Espp Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vurdere å kjøpe meg en bil fra USA, så har sjekket opp litt rundt bilen. Fant ut at den krever "Premium unleaded 91 octane" som det så pent sto. Er det mulig å bruke 95, 98 på dette? Mvh Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Amerikanerene bruker en annen måte og måle oktantall en det vi gjør, de bruker PON og vi bruke ROZ/RON. 91oktan PON er omentrent det samme vår som 95okt ROZ/RON. Endret 30. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Espp Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Amerikanerene bruker en annen måte og måle oktantall en det vi gjør, de bruker RON og vi bruke ROZ.91oktan RON er omentrent det samme vår som 95okt ROZ. Så det vil si den fint kan kjøre med 95? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Så det vil si den fint kan kjøre med 95? Det skulle bety omtrent det ja. Kan jeg få spørre hvilken bil det er snakk om? Lenke til kommentar
Espp Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Så det vil si den fint kan kjøre med 95? Det skulle bety omtrent det ja. Kan jeg få spørre hvilken bil det er snakk om? Acura Tsx =) Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 ROZ var en ny forkortelse for meg. Trodde vi brukte RON og amerikanerne brukte gjennomsnittet av RON (research octane number) og MON (motor octane number) Lenke til kommentar
Espp Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 ROZ var en ny forkortelse for meg. Trodde vi brukte RON og amerikanerne brukte gjennomsnittet av RON (research octane number) og MON (motor octane number) Ingen anelse selv, vil bare vite om en Acura Tsx kan kjøre på 95, istedenfor 91? Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Du kan kjøre på bensin som har høyere oktantall uten problem. Men det er altså forskjell på europeisk og amerikansk oktan, for å si det enkelt. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Flott Edit: Og Takk! Endret 30. juni 2008 av Julelys Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) *Se lengre ned* Endret 30. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Acura Tsx =) Tøft, lykke til med kjøp og kjøring! Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Ettersom jeg forstår det så er ROZ og RON det samme, bare at ROZ er tyskernes forkortelse Lenke til kommentar
Espp Skrevet 30. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2008 Acura Tsx =) Tøft, lykke til med kjøp og kjøring! Takker Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Ettersom jeg forstår det så er ROZ og RON det samme, bare at ROZ er tyskernes forkortelse Bah.. ble bare tull dette, En gang til: Octane Rating Calculation MethodsThere are various calculation methods, RON, MON, and PON or AKI. RON: (Research Octane Number). Most common fuel used in Europe, Australia and some other Countries. It is determined with measurements of fuel behavior in a variable compression engine. Results are compared with other iso-octane fuels, wich means, compared with other fuel types with equal number of similar octane molecules present, but not the of the same organic compound. MON: (Motor Octane Number). Determined also with a variable compression engine, but with the fuel already preheated, variable ignition timing and higher RPMs than the RON method. This method is more precise on determining fuel behavior on an loaded engine. PON or AKI: (Pump Octane Rating or Anti-Knock Index): This is the method used in USA and Canada, expressed as [R+M]/2, wich means RON number plus MON number, divided by 2. In other words, it is the average between both methods above. So, due to the fact that RON is always from 4 to 5 points higher of its equivalent to PON or AKI, the number conversion between USA and Europe octane ratings will approximately be as follows: USA (PON) Europe (RON) 87 = 91 89 = 93 91 = 95 93 = 98 Endret 30. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Du har sikkert lest wikipediasiden som omhandler oktantall, der står følgende: In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe Det kan sikkert diskuteres hvor troverdig wikipedia er, men jeg velger altså å tro på det som står der. Edit: Nå svarte jeg før du forandret posten, så vi er sikkert enige om at vi her i norge bruker RON standarden og at de i statene bruker snittet av ron og mon målemetodene. Endret 30. juni 2008 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Tabellen jeg oppga tidligere var rett, men definisjonene var feil, godt at en enda har bøker liggende. Edit: ja da er vi enig. Endret 30. juni 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå