Christian86 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2008 Tidsfristene er nok ved salg av bruktbiler, var litt mer i "forhandler" verden der. Men uansett ved grove/vesentlige feil så kan kjøper kreve reduksjon evt heving av kjøpe dersom dette avdekkes innenfor rimelig tid. Uanett om det står "selges som den er". Tja, noe annet har en vel heller ikke sagt, det vi har sagt er at det skal en del til for å få gjennom en mangel når denne er solgt som den er. Det er det vi har undret oss om du sier i mot, fordi innleggene bærer nesten preg av at "solgt som den er" ikke er et rettslig term og således verdiløst. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg personlig ser det som verdiløst om jeg skal kjøpe en bil. Litt OT, men en grei tankevekker om man ikke har tenkt på det. Når f.eks jeg kjøper en bil, så kjører jeg den noe hardere enn det jeg normalt gjør. Dette av en enkel grunn.... Alle personer har forskjellige kjørestiler, og anta at jeg skal kjøpe bil av deg og den fungerer perfekt etter din kjørestil så kan f.eks min kjørestil belaste andre slitedeler litt mer enn det din gjør og dermed så kommer feilene. Derfor kjører jeg den litt hardere og ser om det kommer feil innenfor rimelig tid. Privatsalg så blir jeg og selger somregel enig om å dele reprasjonkostnadene og begge parter er fornøyde. Ved forhandler, så dekker de somregel alt. Kanskje jeg er et rasshøl av en kjøper, men man vil jo ikke ha ekstrautgifter når man kjøper en bil. Siste eksempel var en golf som ble kjøpt. Det var ikke mange ukene som gikk, men kjørte på en dårlig grusvei og plutselig datt hele motoren ned på veien. Det viste seg at traversen som holder motoren oppe (bærende konstruksjon), hadde rustet fra innsiden og ut. Slikt er vanskelig å se, også for NAF. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Da hadde du flaks hvis selger hjalp deg med å dekke skadene. Så lenge selger ikke med stor sannsynlighet påvises å vite om feilen før han solgte den, så har han ikke noe ansvar for feilen. (Dette gjelder i mellom privatpersoner, og ikke fra forhandler) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå