Gå til innhold

Lynnedslag, forsikring og prisoverslag

Anbefalte innlegg

Sist torsdag slo lynet ned i mitt hus - som er en vertikaltdelt 2mannsbolig.

Hos meg gikk en TV, en DVD-opptaker, en PS2 og 2 pc'er hvorav en ganske så heftig spillemaskin. Dessuten ADSL-boksen fra Nextgentel, en trådløs router og en switch. I tillegg gikk en telefonsentral, et ISDN-analogadapter, trådløse telefoner og selvsagt ISDN-boksen.

Hos naboen gikk TV'n, DVD, mini-musikkanlegg, alt av tele og laptop, trådløs router samt ADSL-boksen fra Nextgentel.

Min nabo får alt dekket av sitt forsikringsselskap (LO favør) uten å måtte oppgi eksakte verdier og kan bare kjøpe nytt. Jeg må få alt utstyr analysert hos diverse verksteder for å få en pris på mulig reparasjon eller kassering.

Min pc er helt død, mens min sønns pc (spillepc'n) virker så vidt det er, men begge hans nettverksinnganger er helt døde. Han kommer på nett ved å sette inn eksternt nettverkskort, men ved spilling henger pc'en, må liksom puste ut inimellom og bildet fryser. Skjermkortet hans er kanskje det dyreste og beste som du fikk kjøpt for 2 år siden.

Spørsmålet mitt er om det er noen her som har tips til et godt dataverksted i Oslo-området for å få sjekket dette. Har brukt så mye av dagen i dag på Netshop, Komplett osv på å få noen gode svar, men hyggelige er de, men hjelpe meg kan de ikke. Vi har bygget våre pc'er selv så helt blottet for kunnskap er vi ikke, men å si en pris som Gjensidige kan godta er vanskelig. Hjelp......................

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes noen som kan reparere de skadene du med all sannsynlighet har fått på maskinen.

Selv om et serviceverksted tester hvert enkelt kompoent vil man aldri få sjekket hvor store og alvorlige skadene egentlig er under overflaten. Blir som med statisk elektrisitet... Det er svært sjeldent at komponenten dør der og da, men det blir så svekket at det store sjanser for at det skjer etter en tid.

Vi snakker ikke om så rent lite strøm, så selv om kompoent blir testet OK et par dager/uker etter lynnedslaget vil nok saken være en helt annen i løpet av de nærmste 5-6mnd.

Det er helt klart best å få byttet alt på en gang, så slipper du at noe dør om noen mnd. For da tror jeg du skal slite med å overtale forsikringsselskapet til å se sammenhengen.

Bruke forsikringen til å dekke datautstyr ol. er svært lukrativt, ettersom man får nypris minus 10% per år.

Et skjermkort som for to år siden kostet deg 5000,- vil du få 4000,- tilbake for.

Tror ikke engang 1/4 ville vært mulig å få på bruktmarkedet.

Kanskje er dette en grunn til at noen forsikringsselskap er veldig vrange i slike tilfeller?

Lenke til kommentar

Levér kvittering på alt som om det var nytt og informer om at du ikke har nyprisen, så får forsikringsselskapet foreta avskrivningen. Du kommer nok uansett ikke til å tape noe på det, skjermkortet til sønnen din som da sikkert kosta rundt 4000,- (hvis det er så rått som du mente) er nok ikke verdt mye mer enn 400,- i dag...

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips - og et tips jeg fikk var å kontakte ComputerCity i Sandvika. Der var det jo bare hyggelige folk og ikke minst både serviceinnstilt og hjelpsom betjening. I løpet av dagen ble sakene testet - og de fikk nok minst en kunde til nå.

PC'ene ble testet og det var ikke mye å rope hurra for, dvs kanskje det nettopp var det - for alt var kassabelt unntatt harddiskene i min pc.

Ser poenget med langtidsskader og jeg har meldt fra om min 2 timer gamle plasma-TV som lyste hyggelig opp og kom med knitrende brumming - men virker utrolig nok fortsatt. Panasonic mente at ettersom alt tilsynelatende virker er et bare å se det an og om noe konker ut etterhvert. Min et år gamle DVD-opptaker har også havnet i bøtta. Den tålte tydeligvis dårlig gnistring ut av skuffen for DVD'er.

Takk for tips og innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...