Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål rundt utenlanske aksjeselskap

Anbefalte innlegg

Hei

Driver og handler aksjer med Nordnet.

Kapitalen stiger, og jeg vil snart overta aksjer i et familieselskap.

Jeg har studert NUF, men Finansminister ser ut til å ødelegge denne muligheten også, med revisjonsplikt.

Det jeg altså har kommet frem til, er å opprette et utenlandsk("skatteparadis") aksjeselskap.

Har sett litt rundt, men finner lite konkret informasjon.

Noen som har erfaringer, eller andre kunnskaper om dette?

Er det bare å opprette et selskap på Cayman, overføre aksjene mine til selskapet, og bare kjøre på?

Hvordan vil skattespørsmål stille seg? Jeg har ingen interesse av å ta ut penger, ihvertfall ikke nå. Men likevel, hvordan fungerer dette den dagen jeg ønsker dette?

Mvh Fredrik (Ja, jeg valgte et tilfeldig nick. Ikke døm, haha :ermm: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du ønsker å oppnå?

Formueskatt må du betale uansett. Unnlater du å føre opp beholdninger i utlandet er det strengt ulovlig. Vi snakker ikke trafikkforseelse, vi snakker om grove brudd på norsk lovgivning.

Utbytteskatt må du betale uansett. Så lenge du har skatteplikt til Norge vil du måtte betale 28% skatt (minus evt skjermingsfradrag) av utbytte.

Skatt på holdingselskapets overskudd i utlandet må betales til Norge. Skatteloven har bestemmelser som gir deg skatteplikt. For å unngå denne må du flytte fra landet og si fra deg ditt statsborgerskap.

Regnskapsplikt unngår du kanskje ved å sette opp selskapet på en bananøy, men hva er egentlig vitsen? Regnskapet til et holdingselskap er latterlig enkelt, og revisjonskostnaden er relativt ubetydelig.

Med andre ord - drømmen din om å slippe å betale skatt på lik linje med andre næringsdrivende legges herved død.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...