MullaKrekar Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Topic sier vel en del, men jeg vil altså hente verdier til en eller flere nedtrekkslister fra en database, slik at disse kan brukes til søk og innlegging av nye forekomster i tabellene. Det beste er selvsagt om disse nedtrekkslistene henter verdiene automatisk, slik at man slipper å oppdatere de hvis det legges inn nye ting i databasen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Noe slikt? $query = "SELECT feltnavn FROM tabell"; $result = mysql_query($query) or die("Spørringsfeil"); echo "<select name="finliste">"; $i = 1; while ($row = mysql_fetch_array($result)) { if ($i==1) { echo "<option selected>".$row['feltnavn']."</option>n"; $i++; } else { echo "<option>".$row['feltnavn']."</option>n"; } } echo "</select>"; Sikkert noe som kan gjøres bedre, så se etter for svar med klaging på koden min Lenke til kommentar
christt Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Klage klage... Neida...det ser bra ut, men kanskje du bør ha med value inne i option taggen... Lenke til kommentar
MullaKrekar Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Takker for svar - det er glimrende! Men hvordan gjør jeg nå når de ulike valgene skal sendes til et PHP-script med SQL-setning som lister opp alternativer som passer med de valgte elementene i nedtrekkslistene? Lenke til kommentar
MullaKrekar Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Det som er ønskelig er jo da å finne ID'n til de ulike valgene i nedtrekkslisten(e). Lenke til kommentar
christt Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Sånn gjør du det: $query = "SELECT feltnavn, id FROM tabell"; $result = mysql_query($query) or die("Spørringsfeil"); echo '<select name="finliste">'; $i = 1; while ($row = mysql_fetch_array($result)) { if ($i==1) { echo "<option value="{$row['id']}" selected>{$row['feltnavn']}</option>n"; $i++; } else { echo "<option value="{$row['id']}">{$row['feltnavn']}</option>n"; } } echo '</select>'; Bare legg til id'n i value attributten slik som scriptet over gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå