Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc-en starter ikkje etter formatering...?:S

Anbefalte innlegg

Hei! Eg fekk eit virus på pc-en min, som gjorde at skjermen blinka seg av og på kvart 6 sekund ca, stoppa heilt og så forsvant skjermen. I håp om å redde noe av det som låg på "c" , prøvde eg å starte den oppat igjen. Eg kom innpå, selv om blinkingen var der, men så klikket den etter 5 min og blei helt svart på skjermen.... Neste gang eg prøvde å starte den, kommer ikkje skjermen med noe før eg er nesten oppe med bakgrunnsbildet mitt. Eg klarer ikkje å trykke meg innpå det greine som eg må trykke når eg skal reformatera pc-en. Så eg tok hard disken inn i broderen sin pc, i håp om å reformatera disken gjennom hans pc. Men han har vista, og det er xp på den gamle. Slik at den cd-en som eg har til min pc-e, funket ikkje i det hele tatt. det bare kom opp Image file og noe slikt... Også sa broren min, at eg skulle formatere bare hardisken, også flytte den tilbake og da bruke den CD-en igjen. Han sa at hovedkortet skulle starte det opp slik at eg kunne instalere det... Men når eg tok hardisken tilbake i min igjen etterpå, kommer det ingenting opp på skjermen! pc-en går, og høres normal ut, men ingenting kommer på skjermen... Ka skal gjøre?

Og når eg formaterte den, kunne eg ha klikket på eit alternativ der det sto "Gjør dette til ein oppstartsdisk for MS-DOS" Skal eg gjøre det? Versåsnill og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du ikke helt vet hva formatering er? Det er ikke uvanlig, se min sig.

Formatering betyr altså bare å slette alt innholdet på disken. Hvis det er det du har gjort så er det egentlig ikke så rart at den ikke starter.

Når man skal reinstallere så må man enten boote fra en orginal Microsoft Windows CD, eller en metode for gjenoppretting. Når du nevner "Image file" så høres det vel ut som noe med gjenoppretting. Da må du følge prosedyre som beskrevet av PC produsenten.

"oppstartsdisk for MS-DOS" er bare når du formaterer en floppy.

Lenke til kommentar
Det høres ut som du ikke helt vet hva formatering er? Det er ikke uvanlig, se min sig.

Formatering betyr altså bare å slette alt innholdet på disken. Hvis det er det du har gjort så er det egentlig ikke så rart at den ikke starter.

Når man skal reinstallere så må man enten boote fra en orginal Microsoft Windows CD, eller en metode for gjenoppretting. Når du nevner "Image file" så høres det vel ut som noe med gjenoppretting. Da må du følge prosedyre som beskrevet av PC produsenten.

"oppstartsdisk for MS-DOS" er bare når du formaterer en floppy.

Åja, viste eg ikkje skulle hørt på broderen! -.- Men det er xp på den gamle, og den pc-en som eg formaterte hardisken på er Vista... Og når eg prøvde med cd-en først, virket det ikkje... Det var bare film filer og image fil.. Korleis skal eg starte dette da?:S No som alt er slettet, må eg jo instalere alt gjennom ein annen pc sant? Eg kunne ikkje gjøre ein dritt med den gamle, for den fekk bare svart skjerm... Skal eg bare levere den inn? Garantien er ute, og ikkje forsikret... Kan eg levere hardisken inn og be dei om å instalere programvare igjen?

Lenke til kommentar

Windows skal ikke installeres på en annen PC, når innmaten i PC er forskjellig så blir det bare rot. Så det fungerer ikke å levere fra seg harddisken.

Hvilket merke PC er det snakk om? Hvis du ikke har en orginal Microsoft XP CD så er det ingen standard prosedyre.

Lenke til kommentar
Windows skal ikke installeres på en annen PC, når innmaten i PC er forskjellig så blir det bare rot. Så det fungerer ikke å levere fra seg harddisken.

Hvilket merke PC er det snakk om? Hvis du ikke har en orginal Microsoft XP CD så er det ingen standard prosedyre.

Dette er ein acer aspire t160 som eg kjøpte på elprice for ca 2 år siden trur eg... Eg fekk bare med ein reformaterings cd, som inneholdt windows xp...

Lenke til kommentar

Den CD'en skal vel kunne brukes, men man må vite hvordan. Det fulgte sikkert med en bruksanvisning fra Acer?

Slike gjenopprettings CDer skal inneholde en kopi av disken din slik den var da du fikk PCen. Eller det kan være bare programmet som skal kjøres for å kopiere fra en skjult partisjon på disken. Det er flere måter slikt kan gjøres, jeg aner ikke hvordan Acer pleier å gjøre det.

Men det burde ikke være så vanskelig, bare å boote fra CD'en så burde det komme en meny?

Lenke til kommentar
Den CD'en skal vel kunne brukes, men man må vite hvordan. Det fulgte sikkert med en bruksanvisning fra Acer?

Slike gjenopprettings CDer skal inneholde en kopi av disken din slik den var da du fikk PCen. Eller det kan være bare programmet som skal kjøres for å kopiere fra en skjult partisjon på disken. Det er flere måter slikt kan gjøres, jeg aner ikke hvordan Acer pleier å gjøre det.

Men det burde ikke være så vanskelig, bare å boote fra CD'en så burde det komme en meny?

No putta eg hardisken tilbake i, starta pc-en med cd-en inni, og da kom den menyen opp på skjermen... Men nå kommer det ein mld om at "BOOTMGR" mangler?:S når eg trykker på boot menu... Ka er det for noe? Eg bruker jo cd-en eg fekk av acer no...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...