Kubin Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Dette videoklippet, om kvantemekanikk, materie, bølger, var mildt sagt "mindbending". http://uk.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc ( 3 min ) Noen som vet mer om dette? Lenke til kommentar
Guttorm190E Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Dette var harde saker. Vet at vi har hatt litt om dette i 3FY, men neppe nok til at jeg kan vite hvordan dette fungerer. Uansett tror jeg han gjør det vanskeligere enn det egentlig er. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Har de gjort det eksperimentet på ekte? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Ja. Men det er ikke så enkelt som i videoen. For eksempel var det ikke bare fordi dem observerte at det da forandret måte å fungere på, dette er en hel del mer komplisert Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ja. Men det er ikke så enkelt som i videoen. For eksempel var det ikke bare fordi dem observerte at det da forandret måte å fungere på, dette er en hel del mer komplisert det er faktisk så enkelt, man må bare forstå hva en observasjon innebærer, nemlig at en partikkel "forstyrrer" den partikkelen du observerer og man måler den partikkelen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det jeg mente, og det var derfor jeg sa at det ikke bare var å observere. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har de gjort det eksperimentet på ekte? G,I Taylor gjorde dette eksperimentet allerede i 1909, med 1 foton av gangen. dette er kanskje litt rart å forstå hvis man holder fast ved at partikkler er små kuler. men det viser seg at partikkler er (hvertfall massen er) frekvensene av vibrasjonsmønstrene av "rom-tid" (tomt rom) når de blir påvirket på forskjellige måter. Lenke til kommentar
Puma1111 Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 KONKLUSJONEN I VIDEOEN ER VANLIG Å TRO PÅ MEN DEN ER GAL Konklusjonen om at en stopper interferensen bare ved å observere, er tull og tøys og en grov overfortolkning. Sanneheten er at før en kan observere, må en gjøre noe fysisk med partiklen som griper fast på den slik at den bare får evne til å gå gjennom en spalte, Det er dette fysiske som hindrer interferensen, ikke observasjonen. I videoen later en som en ser partikkelen med et øye eller kamera, men det er ikke mulig. Får å observere må en for eksempel skyte en annen partikkel mot den første partikkelen, og får en blink, vet en hvor partikkelen er. Men dette treffet forstyrrer partikkelen slik at den ikke klarer å bruke to spalter. En annen mulighet for observasjon er det hvis partikkelen er i en eksitert energitilstand og sender ut for eksempel et forton. Da kan en observere fotonet, og en vet derved hvilken spalte partikkelen gikk hjennom. Men en må først fange inn fotonet, og gjør en det, vil en også indirekte gripe fatt i partikkelen som sendte ut fotonet. Det eksisterer nemlig en forbindelse mellom den opprinnelige partikkelen og fotonet den sendte ut. De er nemlig ikke helt adskilte legemer. Igjen gjør en noe med partikkelen, nå via fotonet, og så kan en boservere. Det er det en forut gjør med partikkelen som ødelegger interferensen. IKKE OBSERVASJONEN. Knut Holt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå