Gå til innhold

Bra/dårlige skjermer, stråling etc.

Anbefalte innlegg

Hei,

Med tanke på øynene...

Jeg har en skjerm her hjemme (Samsung Syncmaster 213T) Tco03. Jeg opplever at denne skjermen er bra, men hadde vært fint å vite om det fins noe bedre.

En annen skjerm jeg har sittet foran den siste uken, fra Dell (Det er alt som står på den), virket mye dårligere i forhold. Jeg fikk vondt i øynene av å se på den i ti sekunder. Selv om det hjalp å endre vinkelen opplevde jeg at den hadde mye høyere stråling (i forhold)

For å lære litt mer og for å kunne være litt mer objektiv har jeg noen spørsmål ang. flat-skjermer (lcd-skjermer)? med tanke på hva som er bra for øynene.

Fins det en måleenhet for en skjerms stråling/emission ?

Er strålings-verdien en del av en skjerms spesifikasjon, jeg kan ikke finne dette noen steder.

Lys/Brightness verdien (målt i nits ?). Er det bra at denne verdien er høy eller relativ lav.

Er det en sammenheng mellom lys og stråling?

Er det forskjell på Tco03 og Tco06 med tanke på hva som er bra for øynene.

Er det andre ting som påvirker om en skjerm er dårlig for øynene?

--

Sigurd Lerstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Er det en sammenheng mellom lys og stråling?

Det kan man jo absolutt si, siden lys faktisk er stråling.

Det vi ser som lys er stråling i det elektromagnetiske spektrum mellom 400 og 700 nm. På kortere bølgelengder finner man ultraviolett, røngtgen og gamma. Det blir farligere og farligere jo høyere opp i frekvens man kommer.

På lavere frekvenser finner man infrarød (varme), mikrobølger, og radiobølger. Disse kan være farligere hvis effekten er høy.

CRT skjermer sender ut svak røntgen, LCD sender noe infrarød og ultraviolett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Lenke til kommentar

haha, hadde det vært minste potensiale for brunfarge hadde brillene mine blitt relativt mørke nå tenker jeg, og jeg hadde vært mektig solbrennt med to LCD skjermer som snart runder 8000 timer C-:

(brilleglass med filter, fungerer ikke bak glass men kun ute i fri natur)

Men når det er sagt - LCD skjermer har en enorm høy lysstyrke, og mange er veldig godt tilpasset kontorbruk hvor man har lys fra vinduer og tak så det jomer. Er du i tvil, skru ned lysstyrken på skjermen. Fortsett gjerne på skjermkortets kontrollpanel. Og når du først skal spille eller se film kan du fyre det opp igjen.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...