Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke backup-harddisk i Vista.

Anbefalte innlegg

For noen dager siden så bestemte jeg meg for å rense PC-en og valgte da å installere Vista Home Premium istedet for XP Professional som jeg tidligere har brukt. Jeg har to harddisker, en på 320 GB og en på 500. Jeg renset den minste, den jeg hadde systemfilene og alle programmene mine på, med Active@ Killdisk, og tok backup på den største (før jeg fjernet XP selvfølgelig). Deretter installerte jeg Vista, kom på nett og alt virket perfekt, helt til jeg ikke klarer å finne backup-harddisken min under Datamaskin. Jeg sjekker Diskbehandling, og der står det at backup-harddisken min ikke er initialisert. Hva skal jeg gjøre?

221050.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Initialisering skal ikke gjøre noe mot diskens eksisterende filsystem/partisjoner.

Det kan uansett være at den kommer opp som tom/uformattert - da må isåfall årsaken til problemet være noe annet.

Du har jo GetDataBack og liknende recovery program hvis det er viktige data du må ha tak i.Bare pass på å ikke gjøre noen skrive operasjoner mot den disken (disk#1).

Hva slags disk/partisjon var denne under XP ?

Var det en extended med logical drives , en basic MBR , en dynamisk disk , eller vet du ikke ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Prøv på action(handling) meny velg-rescan disks og klikk samme sted om du får valg om import .

Hvis ikke ta shutdown , kople den fra , start vista igjen med kun disk#0, shutdown pånytt , kople til disken igjen , begynn forfra , sjekk om du får import foreign disk etter action(handling)=rescan.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du har to muligheter.

Importere disken (disk konfigen) i en PC som har XP Pro , eller Vista Business (eller høyere).

Bruke et recovery program slik det står nå for å gjenopprette filer.

Eks. R-Studio , GetDataBack e.l.

Konvertere fra dynamisk til basic disk er mulig men da mister man alle data.

Lenke til kommentar

Får Vista Ultimate gratis om noen dager uansett, så tror jeg lar det være inntil videre. Når jeg får Ultimate installert så kopierer jeg da filene fra den dynamiske disken over til systemdisken, konverterer den dynamiske disken til basic og kopierer filene over til den igjen, slik at jeg slipper lignende problemer. Success?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...