Gå til innhold

Windowslisensen går ut om 1 time.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det står at windowslisensen in går ut om 1 time og at jeg må installere en kopi av Vista på datamaskinen. Lurer litt på hva som kommer til å skje. Og jeg lurer litt på hvorfor dette skjer. Det er en ubegrenset lisens jeg har installert med, som tillhører jobben til min far. Finnes det et nummer man kan ringe og kjefte litt? Tipper de kan endre når lisensen går ut. Og det er jo kipt å måtte installere vista på nytt, tar jo eveigheter.

Jeg får vel bare installere opperativsystemet på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er/var sannsynligvis bare at du hadde innstalert Vista RC SP1. (Tidlig utgave av Service Pack 1).

Denne versjonen gikk ut igår (30 juni) og måtte avinstalleres før den tid.

Windows Vista SP1 RC is time-limited software.

Windows Vista SP1 RC will no longer operate after June 30, 2008 and should be uninstalled prior to that date. After installation your desktop will show the text “Evaluation Copy”. This does not mean that your system is no longer genuine but that you have installed a test version of software which is time-limited. The “Evaluation Copy” text will appear on your desktop after the second reboot after installing the service pack. Likewise, the “Evaluation Copy” text will remain on your desktop during the first reboot after uninstall the service pack, but will disappear after the next reboot.

- Gå på Start, Skriv "Programmer og funskjoner", gå på "Vis innstallerte oppgraderinger". Avinstaler så denne filen (SP1 RC): KB936330 (Hvis det fortsatt er mulig).

Veldig synd hvis du formaterte hele PCen når du bare hadde trengt å slette en fil :roll:

Lenke til kommentar
Det er en ubegrenset lisens jeg har installert med, som tillhører jobben til min far.

Hvis det er jobb-PC-en til din far så er det bare å høre med brukerstøtten på jobben hans. Hvis det ikke er en jobb-PC så er vel det du gjør utenfor området som lisensen dekker.

Lenke til kommentar
Det er en ubegrenset lisens jeg har installert med, som tillhører jobben til min far.

Hvis det er jobb-PC-en til din far så er det bare å høre med brukerstøtten på jobben hans. Hvis det ikke er en jobb-PC så er vel det du gjør utenfor området som lisensen dekker.

Det er ikke sikkert mange arbeidsgivere har lisensavtaler som tillater dem å dele ut lisenser til arbeidstakeres private maskiner. Men uansett så vill det være greit å spørre faren din om han kan høre med it-ansvarlig på jobben om de har noen tips. Det er jo mulig de har vært borti dette før.

Lenke til kommentar

Vista med bedriftslisens (VLK) virker slik at det er en KMS server i bedriftens domene. Vista PCene må ha jevnlig kontakt med domenet for at aktiveringen skal forbli aktiv.

Key Management Service (KMS) server or host that contains KMS key that supplies to Windows Vista clients that connect to the KMS server and activate the clients or renew the activation once every 180 days.

After the VLK is verified in KMS host, the Windows Vista client will be activated and can be used for 180 days, and requires re-activation once every 180 days. If after the activation expires, and the client doesn’t activate again in 30 days grace period, Windows Vista will go into reduced functionality mode.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Vista med bedriftslisens (VLK) virker slik at det er en KMS server i bedriftens domene. Vista PCene må ha jevnlig kontakt med domenet for at aktiveringen skal forbli aktiv.

Key Management Service (KMS) server or host that contains KMS key that supplies to Windows Vista clients that connect to the KMS server and activate the clients or renew the activation once every 180 days.

After the VLK is verified in KMS host, the Windows Vista client will be activated and can be used for 180 days, and requires re-activation once every 180 days. If after the activation expires, and the client doesn’t activate again in 30 days grace period, Windows Vista will go into reduced functionality mode.

litt offtopic, men lurte på en ting angående dette.

Her på jobben har vi en lisens på Vista (som kan brukes av alle avdelingene), men denne lisensen taster vi inn, og hører ikke noe mer om det fra Vista.

Har ingen KMS på nettverket.

Den fungerer altså på samme vis som bedrift lisensen vår på XP Pro.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du det er SP1 beta relatert ?

Fordi løsninge var for meg å avinstalere Vista SP1 Beta som jeg la engang mot slutten av desember 2007 og legge inn Vista SP1. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...