7x zoom er nok det største trekkplasteret ved Olympus Mju 1020. Les mer Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Til opplysning så er µ en bokstav. Du kan ikke bare ignorere den. Da må du også slutte å skrive @, som er en bokstav fra akkurat det samme alfabetet. Mon tro om du bør ta deg et journalist-kurs? Lenke til kommentar
oyvindrenberg Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Takk, vi er alltid glade for tilbakemeldinger fra våre lesere. Lenke til kommentar
Kræz Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Panasonic TZ-3 er flere ganger i testen omtalt som "MZ3". Bare til orientering. Lenke til kommentar
oyvindrenberg Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Panasonic TZ-3 er flere ganger i testen omtalt som "MZ3". Bare til orientering. Hei. Takk for det! Skal rette det opp i løpet av dan. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Et par inlegg er fjernet, da vi ikke trenger å vite hva slags aktiviteter forumbrukerne bedriver på privaten. Men hold dere til tema, eh, folkens? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) AltGr+m = µ Takk for den opplysningen. Det er greit å vite hvor slike sære tegn skjuler seg på tastaturet, noe som ikke er en sølle journalists nødvendighet å vite. Jeg kunne også tenkt meg å vite hvor alfa og beta finnes også. Men det er nok ingen som reagerer på at man skriver dem fonetisk, så det blir det neppe noe kontrovers omkring. Er det noen som kan linke til en side der disse tegnene og hvor de ligger er forklart? Det er litt mye å huske på for oss som stort sett forholder oss til det vi kan lese på skjerm eller tastatur, uten å måtte lete oss gjennom adskillige menyer. I etterkant tenker jeg at det hadde vært greit å vite disse tingene, uten at jeg noensinne kommer til å skrive noe annet enn mju. Jeg forstår at jeg må ha åpnet en skummel dør før jeg forlot maskinen sist, så det er ikke meningen å åpne den igjen. Huff og huff (jeg regner i alle fall at det var noe å huffe over, siden jeg ikke fikk se resultatet av det selv). Testing: µ. Hey, det stemmer! Tilbake til temaet: Igjen skuffer Olympus på det viktigste området. Hva er det som plager dette firmaet? De lager ypperlige speilrefleks, og har en lang, stolt historie med superzoom og semikompakter. Men hvorfor klarer de ikke å lage et skikkelig kompaktkamera? I hele firmaets analoge historie har de spydd ut den ene klassiker-kompakten etter den andre. XA-serien og Mju I og II er regnet som noe av det ypperste innen lommekameraer fra film-æraen. Men i den digitale tidsalder er de ikke kjent for annet enn vanntetthet og robusthet på sine spesialmodeller. Ikke bildekvalitet, som var deres opprinnelige varemerke. Den gamle Mju-serien for film var også kjent for å være sprutsikker. Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen. Det er rett og slett trist, synes jeg. Jeg vil så gjerne like et Mju kompaktkamera, men kan ikke i min beste vilje like noe som svikter på det viktigste punktet. Btw: Jeg beklager overfor den personen som har det uheldige "hemmelige nicket", eller hva det skal kalles. Det må være et utslag av ungdommelig dumhet fra vedkommendes side å kalle seg det, og slik bør ikke forfølge en etter at en har forstått tabben. Er det ikke mulig å fjerne slik? Jeg må innrømme at jeg ser rødt, og griper til min Luger når jeg ser det navnet dukke opp på den måten. Jeg har tilbrakt deler av mitt liv i heftig kamp mot grupper som Kesa, Zorn 88 osv, og klarer ikke å styre meg når jeg ser slik. Demokrati eller ikke demokrati. Endret 1. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Til opplysning så er µ en bokstav. Du kan ikke bare ignorere den. Siden Olympus skrive Mju på sin egen hjemmeside kan det vel ikke være så galt? http://www.olympus.no/ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Det var det jeg egentlig hadde tenkt å skrive, men dum som jeg er så jeg rødt da et navn få ønsker å sitere dukket opp på skjermen. Jeg burde heller ha holdt meg til min egentlige hensikt, som se# heldigvis var kald nok til å huske på. Lenke til kommentar
oyvindrenberg Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Når det gjelder bildekvalitet så synes jeg også det er rart at de ikke får til bedre... eller vil bedre. Jeg har en gammel casio med skjult RAW-filmulighet. Man må holde inn diverse knapper samtidig for å aktivere det - men da blir bildene til gjengjeld mye, mye bedre. Casio valgte tydeligvis bevisst å ikke legge lista høyere på de ”offisielle” jpg-filene man fikk ut av kameraet, muligens for å investere i design, syltynne kameraer osv. Kanskje det er slik for Olympus og. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Interessant. Hvilken modell var det, og hvordan fant du ut at det var mulig? Ble kamera umåtelig tregt i raw, og kunne du lett sette tilbake til jpg? Lenke til kommentar
oyvindrenberg Skrevet 5. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2008 Interessant. Hvilken modell var det, og hvordan fant du ut at det var mulig? Ble kamera umåtelig tregt i raw, og kunne du lett sette tilbake til jpg? Det er en casio exilim pro ex-p600. Synes å huske jeg lette frem muligheten på nettet. Var vel blant annet innom dette stedet: http://inweb.ch/foto/rawformat.html. Kameraet ble umåtelig tregt ja. Synes å huske det tok 20-30 sekunder å lagre ett bilde. Man må skru av og på kameraet for å komme tilbake til jpg igjen. Ingen ideell løsning, men jeg brukte det endel. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 20-30 sekunder ja. He he he. Ikke småtterier det der. Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Fikk 1010 versjonen av denne i dag, som en kompensasjon for lang reperasjonstid (den andre) på mitt 780 som jeg kjøpte i fjor. Linsedekslet gikk ikke helt igjen uten å kakke i kameraet. Mottok det med litt blandede følelser etter som jeg kjøpte 780 mest fordi det var værbestandig. Skal uansett bli spennende å få prøvd det ut. Velger å tro det er et bedre kamera alikevel. Litt sjøsprut fra kayak turer må det vel tåle. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Tilbake til temaet: Igjen skuffer Olympus på det viktigste området. Hva er det som plager dette firmaet? De lager ypperlige speilrefleks, og har en lang, stolt historie med superzoom og semikompakter. Men hvorfor klarer de ikke å lage et skikkelig kompaktkamera? (...)Egentlig litt snålt at de ikke har kommet ut med en kompakt med FourThirds-sensor, spør du meg. Som daglig-kamera til å ha med seg når D80-en blir for klumpete hadde det jo vært perfekt. Gi det en fast brennvidde (rundt 18mm høres greit ut) eller en kort zoom (15-30mm, kanskje?) og du har et glimrende lommekamera med en bildekvalitet som sparker rompa opp mellom ørene på andre digitalkompakter. Endret 9. juli 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Eirik hos Olympus Norge har fortalt i en gammel tråd at de europeiske importørene har bedt om en slik modell, og det er visst håp i hengende snøre. For i følge ham har R&D i alle fall hørt på ønskene, eller de har for vane å høre på ønsker fra importørene sine. Kanskje det er noe hemmelig på gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg