AstroChicken Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Kveldsbilde av Grytøy (i sola), tatt fra Bjarkøy (skygge). Ble etterarbeidet med litt uvante programmer, så exif'en forsvant. Canon EOS400D; EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS 1/250, f10, ISO400. RAW, uklippt. Fargejustert for å fremheve de lyse partiene, og skjerpet. Jobbet mest med komposisjon/lys når jeg tok bildet. Noe å utsette på etterarbeid? EDIT: Originalbilde i full oppløsning (dog i Q85 for å redusere filstørrelsen) etter ønske. Endret 30. juni 2008 av Grizzmo Lenke til kommentar
pederk Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Bra bilde, ikke bra etterbehandling. Last opp originalen, eller i større oppløsning iallefall, så får vi se om det kommer til å se så flott ut som jeg tror det kan ved å dra i flere tråder? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 Motivet har potensiale, ser tendenser til fine linjer og det er også flotte skyer på himmelen. Men forgrunnen er altfor mørk og trekker ned helthetsinntrykket betraktelig. Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 30. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Du har potensilale for to fine diagonaler og gjentagende kurver hvis du beskjærer ganske betydelig. Det er mye dynamikk tilgjengelig i de mørke flatene, så du skal ikke være redd for å trekke opp en del i skyggepartiene. Orker ikke forklare i detalj, så jeg legger ut en demonstrasjon av hva jeg mener. Men det blir kanskje ikke nok piksler igjen til å brukedet som veggpryd... Ta med et lengre teleobjektiv neste gang. - Rams EDIT: ser jo at du har skrevet noe om lyset, og at du kanskje ville ha forgrunnen mørk. I så fall får du se bort fra det lysegrønne i min versjon. Ser også at du har kit-objektivet 18-55, og hvis du bare har det vil ikke jeg være den som anbefaler å bruke masse penger på et teleobjektiv. Utstyrshysteriet er stort nok her på forumet. Og det tredje jeg ser er at himmelen min ble skikkelig fucka... Endret 30. juni 2008 av RamsFoto Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 1. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juli 2008 Jeg ser hva du mener med beskjæringen. Definitivt noe jeg blir å ta hensyn til neste gang, skjønt lyset blir vel neppe det samme. Meget konstruktiv kritikk. Apropos lyset så var virkeligheten et sted mellom "original"-jpeg'en og min justering; hele skogen lå i en markant skygge, mens nesten-midnattssola lyste opp fjellet bak. Jeg overdrev nok en del når jeg ville fremheve det. PS. Kitlinsa til 400D er 18-55 uten IS, så valgte bevisst å kjøpe en litt bedre linse med en gang, selv om IS'en er et budsjettkjøp. Ellers blir telelinse bestillt denne uka uansett, så får se om det ikke blir et nytt forsøk på samme motivet senere i sommer. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 1. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2008 Det er noe som mangler, vet ikke riktig hva, men fjellet ble veldig fint. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 3. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Du kan dele bildet i to: det som er for lyst og det som er for mørkt. Da sier det seg selv at det viktige er å få det mørke lysere og det lyse mørkere. Maskér området du vil gjøre mørkere/lysere, bruk Levels/Curves/Brightness+Contrast i Photoshop, eller noe tilsvarende om du bruker annet redigeringsprogram. Om du bruker PS, så for all del bruk justeringslag til dette. Allerede da skal det se mye bedre ut. Jeg er glad i dype blåfarger i himmelen, og har derfor brukt Hue+Saturation og Selective Color til å få nettopp det. Kan se et eksempel på hvordan det kan gjøres her: http://p0rg.deviantart.com/art/Landscape-S...torial-82618237 Å ta utgangspunkt i en slik tutorial og å leke selv er bra måte å lære på. Er fornøyd med hva jeg fikk ut av bildet. Det ble riktig fint. Eneste jeg er i tvil om er om det er litt for mørkt, men syntes ikke det ble noe bedre når jeg prøvde å gjøre det lysere. Endret 3. juli 2008 av pederk Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 4. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2008 Det er vel det bildet som fremstiller fjellet nærmest slik jeg opplevde det. (Det er ikke sikkert andre hadde opplevd det på samme måten, seff) Himmelen, spesielt skyene blir nok litt i mørkeste laget etter min smak - det ser ut som det ligger regnskyer i horisonten - men du får definitivt frem poenget ditt. Skal prøve meg på den redigeringsteknikken når jeg kommer hjem fra ferie til egen PC Lenke til kommentar
pederk Skrevet 4. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2008 Prøvde igjen uten å ta helt av. Bedre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå