teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 For noen dager siden så bestemte jeg meg for å rense PC-en og valgte da å installere Vista Home Premium istedet for XP Professional som jeg tidligere har brukt. Jeg har to harddisker, en på 320 GB og en på 500. Jeg renset den minste, den jeg hadde systemfilene og alle programmene mine på, med Active@ Killdisk, og tok backup på den største (før jeg fjernet XP selvfølgelig). Deretter installerte jeg Vista, kom på nett og alt virket perfekt, helt til jeg ikke klarer å finne backup-harddisken min under Datamaskin. Jeg sjekker Diskbehandling, og der står det at backup-harddisken min ikke er initialisert. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Og hvordan gjør jeg det da? De eneste alternativene jeg ser er de som er på det vedlagte bildet, og der står det ingen ting om initialisering. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Initialisering gjøres ved høyreklikk inni der jeg har merket det på bildet. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Ooo. Takker, men mister jeg alle filene mine hvis jeg gjør det? Det er mange filer der som jeg virkelig ikke har lyst til å miste. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Initialisering skal ikke gjøre noe mot diskens eksisterende filsystem/partisjoner. Det kan uansett være at den kommer opp som tom/uformattert - da må isåfall årsaken til problemet være noe annet. Du har jo GetDataBack og liknende recovery program hvis det er viktige data du må ha tak i.Bare pass på å ikke gjøre noen skrive operasjoner mot den disken (disk#1). Hva slags disk/partisjon var denne under XP ? Var det en extended med logical drives , en basic MBR , en dynamisk disk , eller vet du ikke ? Endret 1. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Mener at den var dynamisk. Nå er den initialisert, men den vises fortsatt ikke under Datamaskin, og når jeg høyreklikker på den får jeg muligheten "Nytt enkelt volum"... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Prøv på action(handling) meny velg-rescan disks og klikk samme sted om du får valg om import . Hvis ikke ta shutdown , kople den fra , start vista igjen med kun disk#0, shutdown pånytt , kople til disken igjen , begynn forfra , sjekk om du får import foreign disk etter action(handling)=rescan. Endret 1. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Vista Home støtter ikke dynamisk disk hvis det var det du hadde. Støttes kun med Business,Ultimate. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Var dynamisk ja. Får vel bare oppgradere til Ultimate da... Takk for hjelpen uansett. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Var dynamisk ja. Får vel bare oppgradere til Ultimate da...Takk for hjelpen uansett. Har mye penger du....."får vel bare oppgradere til Ultimate da" Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 teletubbiekid ! Det er ikke noe hensikt med dynamic disks .Om du ikke da skal sette opp f.eks spanned/mirror/striped software raid i windows. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Hvordan er det jeg gjør den dynamiske disken leselig for Home Premium da, helst uten å miste dataen på den? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Du har to muligheter. Importere disken (disk konfigen) i en PC som har XP Pro , eller Vista Business (eller høyere). Bruke et recovery program slik det står nå for å gjenopprette filer. Eks. R-Studio , GetDataBack e.l. Konvertere fra dynamisk til basic disk er mulig men da mister man alle data. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2008 Får Vista Ultimate gratis om noen dager uansett, så tror jeg lar det være inntil videre. Når jeg får Ultimate installert så kopierer jeg da filene fra den dynamiske disken over til systemdisken, konverterer den dynamiske disken til basic og kopierer filene over til den igjen, slik at jeg slipper lignende problemer. Success? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Burde funke det ja ... Dynamiske disker er noe herk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå